Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Valfri färg som skrivbordsbakgrund i Win 10?

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, jag är van datoranvändare och brukar kunna lösa nästan alla mer eller mindre komplicerade datorproblem jag stöter på. När jag i helgen började konfigurera min sprillans nya maskin stötte jag dock på patrull med ett riktigt banalt problem:

Jag har sedan Windows 3.1 vant mig vid en i mitt tycke skönt dov blå enfärgad skrivbordsbakgrund. I samband med diverse dator- /operativsystembyten har det här varit en av de första inställningarna jag (utan problem) gjort.

Igår tillbringade jag lååång tid med att föröka hitta stället i Win10 där man skriver in RGB-koden för bakgrundsfärgen jag vill ha. Hur jag än klickade runt kom jag åter och åter tillbaka till en fast palett med några bakgrundsfärger som jag inte vill ha – jag hittar inte alternativet ”Fler färger…” eller motsvarande. Hur bär man sig åt för att hitta ”blandningspaletten” där man blandar till valfri färg?

(Tro mig, det tar emot att i ett publikt forum ställa frågan om hur man ändrar skrivbordsfärg i Windows…)

Högerklicka på skrivbordet. Välj Anpassa sen väljer du Bakgrund.
I rullgardinsmenyn väljer du Enfärgad.
Klart.

Högerklicka på skrivbordet. Välj Anpassa sen väljer du Bakgrund.
I rullgardinsmenyn väljer du Enfärgad.
Klart.

Jo, så borde det ju såklart vara. Men när jag gör enligt ovan kommer det fram ett begränsat urval av färger att välja mellan som jag inte är intresserad av. I alla tidigare Windowsversioner jag sett har man utöver dessa "fasta" val kunnat blanda valfri färg genom ett alternativ i stil med "Mer..." eller "Andra färger...". Det är den funktionen jag inte hittar.

Äldre UI

Klistra in hela nedanstående kommandorad i Kör och tryck sen OK.

control /name Microsoft.Personalization /page pageWallpaper

Jag använder inte Windows 10 men vet att flera av de gamla gränssnitten finns kvar, kanske också detta!

Erik

Jag har en ganska ljusgrå färg på mitt skrivbord i W10. Den färgen finns inte bland de färger som går att välja när jag högerklickar på skrivbordet och väljer anpassa. Kan det bero på att W10 använder samma färg som jag hade innan uppgraderingen? Eller är det så att den färg som redan finns på skrivbordet inte kommer med i palletten för valbara färger?

Jag minns tyvärr inte om jag valde någon bakgrundsfärg när jag uppgraderat från W8.1. Någon meny med egen färgblandning hittar inte jag heller när jag letar. Den möjligheten ser faktiskt ut att saknas.

Klistra in hela nedanstående kommandorad i Kör och tryck sen OK.

control /name Microsoft.Personalization /page pageWallpaper

Perfekt, tack för tipset - i-landsproblem löst! Det kommandot plockade fram inställningsrutan jag ville komma åt. (Jag hittade halvvägs igår men kände inte till /page-flaggan, och då leddes jag bara tillbaka till det nya gränssnittet.)

Ny är bakgrunden behagligt mörkblå igen, men jag begriper inte riktigt varför MS vill begränsa inställningsmöjligheterna man kommer till den "ordinarie" vägen. (Att skriva in den harangen för att komma till färginställningen upplever jag inte som alldeles intuitivt.)

Välj en bild som du gjort i PS som bakgrund?

Det borde kanske varit förstahandsalternativet att fuska till en blå jpeg, men jag gillar inte att ge upp...(är man en envis jäkel så är man ;-).

Jag har en ganska ljusgrå färg på mitt skrivbord i W10. Den färgen finns inte bland de färger som går att välja när jag högerklickar på skrivbordet och väljer anpassa. Kan det bero på att W10 använder samma färg som jag hade innan uppgraderingen? Eller är det så att den färg som redan finns på skrivbordet inte kommer med i palletten för valbara färger?

Jag minns tyvärr inte om jag valde någon bakgrundsfärg när jag uppgraderat från W8.1. Någon meny med egen färgblandning hittar inte jag heller när jag letar. Den möjligheten ser faktiskt ut att saknas.

Jag konstaterar att jag fritt kan välja färg enligt tipset ovan via äldre gränssnitt, men om jag därefter går in i ordinarie dialogruta för färginställning så markeras en otäck orange nyans som vald (det är den dock inte). Man verkar alltså kunna ha vilken färg som helst inställd, men om man vill ändra (ordinarie väg) så finns bara ett fåtal färger att välja mellan. Den inställning du hade före uppgradering hängde antagligen bara med även om den inte finns bland valen nu.

................Ny är bakgrunden behagligt mörkblå igen, men jag begriper inte riktigt varför MS vill begränsa inställningsmöjligheterna man kommer till den "ordinarie" vägen. (Att skriva in den harangen för att komma till färginställningen upplever jag inte som alldeles intuitivt.)
.

Glad att kunna hjälpa till. Har hjälpt två goda vänner med uppgraderingen till Windows 10, inte utan besvär, och läste som tur var en del om det innan. Efter att ha hjälp dem med uppgraderingarna och att komma igång har jag personligen svårt att se nån användarfördel med deras nya operativsystem. De av er som vill ha tillbaka en del av det ni var vana vid i Windows 7 kan installera Classic Shell.

Perfekt, tack för tipset - i-landsproblem löst! Det kommandot plockade fram inställningsrutan jag ville komma åt. (Jag hittade halvvägs igår men kände inte till /page-flaggan, och då leddes jag bara tillbaka till det nya gränssnittet.)

Ny är bakgrunden behagligt mörkblå igen, men jag begriper inte riktigt varför MS vill begränsa inställningsmöjligheterna man kommer till den "ordinarie" vägen. (Att skriva in den harangen för att komma till färginställningen upplever jag inte som alldeles intuitivt.)

Nej, detta är en av de mer korkade ändringarna MS har fått för sig att implementera i Windows 10. Tanken var kanske att göra operativsystemet mer användarvänligt för nybörjare, men resultatet är uppenbarligen det motsatta.

När jag "uppgraderade" stötte jag på ett liknande problem, eftersom jag ville ha ett bildspel som bakgrund med slumpmässigt valda bilder, vilket inte heller fanns som val i det nya gränssnittet då. Samma lösning fungerade för mig.

Ett tips för er som vill kunna ändra bakgrundsinställningarna ofta utan alltför mycket krångel: öppna Anteckningar, klistra in kommandoraden som nämnts i tråden och spara som en .bat-fil. Ni som var med på MS-DOS-tiden minns säkert batch-filer, och de fungerar precis lika bra nu som då.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto