Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Jag har en NIKON D60 med ett standard Nikon AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G II objektiv. Tänkte köpa mig ett pol-filter. Det finns ju vanliga cirkulära som man bör använda till det objektivet som jag fattat det. Vill ha lite mer blåfärg på himlen m.m på vissa foton. Men det verkar ju finns sånna som är blåa också..vad är skillnaden? Förfinar det vanliga cirkulära alla färger eller?

/Martin

Om du sätter ett blåfärgat filter framför objektivet kommer allt att påverkas åt det blå hållet, dvs både den blå himlen, de vita molnen, det gröna gräset, och alla andra bildelement. Allt kommer att dra mot blått.

Med ett polarisationsfilter påverkas istället färgerna var och en för sig i sin egen riktning, blå himmel blir blåare, grönskan blir djupare grön och den röda jackan blir kanske djupare röd. Detta i och med att polariserade blanka reflexer från de färgade ytorna delvis släcks ut av filtret. Alla färger hos ljus reflekterat i dielektriska ytor kommer att påverkas med ett polarisationsfilter. Metall är inte dielektriskt. Vad jag försöker säga är alltså att polfiltret verkar på ljus reflekterat från icke metalliska ytor: trädens blad, gräset, mossan i skogen. Bara för att nämna något. I vissa fall har filtret mindre effekt, i vissa fall större. Man får prova sig fram och rotera filtret för att söka fram den effekt man vill ha från bild till bild.

Här är en bra artikel om polarisationsfilter: http://www.fotosidan.se/cldoc/2000.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar