Annons

Vanliga grundsaker jag behöver hjälp med.

Produkter
(logga in för att koppla)

Danzap

Medlem
Hejsan!

Jag är en ganska nybörjare men jag har alltid intresserat mig för bilder osv.

Nu tänkte jag köpa mig en digital systemkamera och jag har tittat på Nikon, canon etc.
Det jag har problem med är at jag har mest fotat med kompaktkameror så jag är väldigt dålig på vad allt står för?

Tex. om jag tittar på en modell så heter det 18-55, 18-70 och 18-135 vad spelar de siffrorna för roll?

Vad är det för zoom....hur vet jag vad jag får för zoom på den jag köper?
Är det ngt med de siffrornma jaf tar upp över eller behöver jag speciella objektiv för det?

Dessa filter.. hur många behöver man och hur många har man för "effekter".

Vore tacksam om ngn kunde försöka förklara vad jag ska tänka på och om det blir förklarat på ett enkelt sätt liknande den man ser på kompaktkameror så jag kan jämföra vad man får.

Detta kanske är idiotkameror men jag tänkte att det är bättre att fråga...

Ta inte illa upp, men du behöver läsa en bok.
National Geographics t ex har en utmärkt bok.
Botanisera i bokhandeln och på bilioteket så kommer du att förstå hur det funkar.

Hej!

Skall se om jag kan försöka bringa lite ordning i alla dessa siffror som står ihop med en kamera.

Dom siffror du hänvisar till i din fråga.. är brännvidden på zoomobjektiven. Antagligen är det så att du tittat på systemkameror med tillhörande objektiv. Sedan brukar det stå en siffra ihop med kameramärket ex Nikon DXXX, Canon XXXD Sony XXX Pentax KXX osv. Det är ju namnet på modellen på kameran.

En av skillnaden mellan just en kompaktkamera och systemkamera är ju att du har utbytbara objektiv, vilket gör att du kan ha en massa olika objektiv med olika brännvidder till kamera. Det är ju det som gör fotandet så spännande och utvecklande med en systemkamera.