Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

valg av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO82

Medlem
trenger litt hjelp til valg av objektiv til studiofotografering,vurderer 17-55, 24-70, 24-105mm ?

kamera: canon 7d, objektiver 10-20, 18-55, 30mm har jeg fra før.

lokalet: ca 50kvm (har ingen fysiske mål enda)
har ikke vært så heldig enda at jeg har fått vært i studio å få prøve det utstyret jeg har idag.
18-55/17-55 er jo veldig like i brennvidde, leser jo alle steder at portrett = +- ca 100mm og dette blir det jo med både 24-70 og 24-105mm på mitt 7D. hva med en 85mm som mange anbefaler? tenker å ta bilder av alt i fra grupper, helkropp, headshots. såvel unge som gamle.

andre objektiver dere kan anbefale?
hva med sigma / tamron?

mvh Tor Olaf Almås
 
Eftersom ingen annan svarar får väl jag komma med några synpunkter, trots att jag aldrig fotograferat i studio.

Eftersom du redan har en 10-20 så är kanske 17-55 inte lika intressant -- såvida du inte behöver den högre ljusstyrkan. Och det beror ju på vad du ska fotografera. Jag kan tänka mig att man gärna bländar ner när man ska ta personer och framför allt grupper, för att få tillräckligt skärpedjup. Dessutom är 17-55 inte lika bra att ha om man går upp till fullformat senare. Annars är det ett mycket bra objektiv som passar mycket bra till en 7D.

Lite samma sak i valet mellan 24-70 och 24-105. Om man tror att man behöver det extra bländarsteget kan det ju vara intressant med 24-70. Om man inte behöver 2,8 är 24-105 roligare eftersom man får en hel del extra brännvidd. Att man dessutom får bildstabilisering är ingen nackdel, precis. Visserligen behövs sådan inte om man använder stativ, och den gör ingen nytta om motivet rör sig hela tiden. Men i en studio blir väl folk rätt lugna? (säger den som aldrig haft någon studio).

24-70 har såvitt jag förstått betydligt lägre distorsion. Men det är nog väldigt sällan man ser någon sådan när man mest fotograferar folk. Handlar det om katalogfotografering och arkitektur kan saken komma i en annan dager.

Hur som helst, om man kommer att tjäna pengar på sina bilder, och speciellt om man har ett företag som ger möjligheter till avskrivning av kostnaden, spelar det inte så rysligt stor roll vad man köper. Blir det fel kan man alltid sälja felköpet och skaffa något annat.

AndersLj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.