Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Utan tvekan det andra alternativet, dvs 28/2.8 + 50/1.8. Utan att känna till zoomen vågar jag lova att de fasta är klart bättre optiskt. Dessutom klart ljusstarkare också..

Ett annat alternativ kanske kan vara Tamron 28-75/2.8!? En tusenlapp dyrare än totalpriset för de två fasta, men det bör vara en bra reseglugg.
 
Jarl var lite snabbare, men jag håller med.

Definitivt de fasta, ljusstarkare objektiven.

Ska du köra digitalt eller analogt?
Digitalt blir 50:an, enligt mig, ett utmärkt porträttele, men lite “trist“ om man kör analogt.

Vidvinkligare vidvinkel vore kanske önskvärt om du kör digitalt. (28mm blir ju motsvarande 42 mm, så det är ju inte så speciellt vidvinkligt.)

Som jag fotar, skulle jag nog valt 28+85 för en analog kamera och 20(24)+50 för digitalt. Det blir dock lite dyrare. (Varför är det aldrig någon som tipsar om nåt billigare?)
 
Om du redan har gluggarna så skulle jag ta zoomen och 50mm 1.8:an då har du smidigheten med zoomen och ljusstyrkan med normalen. Annars skulle jag ställa mig i fasta gluggar lägret för ljusstyrkans skull.

Vart hän går kosan? du kanske skall någonstans där det är väldigt ljust :) och då behöver du ju inte ljusstyrka.

Melker
 
Ah, att ta med ur den befintliga samlingen kanske du menade.

Då skulle jag se till att 50:an kommer med iaf. Inte så mycket för att kunna ta bilder när det är skumt, utan mest för att få skarpare bilder och bättre möjligheter till kontrollerat skärpedjup.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.