Annons

Val av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompaa_

Medlem
Hej!
Jag har hållit på att fotografera en del med min kompakt kamera Ixus 55 och har blivit mer och mer intresserad av fotografering och har tänkt införskaffa i en ny digital systemkamera.
Budgeten ligger runt 7 000:-.
Jag har läst en hel del här på forumet om nybörjarkameror såsom:

Canon Eos350D med kitobjektiv 18-55 mm 3,5-5,6

Nikon D50 18-55 mm 3,5-5,6 objektiv

Pentax K100D 18-55 mm 3,5-5,6 objektiv.

Kameran ska som sagt vara till en nybörjare men den ska ändå innehålla funktioner så att jag kan vidareutvecklas längre fram i tiden om man skulle införskaffa nya objektiv m.m.
Jag hade framförallt tänkt att fota mycket naturbilder på fåglar, insekter, växter och liknande, men även en del landskap.
Vilken kamera tror Ni skulle passa bäst till mina behov? Och är jag i behov att köpa något mer objektiv?

MVH Tommy

Det finns hundratals trådar i forumet med denna fråga. Sök där istället för att starta ännu en.

Mvh

David

Har sökt en hel del och läst oerhört många trådar här på FS, jag undrade bara om där fanns någon som kunde ge mig ett svar på frågan ändå.
Men ber om ursäkt för detta då, David.

MVH

För att fota fåglar osv så vill man ju komma nära, om du inte vill att fågeln skall se ut som en liten myra på fotot. Du behöver något zoom-objektiv och ev ett stativ. För Pentax så finns en Samsung-zoom 70-300(?) för ca 1000 kr. den duger bra som första köp då man inte vet vad man vill ha.

Alla kameror du nämner fungerar bra till det du vill. Åk till en butik och kläm på dem och se om du trivs med den i handen, det skall vara bekvämt att hålla i den. Ingen kamera passar allas händer utan det är väldigt individuellt.

Fördelen för Pentaxen är att den har bildstabilisering och att du kan köpa gammal optik billigt på t.ex Tradera. Nackdelen är att t.ex Sigma och Tamron inte släpper alla sina objektiv i Pentax-fattning. Däremot så hoppas vi på en ändring nu när Pentax nya kamera (K10D) slagit så stort som den gjort.

Tillägg: Jag hade köpt begagnat, det finns många nyare kameror för runt 4500-5000 beg på tex Blocket. Sen hade jag lagt pengarna på ljusstarka objektiv.

Hej!

Alla kamerorna är bra att börja med men de viktiga du skall göra är att titta på hela system. Vad händer när du vill utbecklas. Finns det du kan tänkas vilja ha i det fabrikats system du väljer.

Här är Canon onekligen störst och med priser på objektiv i alla prisklasser. Canon 350D är oxå en utmärkt kamera. Objektivär dock viktigare och du kommer säkert att byta kamera några gånger under din utveckling och fortsätta med införskaffade objektiv.

Köp en 350D med kit-objektivet så har du störst möjligheter att utvecklas.

Av de kameror du nämner så är Pentaxen den som ger mest kamera per krona, och den har fått väldigt bra betyg i recensioner. Det är den kamera jag själv skulle köpa idag, även om jag själv fotar med en Konica-Minolta.

Tänk på att det finns många som är löjligt märkestrogna på det här forumet som gärna lobbar för det märke de själva har.

De är alla bra kameror, och det finns gott om fina objektiv till alla märken. Och ärligt talat, hur stor roll spelar utbudet av objektiv i 5000-10000 kronorsklassen för nybörjare? Det du ska försöka göra är att gå till en handlare och i lugn och ro känna på alla kamerorna, bry dig inte om säljarens snack. Butiker tjänar ofta på att pusha för en viss modell. Den kamera du tycker ligger bäst i handen och verkar skönast att fota med bör du köpa.

Men som sagt är pentaxen just nu den kamera som ger mest för pengarna i mitt tycke.

Glömde tipsa om några objektiv:

Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM för 2600:- är ett väldigt bra allroundobjektiv som ger mycket för pengarna.

Canon EF 75-300/4-5,6 III USM för 2600:- är ett bra tele att börja med.

Canon EF 50/2,5 Macro 1:2 för 2800:- är ett bra macro dessutom ett skapligt ljusstarkt porträttobjektiv.

Sen är det bara att fortsätta att växa upp i L-klassen...o de behöver inte kosta skjortan! Skaffa ett proffsigare kamerahus bredvid 350D och köra på...

Tackar så hemskt mycket för alla svaren. Är lite klarare på vad det är jag ska kolla mera på nu.
Undrar dock vad ni har för synpunkter på att endast köpa Canon 350D-hus och sedan ett Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM objektiv. Eller satsa på kitobjektivet?

MVH Tommy

Senast ändrad:
Både och kanske?.. Kit-objektivet kostar bara ca 100:- om du köper på Scandinavian Photo och 5 kr på CyberPhoto...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar