Danzap
Medlem
Hejsan!
Jag är en ganska nybörjare men jag har alltid intresserat mig för bilder osv.
Nu tänkte jag köpa mig en digital systemkamera och jag har tittat på Nikon, canon etc.
Det jag har problem med är at jag har mest fotat med kompaktkameror så jag är väldigt dålig på vad allt står för?
Tex. om jag tittar på en modell så heter det 18-55, 18-70 och 18-135 vad spelar de siffrorna för roll?
Vad är det för zoom....hur vet jag vad jag får för zoom på den jag köper?
Är det ngt med de siffrornma jaf tar upp över eller behöver jag speciella objektiv för det?
Dessa filter.. hur många behöver man och hur många har man för "effekter".
Vore tacksam om ngn kunde försöka förklara vad jag ska tänka på och om det blir förklarat på ett enkelt sätt liknande den man ser på kompaktkameror så jag kan jämföra vad man får.
Detta kanske är idiotkameror men jag tänkte att det är bättre att fråga...
Jag är en ganska nybörjare men jag har alltid intresserat mig för bilder osv.
Nu tänkte jag köpa mig en digital systemkamera och jag har tittat på Nikon, canon etc.
Det jag har problem med är at jag har mest fotat med kompaktkameror så jag är väldigt dålig på vad allt står för?
Tex. om jag tittar på en modell så heter det 18-55, 18-70 och 18-135 vad spelar de siffrorna för roll?
Vad är det för zoom....hur vet jag vad jag får för zoom på den jag köper?
Är det ngt med de siffrornma jaf tar upp över eller behöver jag speciella objektiv för det?
Dessa filter.. hur många behöver man och hur många har man för "effekter".
Vore tacksam om ngn kunde försöka förklara vad jag ska tänka på och om det blir förklarat på ett enkelt sätt liknande den man ser på kompaktkameror så jag kan jämföra vad man får.
Detta kanske är idiotkameror men jag tänkte att det är bättre att fråga...