Andreas Th skrev:
Vi ska resa runt med greyhoundbuss i tre veckor och stanna på följande platser:
New York - Chicago - San Fransisco - Yosemite - Los Angeles - Las Vegas (och Grand Canyon) - New Orleans - Washington DC och sedan New York igen.
Själv gjorde jag
följande resa sommaren 1999. Tog en månad, gjorde inte några längre uppehåll på något ställe och som mest två nätter på samma motell (NY).
Tycker det verkar väldigt kort tid med tre veckor med tanke på att ni åker buss och inte bil. Det ställer ju helt andra krav på att passa tider och hitta boende i närheten av busshållplatserna. Går det Greyhoundbussar till nationalparkerna? Med bil är det oerhört lätt att ta sig runt i USA och parkerna är "bilanpassade", men jag undrar hur det gäller med bussar och tidtabellerna.
När det gäller boende så finns riktigt billiga motell överallt utanför eller i mindre städer så med bil är det inga problem att hitta boende. I storstäderna är det en annan femma. Där får man vara beredd att lägga ut lite extra. Det kan skilja ganska mycket faktiskt. I speciellt södra och sydvästra USA fick man ofta gröna eller blå kataloger med kuponger till olika motell vid bensinstationer eller informationsstationer vid delstatsgränserna. Där kunde man hitta mängder med småmotell och kupongerna gav ofta $5 rabatt på ett rum. Denna rabatt kunde man ibland förhandla sig till utan kupong om man var lite slängd i käften.
Oavsett så tror jag ni kommer få en kul resa, men ta er inte vatten över huvudet. Vi som åkte för sex år sedan hade några önskemål på vägen och sedan gjorde vi som det föll oss in. Vi var väldigt noga med att alla vara överens om att inte ha en för packad tidtabell risken är att det blir jobbigt när den spricker, speciellt om det inte finns marginaler.
Mina personliga erfarenheter? Storstäderna är ganska överskattade, speciellt de riktigt stora, de är som städer är som mest. Tolka mig inte fel, de är värda att besöka, men det var utanför som de riktiga guldkornen fanns. Nationalparkerna är otrligt häftiga, mycket på grund av den annorlunda naturen men också för jänkarnas inställning till hur man tar sig till och runt i en park: med bil! De två du nämner är fina. Andra jag å det kraftigaste rekommenderar är Death Valley, Zion och Great Smoky Mountains.
Av de platser du räknat upp har jag inte varit i Chicago men i alla de övriga. Gällande städerna: Undantaget Las Vegas som snarast är ett nöjesfält och en sevärd attraktion i sig självt, tycker jag bäst om SF pga den stora variationen och möjligheten att lätt ta sig runt. I SF kan du hyra cykel för en billig penning (om ni inte har körkort) och snabbare ta sig runt. Förutom staden, cykla (eller kör) upp över Golden Gate-bron till områdena vid Muir Beach eller Mill Valley för att se fina naturområden och passera Sausalito på vägen. Själv blev jag mest besviken på New Orleans på hela resan. Inte alls vad jag trott. De franska kvarteren var fina, men tyckte inte om den "turistiga" stämningen i staden och det var bara löjligt med alla sunkiga strippbarer och sexshoppar som fanns i var och vartannat gatuhörn när jag var där. Vet inte om de fortfarande varnar turister för den höga brottsligheten där. De avrådde direkt från att köra till vissa områden. Mycket kan ju ha hänt sedan dess och jag kanske hade en dålig dag.
Hoppas ni får det trevligt och se till att ta mycket bilder. Skulle själv gärna göra om resan med kamera den här gången.