Annons

Valet o kvalet ang blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

A Boy Named Erik

Aktiv medlem
Hej! Jag ska köpa en blixt till min Canon 30D. Jag har tidigare använt en lånad Speedlite 580EX II som har fungerat ok. Jag har inte hittat något bra begagnat och en ny 580:a är lite saftigt för min plånbok. Blixten ska användas till det mesta; upplättning vid utomhusfotografering, slåendes i takväggar, bouncing och även externt i kombination med paraply tex.

Vilken blixt föredrar ni av följande?

- Speedlite 430EX II
- Metz Blixt 48AF-1
- Sigma EF-530 DG Super
 
Sigma är ju bra. Jag har föregångaren. En fördel är att den har inbyggd slavfunktion så du kan trigga den även när den inte sitter på kameran. Utmärkt för porträtt. Den är dessutom stark och har en hel massa va Canons funktioner.
 
Tredjepartsblixtar brukar tydligen inte vara så bra när det gäller externa avfyrning... En Canon 430 är nog ett bättre alternativ.
 
Tredjepartsblixtar brukar tydligen inte vara så bra när det gäller externa avfyrning... En Canon 430 är nog ett bättre alternativ.
Sigma är ett bra ekonomiskt alternativ till Canon's originalblixtar.
Har både 580 EX II, samt Sigma 500 DG SuperII. En begagnad Sigma är en bra/duktig blixt som du får till överkomligt pris! Tillåter ekonomin tror jag 430 EX II är en bättre blixt, (bättre än Sigma)!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.