Annons

Val av Scanner: Minolta/Epson

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Måste verkligen köpa en scanner nu. Såg att cyberphoto sålde Minolta Dual Scan II för 3595, jag var dock inne på Epson 2450 photo som kostar en tusing till.

Vilken skall jag välja? Har ingen flatbäddscanner men behöver man det? Hur lätt är det, och framför allt hur bra blir det, när man scanner negatinven till 35mm film Minoltan???

AndreasNilsson skrev:
Vilken skall jag välja? Har ingen flatbäddscanner men behöver man det? Hur lätt är det, och framför allt hur bra blir det, när man scanner negatinven till 35mm film Minoltan???
Att scanna småbild i Epson 2450 är ingen lysande idé, det blir inte vidare bra. För webb, visst, men inte mer.
Här är en snabb jämförelse med Epson 2450 och Canon FS2710, som jag kan tänka mig är likvärdig med Minolta Dual Scan II.
För 120-film verkar Epsonen vara ok däremot.

En negativscanner är överlägsen en flatbäddsscanner i flera avseenden om du mest ska scanna vanliga 24x36negativ(eller dia).
Att scanna av pappersbilder är inte helt bra eftersom du redan förlorat i bildkvalitet vid kopieringen av bilden. Dynamik och kontrast blir betydligt sämre. Jag använder flatbäddsscannern sällan men den är förstås bra att ha ibland.
En hyfsad sådan får du för under tusingen som duger långt.
Minoltas DS2 för 3595kr är ett riktigt bra köp.

Jag köpte en flatbladsscanner för ett par veckor sedan. Det var en Epson 1250 Photo och den skannade sådär får jag nog faktiskt säga. För mig fanns det inget annat alternativ än att lämna tillbaks den och så beställde jag en Scan Dual II från cyberphoto för ett par dagar sedan.....hoppas nu på att det skall bli bättre.. :)

MVH/Matthias

Jag hade en Minolta Scan Dual II förut men jag sålde den och köpte en Epson 2450 i stället och det är ett byte jag aldrig kommer ångra!
Epson scannern är bättre vad det gäller allt! Snabbhet, färger, kontrast, ja allt. Men som sagts ovan, ska du scanna småbilds neg/dia med den och tänker blåsa upp stora bilder från dom så blir det ju inte lika skarpt, men ändå klart godkänt. Från pappersbilder och mellanformat blir det däremot kalas!

Håller helt med Linmajon, köp Minoltan + en budget-flatbädd för en tusing. Jag använder min flatbädd enbart till enklare kopiering & dylikt & Minoltan till dia.

1250:an är säkert mycket bra om man har behov av att skanna pappersbilder med god kvalitet. Du kan dock aldrig komma upp i samma kvalitet som med ett neg/dia i en neg-skanner.

Att köpa en flatbädd för neg-skanning känns bara som en dålig kompromiss (om du inte har en massa 120-film som ligger & skräpar förstås).

Mvh/Larsa

mårten:

kan återkomma med det snart, har scannat med Dual II och skickat in till fotolabo för en 50x34cm förstorning som borde komma i dagarna. Har provat A4 än så länge och det gick (självklart) mkt bra!

Återkommer med mera ...

/Anders

Jesper:

Naturligtvis, hade inga direkta tankar på att jag skulle betrakta kopian med lupp, det var mest ett test för att testa hur det blev helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar