Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanligt tält som gömsle

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att använda vanliga tält som gömslen.
Jag funderar på ett litet enmanns tält liknande Akto
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=8226
Kombinerat med lite camonät.
Jag har tittat på dom diverse gömslen som finns med fjäderstål, men tycker dessa verkar ganska otympliga att bära med sig dessutom saknar dom botten och är vindkänsliga.
Jag tycker det borde bli lättare att ha med akto tältet det väger bara 1,6 kg och sedan så kan man ju sova i det också.
Är det någon som prövat?

Kolla "prasselfaktorn".
Ett bullrigt tält är inget bra gömsle. Å andra sidan är ju bekväma tält lättare att hålla sig stilla i :)

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att använda vanliga tält som gömslen.
Jag funderar på ett litet enmanns tält liknande Akto
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=8226
Kombinerat med lite camonät.
Jag har tittat på dom diverse gömslen som finns med fjäderstål, men tycker dessa verkar ganska otympliga att bära med sig dessutom saknar dom botten och är vindkänsliga.
Jag tycker det borde bli lättare att ha med akto tältet det väger bara 1,6 kg och sedan så kan man ju sova i det också.
Är det någon som prövat?

Jag har också funderat i samma banor. Vad jag är lite orolig för är att man inte kan sitta bra i ett sådant litet tält, sen kan man bara se/fota åt ett håll och det bygger på att man har dörren öppen hela tiden, det är väl inte läge att börja fumla med tältduk och dragkedjor när man hör något utanför (ifall det råkar vara under tiden man sover).

För min del är det för tillfällen då jag vill stanna ute mer än ett dygn på samma ställe, och då funderar jag även på hur man ska göra mat, det måste ju finnas en lagom stor absid.

Jag har även funderat på att kombinera tält med gömsle, så man täcker dem med camo-nät och sitter i gömslet under tiden man fotar, sen kryper bak och lagar mat / sover i tält / absid.. Dock har det inte ännu blivit så att jag behövt hela den här konstruktionen så det kanske är helt onödigt =). Fantisera kan man ju. Hittills har jag bara använt camo-nät och liggunderlag.

(inlägg med reservation för en del feltankar eftersom jag är rookie på gömsle-foto-grenen, exempelvis är det säkert inte så smart att ha maten i tältet när man är i björnrike ... och det beror säkert på vilken mat man har osv.. osv =) ).

( hoppas jag inte stal din tråd nu också ;) )

// richard

Senast ändrad:
Möjligt att det fungerar. Men tänk på att det kan bli långa stunder i gömslet. Så bekvämlighetsfaktorn tycker jag är viktig. Sitter du inte bra (eller ligger) så ger du snart upp.

Micke.

WWS har en litet gömlse som har botten, dock väger den 2.4Kg. Men denna har till skillnad mot tältet öppningar i alla fyra riktningar så du fotografera runt omkring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar