Annons

Vanessa Beecroft - helgar ändamålet alltid medlen?

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad22

Avslutat medlemskap
Har just sett en TV-dokumentar om Vanessa Beecroft - konstnär, fotograf med mera - som visar hur hon jobbar men också hur hon agerar i Sudan när hon försöker adoptera två barn där.

VB producerar massor av starka och engagerande bilder men efter att ha sett henne i aktion tappar de det mesta av sin lyskraft.

Manisk, egotrippad satkärring är bara början av hur damen bör beskrivas.

Finns det fler "stora konstnärer" med liknande skelett i garderoben?

satkärring kanske var ny men resten är nog skåpmat.
Det är en omdiskuterad dam och hon agerar med full insikt i det hon gör.

Att en hel del konstnärer (bildskapare, författare, musiker, skådisar osv) kan vara ganska obehagliga privat är ju inget nytt -- men förtar inte värdet av deras konst, imho.

Har just sett en TV-dokumentar om Vanessa Beecroft - konstnär, fotograf med mera - som visar hur hon jobbar men också hur hon agerar i Sudan när hon försöker adoptera två barn där.

VB producerar massor av starka och engagerande bilder men efter att ha sett henne i aktion tappar de det mesta av sin lyskraft.

Manisk, egotrippad satkärring är bara början av hur damen bör beskrivas.

Finns det fler "stora konstnärer" med liknande skelett i garderoben?
Jaha, man skall inte bara vara en stor konstnär utan gärna också en hyvens kille (eller tjej i detta fall). En sån där som man gärna tar en öl med, tittar på fotboll ihop, som larvar sig så där trevligt i någon fulkanals mysiga soffprogram då och då. Som man liksom skulle vilja vara kompis med. Och absolut inte i närheten av att kunna upplevas som intellektuell, huga.

Nu vet jag ju inget om denna Vanessa men jag blir onekligen nyfiken. En "Manisk, egotrippad satkärring", verkar lovande.

Senast ändrad:
Vilka stora skådespelare och artister är inte egotrippade? Det ligger väl nästan i sakens natur att många blir just egotrippade av sina framgångar även om det finns undantag. Framgångsrika företagsledare och politiker tillhör också samma klientel.

Verkar som de flesta här tycker VC är OK.

Jag stör mig mest på att hon i Sudan för att få bra bilder hänsynslöst kör över enkla fattiga människor och direkt trampar på deras värderingar och kultur. Värst är när hon låser in sig i den lokala kyrkan och tar nakenbilder på småbarn - en oerhörd skymf mot dessa djupt religiösa människor.

Att hon dessutom frikostigt delar ut mat, skolmateriel och pengar som lokalbefolkningen desperat behöver gör det än svårare för dem att stoppa henne.

Fy fan för sådana svin!

För de som inte sett dokumentären:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1351591

Så trevligt.

I min djupa okunnighet vet jag inte vem denna Vanessa är men det spelar ingen roll när alla skriver så trevliga och kunniga inlägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar