Annons

Val av mellanformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
En släkting åker snart till USA och jag är därför sugen på att ropa in något på E-bay som skulle uppgradera min nuvarande mellanformatsutrustning.

Just nu har jag en gammal Rapid Omega. Det är en rejäl mätsökarkamera med utbytbara objektiv som använder sig av formatet 6x7cm. Den har funkat som en bra introduktion till mellanformat men har en del problem. Framförallt är mitt exemplar lite slitet och sökaren kunde vara bättre.

Vad tycker ni jag ska satsa på istället? Min budget är 2000-4000 kr. Jag har inget intresse av ljusmätning och automatik.

Jag ser lite olika möjligheter:
- Mamyia C330. Verkar prisvärd, men kanske lite klumpig. Bra med utbytbara objektiv!

- Rolleiflex. Verkar bra och smidiga, men jag kommer kanske sakna möjligheten till vidvinkel.

- Pentax 67. Prisvärd och stort utbud. Dålig synktid och klumpig.

- Koni Omega M eller 200. Rätt billig och bra optik. Jag gillar dessutom mätsökarkameror. Utbytbar optik.

- Mamyia 645. Billig? Smidig? Jag vet inte så mycket om dessa. Inte så stort negativformat.

- Hasselblad. Antagligen för dyrt.

- Mamyia 6 eller 7. Drömkamera, men på tok för dyrt just nu.

Jag måste även tillägga att jag är lite nostalgisk av mig och gillar gamla och rejäla grejer.

Alla idéer och kommentarer är välkomna!

För det priset så får du ju en lite äldre Mamiya 645 på blocket. Har du sökt där?
F.ö. så såldes en Mamiya 6 där förra veckan. Med två objektiv för 5500:-. Naturligtvis så hann jag inte med och den var såld dagen efter.

/D

Ja, en Mamiya 6 för det priset låter rätt bra.
Jag har kollat en del på blocket, men själva idén här var att kunna passa på att handla något från USA där priserna förhoppningsvis är lägre.

Hur är 645:eek:rna att använda?

Någon annan kan säkert svara bättre på den frågan än jag kan. Jag hade en 70-tals Mamiya 645 när jag gick på gymnasiet som jag gillade men det är ju drygt 15 år sen men dom jag känner som använt 645 har varit mycket nöjda men då har det varit de modernare pro och pro tl modellerna.
Just i dag har jag faktiskt köpt en 645 pro tl på ebay för $539 = 4042,50kr. Äldre 645.or får du ju ännu billigare och om din släkting kan ta med den så slipper du förhoppningsvis tull och moms.

arvro395 skrev:
Ja, en Mamiya 6 för det priset låter rätt bra.
Jag har kollat en del på blocket, men själva idén här var att kunna passa på att handla något från USA där priserna förhoppningsvis är lägre.

Hur är 645:eek:rna att använda?

Saken är den att 645-orna saknar utbytbart bakstycke, vilket man gärna vill ha.

Jag tittade lite efter mellanformatare på blocket och det slog mig att Hasselbladare går att få tag på för rätt liten peng. Kanske inte för 4000 men för 6000 kan du få en komplett "Bladare". Då är det nog värt att spara 2000 kr enligt min mening.

Nackdelen är just det att optiken är lite dyrare. Men jag tycker det är jobbigt att köpa sig en mellanformatare, bli biten, upptäcka nackdelar med sin utrustning och sen försöka byta. Med en Bladare har du skor du kan växa länge i.

/Zoran

zoki skrev:
Saken är den att 645-orna saknar utbytbart bakstycke, vilket man gärna vill ha.

Jag tittade lite efter mellanformatare på blocket och det slog mig att Hasselbladare går att få tag på för rätt liten peng. Kanske inte för 4000 men för 6000 kan du få en komplett "Bladare". Då är det nog värt att spara 2000 kr enligt min mening.

Nackdelen är just det att optiken är lite dyrare. Men jag tycker det är jobbigt att köpa sig en mellanformatare, bli biten, upptäcka nackdelar med sin utrustning och sen försöka byta. Med en Bladare har du skor du kan växa länge i.

/Zoran

Budgetmodellen 645E saknar utbytbara magasin men 645 pro-modellerna har självklart utbytbara magasin. En 645 pro tl har enligt min mening "mer sko att växa i" än en gammal 500c/m, som ju dock är en trevlig kamera det med.

Tack för all info!

Är det ingen som har några erfarenheter av Mamiya C330? Jag tycker den verkar väldigt prisvärd. Frågan är bara hur pass smidig den är. Kan tänka mig att den blir rätt klumpig med 250mm-objektivet. Man behöver ju två objektiv, rn för att ta bilden och en att titta igenom.

Kolla upp Bronicas modeller, dom är ruskigt prisvärda.

SQ-serien ger 6*6-neg och består av modellerna SQ, SQ-A, SQ-B, SQ-Am och SQ-Ai. Av dessa brukar SQ-A och B gå billigt på Ebay. För 4000 får du nog ett ganska bra grundsystem om du satsar på Bronica. Jag använder själv en SQ-Ai.

Om du föredrar 6*4,5 heter bronicas modell Etrs och 6*7:an heter G1. Bronica hade dessutom en mätsökare med utbytbara objektiv i format 6*4,5 men jag vet inte så mycket om den.

Här följer några aktuella Ebay länkar med bronicasystem. Du kan ju kika på dom för att se prisbilden.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3350&item=7525125469&rd=1

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3350&item=7525119297&rd=1

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3350&item=7525097222&rd=1

Är det någon som vet något om fujis gamla mätsökarkameror? Jag tänker framförallt på G690 och GL690. Är de bra?

arvro395 skrev:
Är det någon som vet något om fujis gamla mätsökarkameror? Jag tänker framförallt på G690 och GL690. Är de bra?

Finns ingen bättre kamera!!!!!!!!!! om du vill fota analogt. Vare sig om du förstorar eller scannar så har du alla odds på din sida med det negativformatet.

Mamiya 645

Jag har nyligen köpt en Mamiya 645 super och en PRO. Relativt smidiga kameror där allt är utbytbart, bakstycke, sökare, optik, winder mm. Ljusschaktsökare är kanon för landskapsfoto! Man ser hela bilden och kan komponera, ställa fokus och mäta ljus i lugn och ro!

De nyare PRO och PRO-TL kan också förses med digitalt bakstycke...om du skulle vinna på Lotto eller så :)

Anledningen till att jag valde Mamiya 645 är att det är ett kamerasystem som funnits sedan 70-talet och det finns massor med beg. kameror och tillbehör OCH de säljs fortfarande och optiken passar alla modeller!

Efter att ha kört 135-film sen barnsben så häpnar man över kvaliteten på ett bra 6 x 4.5cm dia!

arvro395 skrev:
Tack för all info!

Är det ingen som har några erfarenheter av Mamiya C330?

Har en C220 vilket i mångt och mycket är samma som C330. Det skiljer litet i och med att på C220 får man spänna slutaren själv och C330 har aut. slutarspänning när man drar fram filmen. Det finns vissa skillnader i sökaren också.

Det är en stabil kamera och objektiven är faktiskt inte tyngre bara för att de är i paket med sökarobjektiv. Genom att det är centralslutare får man bra synktid vid blixt och genom bälgfokuseringen kan man komma hyfsat nära (får korrigera med parallax bara).

Kameran tar 220 och 120 film utan problem. Det endra man får se upp med är objektiven. Har de legat oanvända länge nog kan slutare och bländare bli litet sega och kräva en liten översyn.

Jag har ett objektiv till min C220 som jag är mindre nöjd med. Det är en 180mm ("billigt" på ebay) som inte är riktigt skarp. De andra är mycket skarpa.

Vad tycker ni man kan betala för en begagnad G690 i hyggligt skick? [/B][/QUOTE]

Jag betalade 4000 för min och tyckte det var ett bra pris vanligast jag har sett har varit 6-8000

jansta skrev:
Vad tycker ni man kan betala för en begagnad G690 i hyggligt skick?

Jag betalade 4000 för min och tyckte det var ett bra pris vanligast jag har sett har varit 6-8000 [/B][/QUOTE]

Fick du med normaloptiken för det priset? Var köpte du den?

Fick du med normaloptiken för det priset? Var köpte du den? [/B][/QUOTE]

Jag fick med normal, köpte den privat av en fotograf som slutade.

jag kan rekomendera 645 Pro. Jag kopte den pa ebay for 800$ med AE sokare, 80mm Sekor C och 150mm Sekor C, motor (ett maste) och bakstycke (120)
Enda skillnaden mellan Pro och TL ar ttl. Som nastan bara funkar med metz blixtar. sedan maste du ha objektiv med centralslutare for synk over 1/60 och de ar inte billigare.

En annan kamera du kan kolla pa ar Bronica GS1, en ganska smidig 6x7 SLR med autoexp,

Fordelen med dom har tva kamerorna ar att de fortfarade ar i tillverkas. Vilket betyder att delar och service ar lattare att fa tag pa.

Det blev en Fujica G690 med normaloptik (100mm/3,5).
Det verkar vara en toppenkamera! Jag har fått tillbaka två rullar Provia från labbet, och de ser kanonbra ut! 6x9-dior är verkligen en fröjd att se på.
Kameran funkar hur bra som helst att handhålla. 1/60 verkar funka utan problem. Den är förvånansvärt smidig också, för att vara 6x9 alltså.

Jag har även testat lite svartvitt. APX 100 och rodinal. Ser lovande ut, men tyvärr har jag inte tillgång till någon apparat som tar större neg. än 6x6 just nu.

Köpte min G690 med 65/8 & 100/3.5 i juni. Använde den flitigt under semestern, både dia och s/v.

Det är inte ovanligt att man efter ett tag ångrar köpet och detta är ett sådant köp som man ångrar inte gjorts tidigare. Kameran i nyskick precis som gluggarna och för det humanapriset av 3800:-.

Nu ska jag försöka hitta en glugg med större brännvidd än 100 mm.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar