Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Har nu ett canon 15-85 och ett sigma 10-20.
Önskar lite större zomomfång, funderar då på två alt, ett är att byta 15-85 till 24-105. Andra alt är att sätta en extender på 15-85.

Tacksam för förslag

En extender en EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM lär inte vara någon höjdare. Det finns en anledning till att Canons egna teleförlängare bara passar på objektiv med lite längre brännvidd.

Behåll det du har och lägg till en telezoom istället.
Beroende på plånbok kan du ta något från EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS till EF 70-200mm f/2,8L IS II USM. Det skiljer sisådär tio gånger i pris, så spannet täcker många sorters plånböcker. Båda är prisvärda, var och en på sitt sätt, får man nog säga.
Finns rätt mycket annat insprängt inom den ramen också.

Efter att ha tittat igenom vilka brännvidder jag själv fotograferar på, vågar jag nästan lova att du har mer nytta av 15-23mm än 86-105mm på en normalzoom för en crop-kamera. Inte för att det är något fel på 24-105/f4L, det är ett underbart objektiv, men du kommer inte alltid ha möjlighet att byta till vidvinkelobjektivet när du vill ner under 24mm och kommer då sakna detta omfång. Detta samtidigt som skillnaden mellan 85mm och 105mm inte är så dramatisk, kapa av ca 10% på varje sida av en bild så ser du på ett ungefär hur mycket det ger.

Jag håller med föregående, är nog bättre att komplettera med en tele-zoom.

Efter att ha tittat igenom vilka brännvidder jag själv fotograferar på, vågar jag nästan lova att du har mer nytta av 15-23mm än 86-105mm på en normalzoom för en crop-kamera. Inte för att det är något fel på 24-105/f4L, det är ett underbart objektiv, men du kommer inte alltid ha möjlighet att byta till vidvinkelobjektivet när du vill ner under 24mm och kommer då sakna detta omfång. Detta samtidigt som skillnaden mellan 85mm och 105mm inte är så dramatisk, kapa av ca 10% på varje sida av en bild så ser du på ett ungefär hur mycket det ger.

Jag håller med föregående, är nog bättre att komplettera med en tele-zoom.

Tack mina herrar för era synpunkter. Tack vare er sparar jag en massa pengar. Det är nämlige så att jag även har ett tele-zoom canon 70-300 mm.

Tack mina herrar för era synpunkter. Tack vare er sparar jag en massa pengar. Det är nämlige så att jag även har ett tele-zoom canon 70-300 mm.

Du har alltså tillgång till hela spektrat från 10-300mm, inte illa! Men du har bara blivit litet lat och vill slippa byta objektiv, är det rätt uppfattat?

Per.

Du har alltså tillgång till hela spektrat från 10-300mm, inte illa! Men du har bara blivit litet lat och vill slippa byta objektiv, är det rätt uppfattat?

Per.
Hej Per.
Ja helt fel har du inte, vanligtvis har jag 15.85 på kameran, men då kan det bli situationer då jag vill komma motivet lite närmare.

Lennart

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto