Annons

"Vanlig" kameraväska vs. fotoryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, då fick man sin Canon Speedlite 580EX idag, vilket resulterade i att det blev VÄLDIGT trångt i kameraväskan. (En Lowe Pro Nova 3)

Så nu går jag i köpastankar för en större väska(kanske önska sig en i julklapp t.om).

Men kom på att man kanske skulle köpa sig en fotoryggsäck istället?

Vad finns det för fördelar resp nackdelar?

Som jag ser det verkar det krångligare att plocka i/ur grejer (man måste ta av den från ryggen etc)
Dock är den juh mkt smidigare att bära på.

En till fördel är juh att det syns inte att det är en kameraväska = mindre stöldrisk.
Men ibland vill man juh att det skall synas att man fotar oxo :)

Så, skall jag komplettera med en större väska, eller med en ryggsäck?

/Jocce

Du kan inte bygga vidare på din originalväska? Det kan finnas extra "fickor" att hänga på.

Jag stod i valet mellan ryggsäck och axelväska. Svårt var faktiskt men det som fick mig att köpa en axelväska var smidigheten, om jag hade haft kameran i ryggsäcken hade jag redan nu missat många bilder.

Det är väl dock lite annorlunda då man har fasta objektiv. Av och på hela tiden när man väl är ute i "fält".

Jag kan rekommendera att välja det bästa ur båda världar..... Dennna....

Plus
Lätt att komma åt prylarna utan att ta av den. Slipper stå och hoppa jämfota.
Man kan bära den på magen i trängsel om man vill unvika tjyvar.
Sväljer mycket.
Snygg.

Minus
Inget fäste för stativ
Om man skall ha gluggen som ligger i botten, så kan det bli struligt.

barret skrev:
Jag kan rekommendera att välja det bästa ur båda världar..... Dennna....

Plus
Lätt att komma åt prylarna utan att ta av den. Slipper stå och hoppa jämfota.
Man kan bära den på magen i trängsel om man vill unvika tjyvar.
Sväljer mycket.
Snygg.

Minus
Inget fäste för stativ
Om man skall ha gluggen som ligger i botten, så kan det bli struligt.

Den där verkade juh vettig!

Har du några egenfotade bilder på den?
Skulle va kul o se hur prylarna ligger o så!

Finns det nån svensk ÅF för den?

/Jocce

Kanske beror det också på hur långt man ska gå.

Efter en halvmil eller så vinner ryggsäcken, särskilt om det är fullt med hus och gluggar i den.

aolsson skrev:
Kanske beror det också på hur långt man ska gå.

Efter en halvmil eller så vinner ryggsäcken, särskilt om det är fullt med hus och gluggar i den.

Tycker det funkar bra om man spänner åt magremmen så att belasningen hamnar på höfterna. Har knallat många mil så. Inte helt smärtfritt, men det är ju inte en vanlig rygga heller.

Jocce skrev:
Den där verkade juh vettig!

Har du några egenfotade bilder på den?
Skulle va kul o se hur prylarna ligger o så!

Finns det nån svensk ÅF för den?

/Jocce

Hittade bara den mindre modellen (7an) i Sverige. Min är köpt på ebay vilket blir totalt sett billigare och snabbast att få också...

Denna e-bay-butik

Du kan bygga på din Nova 3 med ett bälte (eller en sele) och på det hänga en tillbehörsväska. Kolla under rubriken Related accessories i den här länken .

barret skrev:
Hittade bara den mindre modellen (7an) i Sverige. Min är köpt på ebay vilket blir totalt sett billigare och snabbast att få också...

Denna e-bay-butik

Jo, blir troligen billigare, men jag vill se den IRL innan jag bestämmer mig!

/Jocce

är inte fotoryggan en ganska klumpig lösning .den är dock mkt smartare vid transport men när man kommer till smidigheten med in och uttagning av kamera och respektive uttrustning är väl ändå axelväskan smartare ?

jag har själv en tamrac model 706 som jag är mycket nöjd med , denna väska har även en inbyggd midjerem.

mvh ale

Väskvalet bör nog avgöras av vad och framförallt hur du plåtar. På vandring med packning är ju en bröstsele mycket smidigt. Annars är en rygga smidigt om du ska bära mycket och länge. Axelväska är finfint med tanke på lättheten att lasta i och ur prylar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar