Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
van Dyke
- Trådstartare mårten
- Start datum
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
van dyke
Lite lustig process -
ibland bara rullar det och blir bra - men ibland
så strular det och gu vet va som händer ---
men snyggt är det när det blir bra. '
Det är känsligt för olika papperskvalite´r
bäst är hårt limmade papper typ schoellershammer 3 g, Arches Platine om du nu orkar strula med att beställa det för det tar tid och är dyrt , och
struligt. Gamla Lessebopapper från 50 - talet är bra men det går naturligtvis också med fixerade och väl sköljda fiberfotopapper - har bara provat
matta ,,,
Lite vägledning kan du få på www.alternativephotography.com kolla upp Jill Enfield hennes bok som nyss kommit ut är rena guldgruvan till skillnad från alla dessa kokböcker som kommer ut med jämna mellanrum
skrivna ( hopsamlade ) av de som har ingen eller mycket lite erfarenhet av att arbeta med dessa processer. mvh Lasse
Lite lustig process -
ibland bara rullar det och blir bra - men ibland
så strular det och gu vet va som händer ---
men snyggt är det när det blir bra. '
Det är känsligt för olika papperskvalite´r
bäst är hårt limmade papper typ schoellershammer 3 g, Arches Platine om du nu orkar strula med att beställa det för det tar tid och är dyrt , och
struligt. Gamla Lessebopapper från 50 - talet är bra men det går naturligtvis också med fixerade och väl sköljda fiberfotopapper - har bara provat
matta ,,,
Lite vägledning kan du få på www.alternativephotography.com kolla upp Jill Enfield hennes bok som nyss kommit ut är rena guldgruvan till skillnad från alla dessa kokböcker som kommer ut med jämna mellanrum
skrivna ( hopsamlade ) av de som har ingen eller mycket lite erfarenhet av att arbeta med dessa processer. mvh Lasse
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
vdb
här kommer en bild också
gjord med receptet från Björn Anderssons fina
bok handbok i ädelförfarande. Finns inte att få
tag i men går att ladda ner från www.photodo.se
Den är gjord från ett 13X18 neg T - max 100
som jag soppat i Pyro PMK en soppa som kameradoktorn tog hem under en tid från USA,
underbar för altprocessnegativ.
här kommer en bild också
gjord med receptet från Björn Anderssons fina
bok handbok i ädelförfarande. Finns inte att få
tag i men går att ladda ner från www.photodo.se
Den är gjord från ett 13X18 neg T - max 100
som jag soppat i Pyro PMK en soppa som kameradoktorn tog hem under en tid från USA,
underbar för altprocessnegativ.
Bilagor
Fotograf121
Aktiv medlem
Ser ju klart intresant ut men kan man få en liten resume på vad det är för specielt med denna proses Det blir lite gameldax känsla i dom det är vad jag kan se. Är helt görn med att framkalla själv...
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
Akvarellpapper funkar men har oftast en sugande yta - vilket funkar hyfsat. Men det blir mer kontrast med schoellershammer, arches platine mm
Jag har också den erfarenheten att det är bättre om luftfuktigheten ligger över 50% under torkningen och behandlingen av de preparerade papperen.
John - en kort resume´
van dyke brown är en ädelprocess där vi använder
oss av Ammoniumferricitrat,vinsyra och silvernitrat som strykes på ett " konstpapper "
och sedan exponeras genom kontaktkopiering antingen medelst solen eller uv-ljuskälla
k- grill ( solarium ) eller dylikt. Framkalllning sker i vatten och sedan fixeras den med rent fix
natriumtiosulfat eller enklast Ilford Hypam
som ej innehåller härdare 1 + 19 c:a 5 min.
men kolla gärna de länkar som jag lämnat härovan.
Det " speciella " är att det är ett hantverk - vad det nu är värt nuförtiden " varje negativ är unikt och bilden är beständig. Forskning som gjorts på dessa förfaranden och speciellt Van Dyke Brown och det besläktade kallitypi visar att de flesta platina/palladiumbilder som gjort runt sekelskiftet 1899-1900 är vdb eller kalotypier, vi kan kalla det för fattigmans platina!
Det finns drygt 1000 fotografiska processer beskrivna. Den första boken om färgfotografi!!!! " Hillotypi"gavs ut redan 1855 i USA, men totalförbjöds och kom sedan i reprint under 1970 - talet. Varför den förbjöds?? Nobody knows - gonatt
mvh Lasse
Jag har också den erfarenheten att det är bättre om luftfuktigheten ligger över 50% under torkningen och behandlingen av de preparerade papperen.
John - en kort resume´
van dyke brown är en ädelprocess där vi använder
oss av Ammoniumferricitrat,vinsyra och silvernitrat som strykes på ett " konstpapper "
och sedan exponeras genom kontaktkopiering antingen medelst solen eller uv-ljuskälla
k- grill ( solarium ) eller dylikt. Framkalllning sker i vatten och sedan fixeras den med rent fix
natriumtiosulfat eller enklast Ilford Hypam
som ej innehåller härdare 1 + 19 c:a 5 min.
men kolla gärna de länkar som jag lämnat härovan.
Det " speciella " är att det är ett hantverk - vad det nu är värt nuförtiden " varje negativ är unikt och bilden är beständig. Forskning som gjorts på dessa förfaranden och speciellt Van Dyke Brown och det besläktade kallitypi visar att de flesta platina/palladiumbilder som gjort runt sekelskiftet 1899-1900 är vdb eller kalotypier, vi kan kalla det för fattigmans platina!
Det finns drygt 1000 fotografiska processer beskrivna. Den första boken om färgfotografi!!!! " Hillotypi"gavs ut redan 1855 i USA, men totalförbjöds och kom sedan i reprint under 1970 - talet. Varför den förbjöds?? Nobody knows - gonatt
mvh Lasse
Senast ändrad:
mårten
Aktiv medlem
Lasse Mellberg skrev:
Framkalllning sker i vatten
är det inte en utkopieringsprocess? man undrar ju hur vatten skulle kunna framkalla någonting...
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
vdb
Nej det är ingen ren utkopieringsprocess och visst används vatten för framkallningen eller vad det nu preciss är som händer. Vattnet - nu har jag inte läst på - löser upp en del av det oexponerade silvret - bilden blir gärna blek och gulbrun under vattenframkallningen efter framkallning läggs den i fixbadet och där så djupnar färger och intensivitet i bilden. Naturligvis ska det sköljas i rinnande vatten sedan. Man kan också tona med selen eller guldtoning.
Lasse
Nej det är ingen ren utkopieringsprocess och visst används vatten för framkallningen eller vad det nu preciss är som händer. Vattnet - nu har jag inte läst på - löser upp en del av det oexponerade silvret - bilden blir gärna blek och gulbrun under vattenframkallningen efter framkallning läggs den i fixbadet och där så djupnar färger och intensivitet i bilden. Naturligvis ska det sköljas i rinnande vatten sedan. Man kan också tona med selen eller guldtoning.
Lasse
Fotograf121
Aktiv medlem
Tack för förklaringen Lasse =)