Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av teleobjektiv till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Nu kan man om man har ca 10 papp att spendera välja på följande gluggar:

Sigma 50-500 EX
Sigma 100-300 EX
Pentax DA*300 SDM (mums)

och om man vill spendera lite mindre så finns Da 55-300.

Ok detta börjar bli svårt. Skulle villja ha hjälp att välja lite

50-500 lockar med lång räckvidd och måttliga recensioner är det någon som vet om det kan konkurera med Da 55-300 map skärpa, kvalitet osv.

Sigma 100-300 har fått fina recensioner under 2006, 2007 men nu viker recensionerna lite. Sämre batch? Tycker annars att den verkar vara ett bra alternativ till DA* 300 då jag är rädd att jag kommer sakna zoom om jag slog till på ett sånt.

55-300 saknar stativfäste och är inte så ljusstarkt! 60-250 har jag väntat på sen 2007 och om Pentax säger januari 2009 ser vi den väl inte i butik förrän i mars...mao inget alternativ dessutom för kort.
Hur skulle du gjort? Tacksam för tips!

Om Sigma 100-300

Jag köpte ett för ett tag sen med högt uppskruvade förväntningar. Tog dom första bilderna på trafikskyltar långt bort. De högt uppskruvade förväntningarna uppfylldes inte så jag skrev nog en tämligen ljummen recension.

Fick hjälp av Christian Nilsson på tidningen Foto som kollade testbilder och tyckte att linsen var skarp. (Han har en sån sen gammalt själv.)

Bytte då till K20D och allt blev mycket bättre. Nu är jag nöjd med linsen. Just trafikskyltar med vit reflekterande text mot blå bakgrund visar fortfarande lite överläckning av ljus från det vita till det blå. Men motiv med måttligare kontrast funkar fint.

Sammantaget tycker jag kvalitén är som Sigmas 18-50 2,8 som jag har som standardobjektiv. Alltså mycket bra. Men då jag sätter på Pentax fasta 50 mm f 1,4 märks en liten skillnad till det bättre.

Såg att Terje Hellesö nu använder K20D och har lagt ut ett par bilder med Pentax 200 mm 2,8 på nätet, det ser fint ut värre faktiskt.

Sitter också i valet och kvalet vad jag ska välja. Har ett Pentax 50-135/2.8 nu, men är sugen på ett lite längre tele.

Då är frågan om man ska välja nämnda sigma 100-300/4, Pentax 200/2.8 eller Pentax 300/4. Finns fördelar med alla tre känns det som, och det är en del pengar det är frågan om....svårt!

Sitter också i valet och kvalet vad jag ska välja. Har ett Pentax 50-135/2.8 nu, men är sugen på ett lite längre tele.

Då är frågan om man ska välja nämnda sigma 100-300/4, Pentax 200/2.8 eller Pentax 300/4. Finns fördelar med alla tre känns det som, och det är en del pengar det är frågan om....svårt!

Jag skulle nog slå till på DA* 200/2.8 och sedan på nya telekonvertern 1.4 som är på väg.

50-500 lockar med lång räckvidd och måttliga recensioner är det någon som vet om det kan konkurera med Da 55-300 map skärpa, kvalitet osv.

QUOTE]

Har bigma till K10D.
Detta objektiv är jävligt skumt, men egentligen inte dåligt. Mitt ex är kasst på brännvidder under 100mm på avstånd över 10m...
På kortare avstånd funkar det bra på alla brännvidder och på längre avstånd funkar det bra med brännvidder över 130mm.
Med så mycket glas som skruvas fram och tillbaka kan man anta att varje objektiv är unikt...

När man får dåliga bilder är det inte nödvändigtvis objektivets fel. Pga av sin storlek och de långa brännvidderna ställs andra krav helt enkelt.

Har jämfört bigma och pentax 100/2.8 macro som ju är oomtvistligt skarpt.
Stativ och MLU. Först med makrot, sedan med sigmat på 500mm och ca 5ggr längre bort från motivet för samma utsnitt.
Ja, jag ser skillnad till makrots fördel, men den är fan inte stor.

När det gäller skärpa på längre brännvidder tycker jag det presterar riktig bra med tanke på prislappen. Men som sagt, det gäller ju att få ett friskt ex.
Mitt Bigma är bara lite snuvigt på de kortaste brännvidderna så det känns OK.

Det gör inget för min del att objektivet är "snuvigt" upp tom 100 mm eller så. Jag skulle vilja använda det som ett 200-500 ca för att fota djur som är skygga. Jag känner inte för att sitta i gömslen. Har du några bra testbilder?

Mvh Peter Ivarsson

Jag skulle nog slå till på DA* 200/2.8 och sedan på nya telekonvertern 1.4 som är på väg.

Varför just DA*200/2.8? Sen är ju frågan när konvertern kommer, har ju varit lite si och sådär med leveranstiderna från Pentax nu...

Är lite rädd för fasta gluggar, har iofs aldrig testat så det är svårt att säga hur det skulle fungera för mig. Är af'en långsammare på Sigmas 100-300/4 som annars har fått väldigt bra betyg?

Sen måste jag säga att jag gillar känslan och byggkvalitén i min DA* 50-135/2.8 så det väger också in...hm svårt

Det gör inget för min del att objektivet är "snuvigt" upp tom 100 mm eller så. Jag skulle vilja använda det som ett 200-500 ca för att fota djur som är skygga. Jag känner inte för att sitta i gömslen. Har du några bra testbilder?

Mvh Peter Ivarsson

Här kommer en zebrarumpa och ett krokodilöga. Båda handhållna på 500mm,
detalj av större bild naturligtvis. Utsnittet är i100%.

Bilagor

• _IGP4818 copy.jpg
    _IGP4818 copy.jpg
    24.6 KB · Visningar: 566
  • _IGP5159DETALJmod2.jpg
    _IGP5159DETALJmod2.jpg
    37.1 KB · Visningar: 572
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar