Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vandra på Svalbard.
- Trådstartare Nilsson84
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
Ska åka iväg om en månad och vandra och tälta på Svalbard ca en vecka. Någon som vet någon bra vägval?
Kolla med turistbyrån (den var på museumet i Longyearbyen när jag var där). Det finns annars gott om turistföretag som arrangerar saker där, du kommer i vilket fall behöva utrustning för skydd och varning för isbjörnar. Kolla med företagen som hyr ut sådan, dom hjälper säkerligen till med några bra rutter.
Jag har bara varit i Longyearbyen och där verkade dom inte vara villiga att släppa iväg isbjörnsmat (folk utan skydd mot isbjörnar). Du kommer nog behöva gå en snabbkurs där för isbjörnsskydd inkl skytteträning.
/Karl
Anders P Hansson
Aktiv medlem
Jag tror inte du får lämna Longyearbyen utan guide med vapen eller för egen hand men med vapen dvs vapenlicens krävs. Kontakta tillsyningsmannen, läs mer på www.sysselmannen.no
Birdman
Aktiv medlem
Så här skriver Sysselmannen om uthyrning av vapen:
http://www.sysselmannen.no/Snarveier/Leie-av-vapen/
Om man nte har vapenlicens så kan man ansöka om att få hyra. Hur det fungerar och hur restrektiva de är vet jag ej.
// D
http://www.sysselmannen.no/Snarveier/Leie-av-vapen/
Om man nte har vapenlicens så kan man ansöka om att få hyra. Hur det fungerar och hur restrektiva de är vet jag ej.
// D
rockmaster
Aktiv medlem
OK med vandelattest
Länken ovan har bra och rätt info. Man måste skaffa ett utdrag ur brottsregistret (viktigt att det är för internationellt bruk, ganska svårt att förstå vilken som skall vara till vad), och sedan fylla i ansökan. Var beredd på att det kan ta lång tid att handlägga om man har otur.
Sysselmannen gör en bedömning baserad på hur du har beskrivit vad du skall ha bössan till, och var du tänkt röra dig.
De gör detta av två anledningar, har jag förstått. Huvudskälet är för att kunna begränsa vem det är som kan springa runt i byn med laddad bössa utan större vapenvana (gör inte det, mycket otrevligt för andra du möter!). Sedan har de en tanke att de som inte har vapenlicens troligtvis inte har så stor vana av att träffa rörliga mål i en pressad situation. Om du söker för att ta dig till områden med större sannolikhet (risk!) för att träffa björn kommer du troligtvis få ett nej, i LYRs närområde ett OK. Typ så, om man hårddrar det lite.
Skall man ta sig bortanför närområdet (se kartor hos ovan nämnda man) så är det en god ide att berätta det för densamma i alla fall, vapenlicens eller inte, då de tycker att det är bra att hålla koll på var de har folk.
Från säker källa hörde jag dessutom idag att det för tillfället är extremt mycket snö kvar i området runt LYR för så här dags på säsongen. Vägen till björndalen är stängd precis bortanför campingen, som ligger med över halvmetern kvar ännu. För någon dag sedan hade de försökt ta sig till Alkehornet, men hade midjedjupt att pulsa genom.
/M
Länken ovan har bra och rätt info. Man måste skaffa ett utdrag ur brottsregistret (viktigt att det är för internationellt bruk, ganska svårt att förstå vilken som skall vara till vad), och sedan fylla i ansökan. Var beredd på att det kan ta lång tid att handlägga om man har otur.
Sysselmannen gör en bedömning baserad på hur du har beskrivit vad du skall ha bössan till, och var du tänkt röra dig.
De gör detta av två anledningar, har jag förstått. Huvudskälet är för att kunna begränsa vem det är som kan springa runt i byn med laddad bössa utan större vapenvana (gör inte det, mycket otrevligt för andra du möter!). Sedan har de en tanke att de som inte har vapenlicens troligtvis inte har så stor vana av att träffa rörliga mål i en pressad situation. Om du söker för att ta dig till områden med större sannolikhet (risk!) för att träffa björn kommer du troligtvis få ett nej, i LYRs närområde ett OK. Typ så, om man hårddrar det lite.
Skall man ta sig bortanför närområdet (se kartor hos ovan nämnda man) så är det en god ide att berätta det för densamma i alla fall, vapenlicens eller inte, då de tycker att det är bra att hålla koll på var de har folk.
Från säker källa hörde jag dessutom idag att det för tillfället är extremt mycket snö kvar i området runt LYR för så här dags på säsongen. Vägen till björndalen är stängd precis bortanför campingen, som ligger med över halvmetern kvar ännu. För någon dag sedan hade de försökt ta sig till Alkehornet, men hade midjedjupt att pulsa genom.
/M
rockmaster
Aktiv medlem
Gammal tråd
Kom på att det fanns en äldre tråd med en del info (en del från mig).
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=132573
/M
Kom på att det fanns en äldre tråd med en del info (en del från mig).
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=132573
/M
Nilsson84
Aktiv medlem
Tack för tipsen. Jag har bokat resa dit 19-27 juli så då borde snön försvunnit. Trodde att snön redan var gamska redsn borta då jag ha läst att det är subarktisk öken med lite nederbörd. Kommer nog upp lite bilder efterpå. Hoppas få lite bilder på fjällräv, landskap, och en trött vandrarkompis.
Helmetrock
Aktiv medlem
Släpper de inte iväg dig kan du alltid tillbringa tiden på Kroa och Carlsberger ;-)
Se till att du hittar Carlsberger, det är där gruvarbetarna sitter med en öl på kvällarna.
Jag har bara varit där under vintersäsongen så det blev ingen vandring för mig direkt.
Se till att du hittar Carlsberger, det är där gruvarbetarna sitter med en öl på kvällarna.
Jag har bara varit där under vintersäsongen så det blev ingen vandring för mig direkt.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Hur gick resan?
Fler som skall resa dit?
Jag svarar gärna på frågor.. har en hel del koll då jag varit bosatt där - med fokus på foto.
/N
Fler som skall resa dit?
Jag svarar gärna på frågor.. har en hel del koll då jag varit bosatt där - med fokus på foto.
/N