Annons

Val av ny monitor, tips önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

nelsing

Aktiv medlem
Hej, jag har fotat med DSLR sen maj i år och planerar att köpa mig en ny monitor då det två jag har använder sig av TN panel vilket jag förstått inte är det optimala när man vill jobba med sina bilder. Jag har även än väldigt begränsad ekonomi och undrar om ni har några tips och förslag.

Hittat två skärmar som har bra pris och IPS panel. Eller kanske igenteligen bara en, då den enda skillnad jag kan se är något om högtalare vilker är totalt ointressant.

https://www.komplett.se/aoc-24-led-i2470swq/809674

https://www.komplett.se/aoc-24-led-i2470pwqu/809673

Har ni några tips på skärmar för under max 2000:- som ger en bra färgåtergivning efter kalibrering ?

Jag kolla igenom recensionen och det fanns vad jag kunde se bara 1 skärm som hamna inom min budget. Jag hade hoppats på att det fanns fler alternativ än så.

Dell 2412

Jag har en Dell Ultrasharp U2412M. Finns på Dustin strax över 2000:- och annan firma strax under.

Jag är helt nöjd med skärmen. Både att jobba med och att utskrifter och tryck brukar stämma bra.

Men obs att fabriksinställningarna behövde ändras (med knapparna på skärmen). Har beskrivit närmare i min recension här på FS.

Senast ändrad:
Jag har en Dell Ultrasharp U2412M. Finns på Dustin strax över 2000:- och annan firma strax under.

Jag är helt nöjd med skärmen. Både att jobba med och att utskrifter och tryck brukar stämma bra.

Men obs att fabriksinställningarna behövde ändras (med knapparna på skärmen). Har beskrivit närmare i min recension här på FS.

Tackar för tipset, verkar mer intressant än alternativet jag hittat. Speciellt då den använder samma upplösning som skärmen som ska ersättas då den blir helt svart med jämna mellanrum. netonnet hade den som billigast enligt prisjakt för 1890:- så det blir nog ett köp av en sådan om inget bättre alternativ skulle dyka upp.

Vad jag vet har U2412 inte lika stor färgrymd som U2413, men är ju mycket billigare. Prisvärd om man har trång budget.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto