Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Skyhawk

Medlem
Hejsan!

Är ute efter ett nytt objektiv. Främst för porträttfotografering (väldigt amatörmässig kan tilläggas).
Har fastnat för Tamron 28-75/2.8.
Men nu ser jag att många anser att Canon 50/1,8 är ett "måste" i fotoväskan. Det är ju inte några stora pengar men vad ska man satsa på?
Har ju förstått att en fast optik ger skarpare bilder än zoom. Men gäller det även mellan dessa två trots prisskillnaden?

Och så var det ju ljuskännsligheten. 1,8 känns ju bättre än 2.8.

Tacksam för lite input!

Gott slut och bättre början! // Mattias

Skärpan är knappast problemet med någon av alternativen.

Canon 50 1.8 är väldigt bräckligt och har en ganska ljudlig autofokus.

Tamron har sämre ljusstyrka och distorsion.

Canon har ju en 50 1.4 också som jag tyvärr aldrig har provat men antar att den både är rejäl, tyst, ännu mer ljusstark och fortfarande billigare än tamron objektivet.

Personligen så har jag valt tamron för att det är en zoom och ljusstyrkan är tillräcklig.

Distorsion är inte viktigt vid porträttfotografering.

Det ena objektivet utesluter inte det andra.

50 mm på en digitalkamera är en bra porträttbrännvidd. 50/1,4 erbjuder ett kort skärpedjup som är bra när man ska frilägga en person mot en stökig bakgrund.

28-75-zoomen erbjuder mer variation. Speciellt vid mer kontrollerad fotografering är den roligare. Exempelvis i studio fungerar den bättre. Då är inte skärpedjupet lika viktigt längre.

Jag hade 50/1.8 och skaffade sen en tamron 28-75/2.8, gjorde mig av med 50/1.8, då jag inte använde den längre. Saknar den inte det minsta.

Ok. Tack för svaren.

Man ska kanske satsa på en Tamron då. Det blir väl
kanske hyffsat kort skärpedjup med den med? Det vill jag ha iaf.

Någon som vet någon sida med bilder tagna med Tamron 28-75?

Och så skärpan. 50/1.8 anses ju vara så knivskarp. Är Tamron mycket sämre?

Synd att man inte har möjlighet att prova och känna sig för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar