ANNONS
Annons

Val av studioutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena L

Ny medlem
Hoppas att ni står ut med ytterligare en tjatig tråd från en annan dum newbie om råd vid val av studioutrustning ;) Mitt problem är att jag inte har någon erfarenhet av att fota i studio men vill himlans gärna skaffa en liten studio. Så därför tänkte jag fråga er då jag inte riktigt blir klok på vad jag kan behöva!

Jag har en Canon EOS 350D och Sigma EF-500 DG Super II. Min tanke med den här lilla studion är att jag i första hand ska fota djur, porträtt och barn för mitt egna (och min bekantskapskrets) höga nöjes skull i första hand dårå. Det vore också najs att kunna ha möjlighet att ta med sig studioutrustning och rigga upp på andra ställen. Jag är student så min plånbok är tyvärr inte allt för fet, vid ca 6000:- går nog min smärtgräns. Kort sagt så skulle jag alltså vilja ha ett schysst nybörjarset som jag kan växa i.
Jag har försökt kika på Elinchrom D-Lite 2, Cyberphoto och på kaffebrus.com, fast jag blir just inte så mycket smartare... Paraplyer, softbox, reflexskärmar, klara paketlösningar!? Vore väldans tacksam om någon snäll själ kunde rekommendera mig något bra, då jag själv inte riktigt får grepp om vad jag kan behöva!

Här kan ni se litet min (nuvarande) "fotostil" om ni vill, som jag då gärna skulle vilja utveckla: http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=55297

Jag har köpt i princip all utrustning från kaffebrus. Han är billig och grejorna är bra tycker jag.

Jag kan rekommendera ett paket från kaffebrus, då får du med det du behöver för att komma igång. Sen eftersom du har lust (och råd) kan du komplettera med övriga tillbehör.

Jag köpte paketet med två 300ws-blixtar, men han har ju även andra styrkor förståss.

Lena L skrev:
Hoppas att ni står ut med ytterligare en tjatig tråd från en annan dum newbie om råd vid val av studioutrustning ;) Mitt problem är att jag inte har någon erfarenhet av att fota i studio men vill himlans gärna skaffa en liten studio. Så därför tänkte jag fråga er då jag inte riktigt blir klok på vad jag kan behöva!

Jag har en Canon EOS 350D och Sigma EF-500 DG Super II. Min tanke med den här lilla studion är att jag i första hand ska fota djur, porträtt och barn för mitt egna (och min bekantskapskrets) höga nöjes skull i första hand dårå. Det vore också najs att kunna ha möjlighet att ta med sig studioutrustning och rigga upp på andra ställen. Jag är student så min plånbok är tyvärr inte allt för fet, vid ca 6000:- går nog min smärtgräns. Kort sagt så skulle jag alltså vilja ha ett schysst nybörjarset som jag kan växa i.
Jag har försökt kika på Elinchrom D-Lite 2, Cyberphoto och på kaffebrus.com, fast jag blir just inte så mycket smartare... Paraplyer, softbox, reflexskärmar, klara paketlösningar!? Vore väldans tacksam om någon snäll själ kunde rekommendera mig något bra, då jag själv inte riktigt får grepp om vad jag kan behöva!

Här kan ni se litet min (nuvarande) "fotostil" om ni vill, som jag då gärna skulle vilja utveckla: http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=55297
Kolla photax.se de har stellarpaket på 300 Ws som ska vara helt ok. ett annat alternativ är http://www.walimex.de/ som säljer från tyskland mot postförskott. Har själv Walimex 420 och till dem passar alla tillbehör med Bowensfäste

Kaffebrus "lilla paket" för 2495:- räcker mycket långt det också. Särskilt till katter ;)
Då får du pengar över till mer tillbehör, bakgrunder mm...

Aha, det låter ju extra intressant med kaffebrus då, billigt och bra med vad det verkar! Frågan är då om det räcker med 2 x 120Ws-blixtar eller om jag borde ha lite starkare? Men hur är det med kvalitén då jämfört med exempelvis Stellarpaketet och Elinchrom som också verkar riktigt schysst, även fast de är några tusenlappar dyrare?

Här är Elinchrom D-lite, ett nytt paket som ska komma till Sverige i slutet av mars: http://www.aifo.se/elinchrom/dlite.htm

Har fortfarande beslutsångest! ;)

Senast ändrad:
för att gå emot dom flesta andra så här kommer lite fördelar på Elinchrom. Ljuset från Elinchrom skall vara jämnare, varje blixt lyser lika mycket. man får jämnare exponering mellan bilderna. Tillbehörs utbudet är större oxå. det finns mer saker... Fast tillbehören är dyrare tillElinchrom. Tror brinntiden är kortare oxå.vet inte om detta hjälpte dig men det var lite mer info i alla fall.

//Jan

Lena L skrev:

Jag känner igen mig. Själv köpte jag "lilla paketet" efter mycket vånda.

Det var de som haft problem med att 300ws blixtarna ger för mycket ljus även på minsta effekt, samtidigt som jag var orolig att de små inte skulle räcka till.

Eftersom jag nog kunde använde de små som komplement till ett större paket beslutade jag mig för att köpa det "lilla" och testa själv. Jag är glad att jag gjorde det. Än så länge har jag aldrig kört dem på högsta effekt däremot flera ggr på lägsta.

Nu har jag ingen jättestudio utan håller till hemma med de ytor som erbjuds.

/Olle

Jag håller absolut med Jan T i ovanstående rekommendationer om Elinchrom D-lite.

Förut har man förknippat Elinchrom, Profoto m.fl med direkt höga priser. Vill man ha något billigt så finns det inget alternativ till Kaffebrus eller Photax.

Jag tror att de större tillverkarna har upptäckt detta och nu bl.a tagit fram ett konsumentpaket där du kan använda precis samma tillbehörsutbud som till "proffsblixtarna". Med andra ord så har du verkligen ett system som du kan växa i om du satsar på ett erkänt stort märke. Inte minst på tillbehörssidan. Du får även snabb service, bättre kvalitet och du kan använda samma tillbehör om du senare skaffar värre blixtar från FX eller RX-serien...

Sedan är det upp till dig att välja. Det är bara du som vet hur mycket du kommer fota och vilka krav du ställer.

Mvh /Peter

Lena L skrev:
Aha, det låter ju extra intressant med kaffebrus då, billigt och bra med vad det verkar! Frågan är då om det räcker med 2 x 120Ws-blixtar eller om jag borde ha lite starkare? Men hur är det med kvalitén då jämfört med exempelvis Stellarpaketet och Elinchrom som också verkar riktigt schysst, även fast de är några tusenlappar dyrare?

Här är Elinchrom D-lite, ett nytt paket som ska komma till Sverige i slutet av mars: http://www.aifo.se/elinchrom/dlite.htm

Du får vad du betalar för!
Elinchrom är bra kvalitet, ett stort och genomtänkt system med många bra tbh. Kostar kanske lite mera men är mycket bättre i längden ;-)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55663

/Janne

själv köpte jag ett litet paket med 110w blixtar från www.htfoto.com där får man med en liten gullig softbox på 45X45cm som säkert lämpar sig bra för husdjur. Själva paketet är oxå rätt smidigt och lättflyttat och för lagom mycket pengar tror de går på 2995:- har dock inte testat det på min katt då den vägrar vara stilla i mer en ½sec

Lite annan info, ointressant för en del, men Elinchrome skall ha en riktig CE märkning.. vad jag har hört om Kaffebrus så är deras så kallade CE märkning inte helt 100%.En säkerhets sak.

men många är ju nöjda med Kaffebrus paketet så helt dåligt tror jag inte att det är..

ElinChrom's D-lite modell skall inte heller jämföras med deras dyraremodeller. D-lite Saknar fläktar bl.a och har ett plastigare utförande. Fast jag tycker att mina BX400 är ganska plastiga oxå...

Men oftast så får man det man betalar för...

Man får ju fortfarande vad man betalar för...

Klarar man sig med långa uppladdningstider, låg stabilitet, varierande färgtemperatur, sämre byggkvalitet, sämre service, mindre tillbehörsutbud och är nöjd med det så är det ju bra. Men det är upp till den som ska använda grejjerna. Den vet förhoppningsvis vilka krav den ställer.

Vill man ha lite bättre kvalitet så finns det tyvärr inga genvägar.

Därmed utesluter inte det ena det andra... Det får användaren avgöra. Bara man är medveten om vad man får och vad man ska använda det till...

eller?

Mvh /Peter

Ska man leva på det och har många kanske "stora" kunder där tiden är extremt viktig. Säger jag tveklöst ja.

Ska man ha några blixtar att leka med hemma är skillnaden stor. Den halva sekunden (ca) som kaffebrus blixtar dröjer för att ladda kan jag stå ut med.

Bulla skrev:
Ska man leva på det och har många kanske "stora" kunder där tiden är extremt viktig. Säger jag tveklöst ja.

Ska man ha några blixtar att leka med hemma är skillnaden stor. Den halva sekunden (ca) som kaffebrus blixtar dröjer för att ladda kan jag stå ut med.

Just laddningstiden är nog en av den minst betydande skillnaderna mellan "billiga" och "dyra" aggregat. De flesta kan nog leva med 1 sekunds återuppladdningstid.

Dock är det mycket mer än laddtid som skiljer.

Men jag håller med om det du säger att man inte behöver ställa några högre krav på ett paket för att "testa lite hemma"

Mvh /Peter

Vad är "kaffebrus"

Undran från oinvigd - vad är "kaffebrus"? Kan någon ge en länk, eller vad det nu är för att nå detta ställe??

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.