Annons

Valet mellan två kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Groenfisk

Ny medlem
Behöver lite hjälp. Satsar på en ny kamera men vet inte vilken sort jag ska ha. Det står mellan canon eos 7 D eller canon eos 5d mark II. Den ena är en fullformatskamera vilket lockar! men samtidigt är 7d lite billigare.

Jag undrar nu om mina gamla objektiv till min canon eos 400d skulle passa till 5d II.

Jag antar att valet av kamera avgörs lite av vilken typ av bild jag brukar fota, oftast blir det naturbilder på djur, insekter och växter då det är det största intresset. Vilken kamera skulle ni då säga att jag ska satsa på? Om jag förstått det hela rätt är de båda kamerorna väldigt lika varandra bildmässigt.

7D börjar bli gammal så det kan vara läge att vänta till den nya modellen kommer. Själv suktar jag efter en 7D men jag kan vänta.

Behöver lite hjälp. Satsar på en ny kamera men vet inte vilken sort jag ska ha. Det står mellan canon eos 7 D eller canon eos 5d mark II. Den ena är en fullformatskamera vilket lockar! men samtidigt är 7d lite billigare.

Jag undrar nu om mina gamla objektiv till min canon eos 400d skulle passa till 5d II.

Jag antar att valet av kamera avgörs lite av vilken typ av bild jag brukar fota, oftast blir det naturbilder på djur, insekter och växter då det är det största intresset. Vilken kamera skulle ni då säga att jag ska satsa på? Om jag förstått det hela rätt är de båda kamerorna väldigt lika varandra bildmässigt.

Angenämnt val! Pest eller kolera fast tvärt om ;-)
Finns ganska många trådar om denna fråga sedan tidigare...

Lycka till!
Martin

7D och 5DII har i stort samma nominella upplösning, även om det pratas om att med många objektiv ffa de för FF har 5DII bättre upplösning i praktiken - men nu pratar vi om något som bara har praktisk betydelse vid A3 eller betraktat på nära håll eller kraftiga beskärningar. Sökaren i 5DII är klarare och tydligare vilket lämpar sig bättre för manuell fokus. I gengäld är 7D kameramässigt mer avancerad ffa i autofokusprestanda och bps.

Med tanke på det du fotograferar kan man ju fundera om du behöver någon av dessa. 5DII är ju bättre lämpad än 7D eftersom du varken behöver hög bps eller avancerad AF. Men kan du ändå tänka dig en cropkamera så får du ju samma bildprestanda i 60D, 600D eller 550D som i 7D. Däremot är ju objektivval avgörande för slutresultatet vid denna höga pixeldensitet. Kanske du skulle fundera på att köpa ett billigare hus och satsa pengar på bra objektiv istället om du inte redan har bra grejer.

Jag skulle rekommendera dig att köpa en 60D istället. Det är en väldigt bra kamera och du kan använda både EF-S och EF objektiv på den. Som någon redan föreslagit, lägg hellre pengarna på ett lite billigare hus och satsa på ett riktigt bra objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar