Annons

Val av systemkamera i prisklassen 7-9000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

addelager

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa min första riktiga sytemkamera. Nu står jag i valet o kvalet vilken av alla dessa modeller jag ska välja.

Jag vill ha en kamera som är ganska allsidig. Den ska fungera bra till både miljöbilder samt porträtt.

Den ska vara av god kvalité och stryktålig.

Märket ska ha god service.

Det ska finnas goda möjligheter att köpa prisvärda objektiv och annan kringutrustning.

Självklart ska det ju bli väldigt bra bilder dessutom. Är kräsen när det gäller bildkvalité.

Priset ska hamna någon stans mellan 7-9000 kr.

det finns många diskutioner om just DSLR kameror i den här prisklassen... de som finns är Canon 350d, Nikon d50 (dessa två är nog de vanligaste men bara för att de är vanliga och är från de största kameratilverkarna så betyder det inte att de är bäst) sedan finns det den nya Sony Alpha, olymus e-500 eller vad den heter och pentax k100d jag kan bara göra som alla andra gör och rekomendera dig att gå till en fotoaffär och be att få känna på kamerorna... (alphan finns inte ute än men om du känner någon som har en Konica Minolta 5d så är Alphan väldigt lik den, det är faktiskt den fast en uppgradering, typ :)) sedan med bildkvalité så ger alla kameror i den prisklassen väldigt bra kvalité och man märker inte så stor skillnad mellan dem, det är nog inte det du bör tänka på i första hand. Sedan är det ju objektiven som gör bilderna skarpa m.m. Ta dig tid att läsa igenom alla recentioner här på fotosidan och skaffa dig en egen bild av vad som händer i systemkamera världen... förhasta dig inte :p /philip, hoppas det hjälpe lite i alla fall

Tack för ett bra svar. Har kikat runt lite på diverse forum. D50 verkar ju de flesta föredra.
D70 verkar ha lite småfel, som att den hänger sig osv.

Finns ju lite olika alternativ att välja på också. Vissa paket inkluderar ju även ett eller två typer av objektiv 18-50 o 55-200.

Klarar jag mig med en 18-50 lins? Eller ska jag satsa på båda på en gång?

Hur fungerar det med att köpa kameran på nätet från tex Dustin eller liknande. Gäller samma garantier som i butik?

addelager skrev:
Finns ju lite olika alternativ att välja på också. Vissa paket inkluderar ju även ett eller två typer av objektiv 18-50 o 55-200.
Vilket långt ifrån alltid betyder att du får två objektiv som är bra.

Vore jag du skulle jag inte fokusera så mycket på kameran. Är det en systemkamera du vill ha så ligger halva investeringen i systemet. För mig var det intressantast vad min omgivning hade (ty innan jag visste vilka objektiv jag ville ha så har jag kunnat låna och testa lite olika, det är mycket bättre än att köpa grisen i säcken). Det betydde också en del vem jag tror skulle ge mig mest attraktiva uppgraderingsmöjligheter när jag någon gång vill skaffa mig nästa hus (men förmodligen behålla huvuddelen av mina tillbehör och objektiv).

Sen är det naturligtvis viktigt att huset känns rätt och att man klarar att handskas med det men jag tror inte det finns allt för många dåliga alternativ där när det gäller systemkameror. Det är betydligt värre när det gäller kompaktkameror.

Fast det är bara mina $0.02

addelager skrev:
Tack för ett bra svar. Har kikat runt lite på diverse forum. D50 verkar ju de flesta föredra.
D70 verkar ha lite småfel, som att den hänger sig osv.
Haka inte upp dig på de problem du stöter på i forum, D70 har sålt i enorma mängder & det finns alltid några exemplar av varje modell som krånglar, just för att det finns så många D70 så ser man mer problem.

Jag är övertygad om att den inte krånglar mer än någon annan kamera.

//Larsa

Inget är rätt eller fel. Har haft en D70 men har numera bytt till en D200. Jag hade satsat på en Nikon D70s. (Har inte haft några bekymmer alls med min D70 förutom att ibland har jag fipplat och sumpat bilden. Mitt fel, inte kamerans).

Jag har byggt på systemet med en himla massa bra objektiv efter hand. Mycket av Nikons gamla objektiv kan köpas förmånligt begagnat och är kompatibla med D70:an.

Canon 350D är i samma prisklass så det är egentligen för dig att känna efter vilket kamerahus som känns rätt. Tycke och smak är svårt!

Nu har jag varit och klämt och kännt på Canon 350d och Nikon d50.

Nikon D50 kändes mycket bättre i handen och inte lika "plastig" som Canon.

Så nu har en D50 med 18-55 optik beställts från dustinhome.se. Blev ca 500 kr billigare än i butik så för dom pengarna blev det ett Velbon CX 560/F kamerastativ.
Synd bara att leveranstiden tar ca 2-veckor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar