Annons

Val av ny husfärg

Produkter
(logga in för att koppla)

nutte

Aktiv medlem
Hej!
Vi ska måla om våra 72 hus i föreningen..men vet inte i vilken färg så jag tänkte att det går enkelt att fixa till färgförslag i photoshop inför en omröstning på torsdag (blir nog en del diskussioner), markera och ersätta färgen men pyttsan..i hue-saturation kan man inte välja exakt färg; replace color mixar färgerna till nåt konstigt och övermålning med färgpytsen tappar plankstrukturen, lager och sänkt opacitet tappar i färgstyrka..kanske har nån nåt tips? Bifogar en husbild, det är alltså det mintgröna som ska ersättas med t ex rött i en exakt nyans fångad med t ex pipetten med rimligt bibehållen plankytstruktur..tack på förhand för ev tips. mvh/Kalle

Bilagor

• pyttelitethus.jpg
    pyttelitethus.jpg
    72.3 KB · Visningar: 3,365
Menar du så här ? :) det finns naturligtvis många sätt att göra detta på, maska efter färggrupper, maska manuellt (som jag gjorde här), quick selection, magic wand mfl..
Men iaf så ritade jag bara masken med polygonal lasso tool och sen så justerade jag färgen på min selection med Hue Saturation grejen i Photoshop.

http://i48.tinypic.com/mudfur.jpg

/ Magnus

Tack Magnus, jag tror hue-saturation är bästa möjligheten. Problemet är att man t ex vill ha husfärgen R 142 G 39 B 42 (färgprov som finns på burk) och jag har inte hittat nåt bättre sätt än att prova mig fram via hue-sat, ok, och sen mäta med pipetten + undo och det är väldigt tidsödande. Speciellt med flera alternativ.

Tack också för markeringstipsen. mvh/Kalle

Men du, gå in på Moderskeppets hemsida och leta. De har tips om det mesta!
Lycka till!!

Hej, väcker en gammal tråd..tänkte bara berätta vad som sen hände sen; jag gjorde 12 färgförslag inför omröstningen, 3 valdes och sen anlitades det en arkitektfirma för massa tusen kronor som tog fram "exaktare" bildförslag för de 3 valda färgburkarna. En sandbrun valdes efter viss möda, 72 hus målades om men det stämde (förstås..) inte med hur det såg ut på arkitektbyråns bilder utan det blev en grönaktigt ljusbrun, (inte så snyggt i min mening). Träffade Julianne Kost, Photoshop-guru hos Adobe och hon bekräftade att man inte kan ändra färg baserat på färgprov och med bibehållen brädstruktur men komma rätt nära genom att prova sig fram som föreslogs.En idé som slog mig nu är att man kanske kunde göra husbilden (eller fasaden) svart-vit och sen lättare kunna blanda lager utan färgskift.

Bara ett tips för er som går i husmålningsplaner ;-).

Provmåla Analogt?

Hej, väcker en gammal tråd..tänkte bara berätta vad som sen hände sen; jag gjorde 12 färgförslag inför omröstningen, 3 valdes och sen anlitades det en arkitektfirma för massa tusen kronor som tog fram "exaktare" bildförslag för de 3 valda färgburkarna. En sandbrun valdes efter viss möda, 72 hus målades om men det stämde (förstås..) inte med hur det såg ut på arkitektbyråns bilder utan det blev en grönaktigt ljusbrun, (inte så snyggt i min mening). Träffade Julianne Kost, Photoshop-guru hos Adobe och hon bekräftade att man inte kan ändra färg baserat på färgprov och med bibehållen brädstruktur men komma rätt nära genom att prova sig fram som föreslogs.En idé som slog mig nu är att man kanske kunde göra husbilden (eller fasaden) svart-vit och sen lättare kunna blanda lager utan färgskift.

Bara ett tips för er som går i husmålningsplaner ;-).

Det bästa tipset är väl ändå att provmåla nån kvadratmeter IRL innan man målar om 72 huset baserat på en digital förlaga. :)

;-). Gissar att de var rätt less på att provmåla - det var väl en 10-15 försök innan vi kom fram till de 12 inför omröstningen. Och sen var det någotsånär rätt, hade varit svårt att se på nån kvadratmeter tror jag - färgen under lyste igenom i vissa ljus och efter en tid när det torkat ordentligt..

Men absolut, provmåla på riktigt innan :) !

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto