Annons

"Vanliga" utskrifter på fotoskrivare - dyrt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC

Medlem
Hej alla!

Jag undrar lite vad som rekommenderas i skrivarväg på hemmafronten. Jag har nämligen tänkt köpa en canon ip5000 eller ip5200 och funderar på om det blir väldigt dyrt att skriva ut "vanliga" saker på den, skolarbeten mm. Eller blir det samma kostnad som för en bläckstråle enbart för textutskrifter trots att det ska vara en speciell sorts svart bläck för extra bra fotoutskrifter i 5000/5200?

En tanke är annars att köpa en billig laserskrivare också så kan man skriva ut så mycket text man vill utan att känna att det blir alltför dyrt. Blir dyrt först men tjänar man på det i längden och att man dessutom inte sliter ut fotoskrivaren på annat än det den är avsedd för kanske det är värt det.
 
Jag vet inte hur det är på dina nämnda modeller, men på min canon i865 finns det en separat svart för text. Den är för övrigt oerhört snål både på bilder ( färg eller B/W) och text.
 
Har en Canon MP500 multiskrivare med samma bläcksystem som IP5200. I det systemet ingår fem bläckpatroner, CMYK för foto + en fetare patron svart bläck anpassad för text (den har alltså två svarta patroner, en för foto och en för text). Jag har inte skrivit ut tillräckligt mycket med textpatronen för att se någon minskning av bläcknivån, men ersatte min gamla skräpiga laserskrivare med denna även för kontorsändamål (speciellt eftersom jag köpte en multiskrivare).

Obs. Tycker inte du bör fundera på IP5000 eftersom den tillhör en äldre generation. Den billigare uppföljaren till IP5000 heter IP4200 medan IP5200 är en snabbare version av 4200an. Tror att min Canon MP500 är som IP4200an fast större men med inbyggd scanner och kopiatorfunktionalitet.
 
Senast ändrad:
Förvirrande detta med vilka modeller som ersätter vad.
Enligt Digital Foto för allas test av iP4200 så efterträder den iP3000!
Enligt PC tidningens test så är det en uppdaterad version av iP4000!
 
Jasså det var inte så logiskt att 4200 ersatte 4000 och 5200 5000. Jag har nämligen använt mig av canons gratistjänst där man kan skicka in en bild och få den utskriven med olika skrivare. Jag testade med 4000, 5000 och 6000 och tyckte att 5000 var bäst. Marginellt bättre än 6000 och lite varmare i färgerna än 4000.

Jag har dock tagit för givet att 5200 helt enkelt är en uppföljare på 5000 och tänkt köpa den eftersom 5000 verkar försvinna.
 
MartinC skrev:
Jasså det var inte så logiskt att 4200 ersatte 4000 och 5200 5000. Jag har nämligen använt mig av canons gratistjänst där man kan skicka in en bild och få den utskriven med olika skrivare. Jag testade med 4000, 5000 och 6000 och tyckte att 5000 var bäst. Marginellt bättre än 6000 och lite varmare i färgerna än 4000.
Canon IP5000 skiljer sig från de andra modellerna i den "gamla generationen" genom att den har högre upplösning, även om den fortfarande använder den gamla generationens bläck. Mellan Canon IP4200/IP5200/MP500 tror jag dock inte du ser någon skillnad i resultatet eftersom de alla har lika hög upplösning och använder samma nya bläck.

Skillnaden mellan IP4200 och IP5200 är istället enligt Cyberphoto:
"Skillnaden mellan iP5200 och iP4200 är att iP5200 är snabbare och är mer gediget byggd. Den dämpade luckan på iP5200 förstärker det intrycket."
 
Vad bra! Då ska jag nog ta och köpa mig den lite billigare 4200. För säkerhets skull har jag beställt nya provbilder från canons hemsida. De hade uppdaterat med de nya modellerna nu.

Tack för informationen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.