Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandrings/fotoresa till Amazonas i vinter

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag tänker resa till Amazonas i 3-4v, siktar på att resa iväg kring mellandagarna eller i mitten av jan 2011. Har tidigare varit i Amazonas västra delar, i Ecuador, men eftersom det under den svenska vintern är betydligt torrare och soligare i norra delen, t ex i Venezuela så är det mest intressant. Men jag utesluter inte andra länder.

Vandra, fågelskådning och insektsfoto är det som jag huvudsakligen kommer att göra. Jag reser inte för att fota utan fotar vackra och intressanta saker jag stöter på, om ni förstår skillnaden. Hursomhelst så blir det ju mkt fotande :)

Söker en reskompis som liksom jag är allmänbildad, positiv och naturintresserad. Söker även diskussionspartners med liknande intressen. Någon som har tips om Amazonas eller Sydamerika i stort?

Ulf

Tjena,
Jag skulle rekommendera dig att resa till Peru. Dels för Amazonas men även för att uppleva annat ex Nasca linjerna,Macchu Picchu, Huascaran bergen och kanske lite bad i norra delen.
Jag har sj varit där 3ggr. Senast nu i somras där jag fick se lite av Amazonas.Fick se lite av Iquitos enorma natur och djur och Tarapoto (nära Ucayali).Annorlunda men väldigt artrik på fåglar insekter blommor. Vackert som tusan.
Tyvärr blev det ingen expedition pga familjen men planerar för detta nästa resa.
Juni-Aug är bra period i Amazonas. Betydande mindre regn.Skönt klimat.
Dec-Feb kan det regna otrligt mkt mera än på sommarn.
Jag har stor respekt för Amazonas för det finns faror lite här å där.
Jag planerar igen för att åka tillbaka men då för ca 10-15 dagar i amazonas,sedan för uppleva annat. Min dröm o högsta önskan är få se och fota en vild jagur eller panther. Svårt men häftigt.
Krävs dock flera dagar och långt från civilisation för djuren är skygga.
Jag har hört att södra Peru djungel finns även Madre de Dios. Kända för sina papegojor,fåglar mm.

Kan du prata spanska så gör det lättare och troligtvis kanske billigare också.

Lite från mig iaf.
MVH
Jonas

Jag tänker resa till Amazonas i 3-4v, siktar på att resa iväg kring mellandagarna eller i mitten av jan 2011. Har tidigare varit i Amazonas västra delar, i Ecuador, men eftersom det under den svenska vintern är betydligt torrare och soligare i norra delen, t ex i Venezuela så är det mest intressant. Men jag utesluter inte andra länder.

Vandra, fågelskådning och insektsfoto är det som jag huvudsakligen kommer att göra. Jag reser inte för att fota utan fotar vackra och intressanta saker jag stöter på, om ni förstår skillnaden. Hursomhelst så blir det ju mkt fotande :)

Söker en reskompis som liksom jag är allmänbildad, positiv och naturintresserad. Söker även diskussionspartners med liknande intressen. Någon som har tips om Amazonas eller Sydamerika i stort?

Ulf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar