Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv och ljus för sovrumsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Motivet

Avslutat medlemskap
Behöver lite tips, jag har nyligen köpt en Nikon D3200 och är rätt färsk på foto. Jag fotar mest porträtt och avklädda bilder, ofta med varierande eller dåligt ljus (läs sovrum etc). Objektivet jag har nu är standard, Nikon AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 VR. Inte direkt optimalt känns det som. Har kollar runt och ser att många pratar om 50 mm fast objektiv tex Nikon AF-S 50mm f/1,8 G. Är det något som skulle funka eller vad ska jag lägga pengar på? Gärna med autofokus.

Sen det här med ljus, vad finns det för enkla lösningar? Vad är prisvärt? Blixtsystem? Lightbox?

Har ju inte obegränsat med deg så vill ju lägga pengarna på saker jag kommer ha nytta av och kan bygga vidare med.

Är helt grön så all input är välkommen :)
 
Har du funderat på förändra ljuset istället?

50mm på Nikon DX blir rätt snävt om du ska fota väsentligen mer än ett ansikte på de avstånd du kan finna i ett normalstort sovrum. Vilka brännvidder använder du idag? Vad får det kosta?
 
Har du funderat på förändra ljuset istället?

50mm på Nikon DX blir rätt snävt om du ska fota väsentligen mer än ett ansikte på de avstånd du kan finna i ett normalstort sovrum. Vilka brännvidder använder du idag? Vad får det kosta?

Ligger runt 30-> max med mitt standard, kollar runt efter begagnade, upp till 2000:- typ. Är ju helt ny på detta men försöker lära mig.. ☺
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.