Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandringsleder och foto

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Tänkte eventuellt att jag skulle ta och vandra under min semester i augusti/september. Så jag skulle behöva tips om "fotovänliga" vandringsleder i Sverige.

Det bör vara relativt myggfritt :)...annars får det vara överallt i hela Sverige. Har tidigare vandrat i Padjelanta/Sarek, fast då med sällskap av mer rutinerade vandrare. Nu är tanken att jag ska vandra själv för att maximalt få uppleva det tysta och det ensamma livet i naturen.. :).

Jag hade tänkt mig en kortare vandring på 4-7 dgr och då sova i tält. Alternativt vill jag kunna ha den möjligheten att vid riktigt dåligt väder sova under tak.

Hur fotovänligt är Grövelsjön och vandringslederna där?

Kan ni ge mig lite tips på fina platser i Sverige där det finns bra leder, lite turister, underbar natur, som är fotovänligt och minimalt med mygg så vore jag tacksam.

Det går lika bra med ett vackert ställe runt "husknuten" (i Skåne/Blekinge) som långt upp i Norrland. Huvudsaken är att man kan kombinera avkopplande vandring med foto.

Har ni andra allmänna tips på vad man bör tänka på när man har med sig kamerautrustning på vandringsturer så vore inte det så dumt!


Mvh
JP
 
Är naturligtvis väldigt nyfiken på lite tips och råd om Blekingeleden då jag bor i trakterna kring Karlskrona.

Så om någon är från trakterna och själv har tagit med kameran på någon vandring här i Blekinge vore det toppen.


/JP
 
Det är inget fel på lederna i norra Dalarna och jag skulle tro att det är våra sydligaste fjäll. Forstheim hade visst redan sett fjäll. Sarek/Padjelanta går inte av för hackor och jag måste nog erkänna att det finns mycket vacker norr om skånegränsen även om man inte alltid kan/vill tro det.

För tillfället snegar jag lite på Hallandsleden. I september förra året gick jag en vecka på Sörmlandsleden och det var betydligt mer storskog där än här hemma på Skåneleden (som också har sin charm).

Jag tror inte att det spelar så stor roll vart du går så länge som du går någonstans. Om det nu spelar roll så får du nog bättre svar från Utsidan.
 
Under senare augusti och september är inte myggen något problem i fjällen, speciellt inte på kalfjället. Runt 10-15 september är det fina höstfärger och ofta lite snö på topparna. Lite kyligt för tält, men det finns ju stugor.

Området mellan Ramundberget och och Storlien bjuder på mer rejäl fjällnatur än Grövelsjöfjällen som är lite flacka och kan vara d-t steniga. Speciellt Sylarna är ett dramatiskt massiv.
 
Japp, Sylarna är alltid trevliga. Det går att ta många olika turer där runtomkring med lite olika utgångspunkter också.

Nattåget till Enafors och taxi till Handöl är en bra utgångspunkt om man inte har bil. Då kan man få till en trevlig fyradagarsvandring om man går Handöl-Storulvån-Sylarna och tillbaka i en stor cirkel.

Är man bilburen är Ljungdalen en trevlig start, då har man en lätt vandringsetapp till Helags som är en rätt trevlig glaciär. Jag tog den turen förra hösten men valde att avsluta med Helags. Vi tog vägen genom Härjångsfjällen, en helt underbar vandringsetapp mellan två höga och enormt vackra kammar. Lämmelår var det ju också :)

September är trevligast. Då har fjällstationerna stängt så man slipper trängsel ute på fjället. Och myggen har också lämnat in.
 
Landskapsleder

Nu har jag inte gått Blekingeleden, men däremot delar av skåneleden och sörmlandleden och det jag upptäckt är att det inte är några människor alls som går dessa leder. Det är inte som på typ kungleden när man träffar människor hela tiden.

Nackdelen med dessa leder är ju att man aldirg är långt borta från "sivilisationen" man kan höra bilara från vägen mm. Men jag rekomenderar dessa "landskapsleder" om inte annat för att lära sig lite om byggden man bor i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.