Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av "semesterglugg" till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Jag är nyfiken på råd och tips för val av zoomobjektiv till Canon.

- Canon EF 28-105 - 3.5-4.5
- Sigma 24 - 135 / 2.8-4 IF
- Sigma 28-105 / 2.8-4

Vill någon som eventuellt sett tester eller liknande vara hygglig och samanfatta :

- Bildkvalitet
- Gedigenhet
- Fokuseringshastighet mm

Andra förslag inom detta zoom-område
är också självklart välkomet.

(jag tror själv att Sigma har lika bra kvalitet som canon "nästan").

Tack på förhand

MVH
Roger
 
IS kan med vara att föredra, har själv 24-105 4L IS, funkar finfint, även om jag är barnsligt förtjust i mitt billigaste objektiv, 50mm 1,8 Mk2.

Jag hade nog värdesatt de sista 4 mm från 28mm till 24mm för att åtminstone få lite vidvinkel

// Johan
 
Hej

Vad skall du fota. Jag fotar ju en hel del sk semesterresor, 3 chrter per år, men med enbart foto sim tema.

Första Thailand hadde jag 35-450L utan IS och en lite vidare ljusstark glugg före inne. Hadde då en D30

Det var rätt tungt.
Sen har jag kört 24-70/2.8 + ett tele 100-400L IS och det är en bra kombintation. Andra resan till Thalaind hadde jag D60 och Sigmas 24-70

Senare tid har jag Canon 24-70/L 2.8, 100-400L IS med mig. Provade ett tag Canons 28-300 4.5-5.6 tro jag det var, den är lätt och ok på en 350D. I år hadde jag med 1D mk2 till Teneriffa, det blir då ruggit tungt med de gluggarna.

Se www.roine.nu så ser du typ av foto jag tar.

roine
 
Jag har haft tillfälle att prova EF 28-105 och blev positivt överraskad. Snabb, lätt och överraskande skarp. Jag har även den 24-105 IS som flera rekommenderar. Den är grym, men flera gånger tyngre och dyrare än 28-105.
Skillnaden i bildkvalitet får man pixepeepa för att se. I vanliga bilder finns den knappast.
Som semesterglugg väljer jag alla gånger 28-105an, den kan man till och med förlora utan att världens undergång gör sig påmind.
Glad Påsk!
 
Min Lowepro 200 med kamera o två gluggar, exra batterier väger 7kg, fläckvis e den svettig att bära, men vad göra?

Men det blir, för WEB o utskrifter i upp till A4 ingen avgörande skillnad på glugg o glugg. Problemet är snarare ljusstyrkan inne i kyrkor o byggnader.

Man ser ju inte i WEB skinnad, Thailand 1 = D30, Thaland 2, D60, Thaialnd 3, 300D och thailand 4 en 350D. Det som syns är att bruset i bilderna innomhus minskat med kameran, det gör mer än gluggen för den typen av bilder.

Roine
 
Sigma 18-125 köpte jag för ett par timmar sedan. Lätt och trevlig på alla vis. Känns gedigen, inte särskilt dyr och dessutom är det perfekt med lite vidvinkel. 28 på en digitalare blir ju 44 och då är vi ju nära på uppe i 50.

För semesterbilder är den perfekt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.