Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av minneskort till S7c med tanke på framtida D200 köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Fab

Medlem
Hej, har försökt bilda mig en uppfattning av detta problem från tidigare diskussioner men inte lyckats så jag startar en ny tråd här...

Ska nu så smått ta steget över till digitalt. Tänkte börja med att köpa en kompakt Nikon S7c. Tanken är att inom det närmsta året också köpa en D200 eftersom jag har ett analogt Nikonsystem som ska bli digitalt. Kommer inhandla S7an i USA och har kollat på lite priser på B&H.
- S7c kamerahus $350
- Kit med S7c kamerahus + Sandisk 2GB Ultra II SD kort $425
- S7c kamerahus för sig o Sandisk 2GB Extreme III SD kort $350+$97=$447

Min fråga är nu; vilket minneskort ska jag köpa om jag tar hänsyn till vad D200an kommer att klara av? Om jag har förstått det hela rätt så spelar inte den extra hastigheten E3 kortet ger någon roll i S7an men i D200an kommer det göra det, men kan man använda den typen av kort i D200?

Tänker jag rätt?

Tack på förhand
/Fabian
 
Du tänker i princip rätt, fast fel. Det är helt olika typer av minneskort i de båda kamerorna. Kompaktkameran har minneskort av typen Secure Digital (SD) medan D200 använder Compact Flash (CF).

Du kan alltså inte återanvända ditt minneskort om du skulle uppgradera till en D200, väljer du däremot någon av Nikons billigare modeller (D50 eller D80) går det bra då dessa också använder SD kort.

/Daniel
 
Tack Daniel.
Men spelar den extra hastigheten ett Extreme III kort ger i jämförelse med ett Extreme II kort någon roll i S7an. Eller är det bara onödigt att lägga extra pengar på det?

/Fabian
 
Jag kanske var lite för otydlig. Jag tror ditt resonemang är riktigt, den högre hastigheten hos Extreme III kortet är nog till mycket lite nytta med S7c.

/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.