Annons

Vanliga grundsaker jag behöver hjälp med.

Produkter
(logga in för att koppla)

Danzap

Medlem
Hejsan!

Jag är en ganska nybörjare men jag har alltid intresserat mig för bilder osv.

Nu tänkte jag köpa mig en digital systemkamera och jag har tittat på Nikon, canon etc.
Det jag har problem med är at jag har mest fotat med kompaktkameror så jag är väldigt dålig på vad allt står för?

Tex. om jag tittar på en modell så heter det 18-55, 18-70 och 18-135 vad spelar de siffrorna för roll?

Vad är det för zoom....hur vet jag vad jag får för zoom på den jag köper?
Är det ngt med de siffrornma jaf tar upp över eller behöver jag speciella objektiv för det?

Dessa filter.. hur många behöver man och hur många har man för "effekter".

Vore tacksam om ngn kunde försöka förklara vad jag ska tänka på och om det blir förklarat på ett enkelt sätt liknande den man ser på kompaktkameror så jag kan jämföra vad man får.

Detta kanske är idiotkameror men jag tänkte att det är bättre att fråga...

Ta inte illa upp, men du behöver läsa en bok.
National Geographics t ex har en utmärkt bok.
Botanisera i bokhandeln och på bilioteket så kommer du att förstå hur det funkar.

Hej!

Skall se om jag kan försöka bringa lite ordning i alla dessa siffror som står ihop med en kamera.

Dom siffror du hänvisar till i din fråga.. är brännvidden på zoomobjektiven. Antagligen är det så att du tittat på systemkameror med tillhörande objektiv. Sedan brukar det stå en siffra ihop med kameramärket ex Nikon DXXX, Canon XXXD Sony XXX Pentax KXX osv. Det är ju namnet på modellen på kameran.

En av skillnaden mellan just en kompaktkamera och systemkamera är ju att du har utbytbara objektiv, vilket gör att du kan ha en massa olika objektiv med olika brännvidder till kamera. Det är ju det som gör fotandet så spännande och utvecklande med en systemkamera.

Om Du klickar här på fotosidan så hittar du något som heter Fotoskolan. Du hittar det under artiklar.. Där kan du hitta mycket matnyttigt att läsa innan du ger dig ut i systemkameradjungeln.

Det finns många olika modeller och märken att välja på.

Vilken som är bäst, tänker jag inte gå in på här, för finns nog nästan lika många modeller som tycke där.

Men vad jag tycker du också skall göra är om du har någon välsorterad fotoaffär i din närhet, med duktig och kunnig personal är att gå ner och titta, kläm och känn.. Gå dit många gånger, och fråga och kom ihåg ingen fråga är för dum och dom är till för att svara på dessa.

Lycka Till!

Hej Daniel, jag ska försöka reda ut något av det du frågar.
18-55, 18-70, 18-135 är alla zoomobjektiv, 18-55mm t.ex är en vidvinkelzoom (18mm) som sträcker sig till "normal" (55mm) osv.
Användningsområde för vidvinkel 18mm (vanligast) i trånga utrymmen, små rum etc. men används också flitigt vid landskapsfotografering när du vill ha med mycket i bild. Fotograferar du t.ex porträtt med vidvinkel blir proportionerna "annorlunda" stooor näsa, väldigt små öron typ.
Med 55mm avbildas det du fotograferar "mer" naturligt. Det om objektivens brännvidder (bildvinklar).
Något att tänka på är också att de flesta digitala systemkameror har en så kallad "brännviddsförlängning" på 1,3-1,6 vilket innebär att 18mm i verkligheten motsvarar 23,4-28,8mm om du jämför med en fullformats systemkamera 24x36mm. Det beror på att censorerna i digitalkameror är mindre i formatet.

hoppas det klarnat något och att jag inte rör till det för dig. känner själv att det blir lite luddigt (läs, inte så pedagogiskt).

Rekommenderar att du läser grunderna under artiklar här på fotosidan, där finns mycket att hämta.
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Lycka till med framtida ev köp!

Mvh / Peter

Hehe, såg just att Gunnar, Agnetha och Niklas var lite snabbare!

Senast ändrad:
PeBro skrev:
Något att tänka på är också att de flesta digitala systemkameror har en så kallad "brännviddsförlängning" på 1,3-1,6 vilket innebär att 18mm i verkligheten motsvarar 23,4-28,8mm om du jämför med en fullformats systemkamera 24x36mm. Det beror på att censorerna är mindre i formatet.
Lura inte i någon stackars nybörjare att brännvidden förlängs bara för att sensorn ofta är mindre i en digital systemkamera. Objektivets brännvidd ändras inte, däremot ändras bildvinkeln på samma sätt som om man skär bort bildens yttre delar.

Dessutom; någon censor tycker jag inte att vi ska ha i våra kameror. Det är illa nog när det censureras på nätet med hänvisning till PUL.

Ett litet tips till, nu när du vet lite vad dom här siffrorna står för är kanske att vandra runt och titta på bilder här på Fotosidan och kolla vad man använt för objektiv. Vid det flesta bilder så står ju utrustningen med.

Jag kan berätta att jag hade ingen aning om något av det här när jag köpte min första systemkamera för 10 år sedan.. men trial and error fick bli mitt motto, fast det blev ju några rullar som gick åt på kuppen.. Detta var ju före den digitala eran.. Nu är det så mycket enklare när man kan testa, testa, testa..

Ett litet råd till på vägen.. är att börja gärna med ett objektiv till kameran.. en sk lagom normalzoon säg ca 17-55 mm eller nåt.. och lär dig tjusningen med systemkameran och alla de möjligheter som öppnar sig.. för att längre fram komplettera med ytterligare grejer.

Vad gäller filter, så tycker jag du skall vänta lite med dessa.. tills du känner din kamera och dess möjligheter..

Göran Larsson skrev:
Lura inte i någon stackars nybörjare att brännvidden förlängs bara för att sensorn ofta är mindre i en digital systemkamera. Objektivets brännvidd ändras inte, däremot ändras bildvinkeln på samma sätt som om man skär bort bildens yttre delar.

Dessutom; någon censor tycker jag inte att vi ska ha i våra kameror. Det är illa nog när det censureras på nätet med hänvisning till PUL.

Du har helt rätt, fel av mig, jag är nog för trött för att försöka förklara något just nu!
Inte alls min mening att försöka luras... god natt.

Mvh / Peter

jag tackar mycket för de snabba svaren..

Men om jag förstår deta rätt så är en 18-55 mer än väl godkänt för en nybörjare.

Men det som är med kompakta kameror? 3 optisk zoom etc.
Hur är det med sådant i system?
Då är det special objektiv eller?

Danzap skrev:
Men det som är med kompakta kameror? 3 optisk zoom etc.
Hur är det med sådant i system?
Den enda betydelsen av 3x optisk zoom är att förhållandet mellan objektivets kortaste och längsta brännvidder är 3. Det kan t.ex. vara 18mm - 54mm (vidvinkel till normal), 70mm - 210mm (kort teleobjektiv till långt teleobjektiv) eller 100mm - 300mm (långt teleobjektiv till längre teleobjektiv). Det säger alltså inget om vilken "förstoring" eller "hur nära" man kommer. För den informationen måste man titta på brännvidden och storleken på filmrutan/sensorn.

En digital kompaktkamera har mycket mindre sensorer än en digital systemkamera, så samma 3x zoomområde med samma bildvinklar, kan det t.ex. bli om kompaktkameran har 5mm - 15mm och systemkameran har 40mm - 120mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar