Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av matreal till bakrund

Produkter
(logga in för att koppla)

MHellberg1

Aktiv medlem
Sitter i valet o kvalet här nu.
Vet att jag vill ha en svart och en vit bakrund.

Men

Ska de vara i tyg eller papper.

Tyg är engångskostnad, lätt att ta med ut till kund,
papper är förbrukningsvara men otymplig och svårt att ta ut till kund.

Jag ska ha både studiomöjliget och vara mobil ut till kund.

Har fått för mig att papper är snyggare då det är slätare, inte reflekterar lika mkt.
Tyg blir lite rynkigt och ger ojämna nyanser?
Rätta mig om jag har fel.

Så vad gör jag? Köper hem ett vitt i tyg att ta ut till kund och en svart rulle för studion?
Eller är vitt att begränsa sig för mkt, bör jag ha fler färger med mig "ut" Ska jag börja med att köpa två i tyg. (framöver papper)

Det finns snygga pastell toner hos coloramas utbud såg jag, i papper... var finns dessa nyanser i tyg att köpa färdiga för fotostudio?
och om jag ska knåpa ihop eget av metervara från tygbutik. VAD ska jag tänka på då matrealmässigt?

Kaffe brus ligger ca 300 kr billigare i bakrunder än t.ex Cyberphoto. Nån med kommentar på det? Likvärdig kvalitet? Eller är billigare sämre?

Baby, bröllop, gravid, porträtt foto.

Jag behöver något som är underlag+ bakrund. Det ska smälta samman.
Så det ska nå fram en bit under det som ska fotograferas.

Det blir nog vit tygbakrund från kaffebrus, som är lätt att ta med på uppdrag. och en svart papp rulle från någondera som får sitta kvar i studio.

Du kan köpa en hopfällbar bakgrund eventuellt. Finns upp till 2 meter höga. De är släta. Tex http://www.kaffebrus.com/gra-bakgrund-150-x-200-cm-hopfallbar-350.html

Det är nästan omöjligt att få en tygbakgrund slät, speciellt om du skall vika ihop och ta med ut till kund. Då är det bättre att från början drapera tygbakgrunden i veck, försöka få till avstånd mellan modell och bakgrund och välja en "lagom" bländare. Visserligen blir bakgrunden gärna mörkare än vad du tänkt dig såvida du inte kan belysa den också.

Jag släpar pappbakgrund till kund och tycker att det fungerar. Beror lite på vilken bil du har men det är bara till att testa. Min bakgrund är inkl kärna 300 cm.

Det är nästan omöjligt att få en tygbakgrund slät, speciellt om du skall vika ihop och ta med ut till kund. Då är det bättre att från början drapera tygbakgrunden i veck, försöka få till avstånd mellan modell och bakgrund och välja en "lagom" bländare. Visserligen blir bakgrunden gärna mörkare än vad du tänkt dig såvida du inte kan belysa den också.

Jag släpar pappbakgrund till kund och tycker att det fungerar. Beror lite på vilken bil du har men det är bara till att testa. Min bakgrund är inkl kärna 300 cm.

Åh härligt, bra tipsat...Då vet jag mer konkret.
Men då kanske det duger med tyngder i nederkant där vägg möter golv (i böjen) i utkanterna av tyget?
Har du tips på drapering? Behövs tillbehör? Som man ser det är draperat i nätbutikerna så är det ju kungliga draperingar om vi säger så.. känns lite svårt att få till utan tillbehör och ingående draperingskurs.

Ja har en stor bil så det går ju in en papprulle, men tänker att det blir smutsig, skadad i transport? Eller är det transportväska man kan ordna till pappen? Jag gillar ju det släta krispigt vita.

Jag har två softboxar och en extern SB800 att skjuta på bakrund vid behov tänkte jag. beror på vilken nyans av vitt jag vill ha, grå eller vit osv...
Vad har du skjutit för bakrundsljus mot tyg?

Åh härligt, bra tipsat...Då vet jag mer konkret.
Men då kanske det duger med tyngder i nederkant där vägg möter golv (i böjen) i utkanterna av tyget?
Har du tips på drapering? Behövs tillbehör? Som man ser det är draperat i nätbutikerna så är det ju kungliga draperingar om vi säger så.. känns lite svårt att få till utan tillbehör och ingående draperingskurs.

Ja har en stor bil så det går ju in en papprulle, men tänker att det blir smutsig, skadad i transport? Eller är det transportväska man kan ordna till pappen? Jag gillar ju det släta krispigt vita.

Jag har två softboxar och en extern SB800 att skjuta på bakrund vid behov tänkte jag. beror på vilken nyans av vitt jag vill ha, grå eller vit osv...
Vad har du skjutit för bakrundsljus mot tyg?

Tyg skulle jag undvika. Jag har testat att stå hemma och stryka tyget och rulla upp det på en plastrulle. Det spelar ingen roll hur noga jag än är, tyget kommer att skrynkla sig alt du får ett veck. Är du inte noga med att tyget skall släppa ut på golvet, så kan du spänna tyget mellan golv och tak. Ett par stora klämmor som jag handlade på Jula löste den biten. Modellen kan sitta på en bänk/pall eller liknande så "skiter" du i golvet. Jag har två olika tyger. Det ena tyget är ett bakgrundstyg och säljs t.ex. från Scandinavian Photo. Det andra tyget köpte jag på "Skroten" i Boråstrakten. Båda tygerna är av karaktären att de inte skall skrynkla sig så lätt.

Papprulle/Pappbakgrund.
Klart mycket bättre. När du köper bakgrunden, så köper du bakgrunden i en pappkartong. Dessutom är själva bakgrunden plastad i en lång "plastpåse". Bara till att spara. När du behöver transportera bakgrunden - stick in bakgrunden i plasten därefter in i kartongen. Tar någon minut eller två.

Färg.
Bakgrunden får olika färg beroende bl.a. på hur långt avstånd du har mellan bakgrund och modell. I princip kan en vit bakgrund bli svart och avstånden är tillräckligt stort. Vill du å andra sidan ha en vit bakgrund, så behöver du som regel belysa den med 2 blixtar. (1 räcker till porträtt och "nästan" till halvkropp. Beror lite på hur jämnt ljuset skall vara) Jag tycker det är snyggt med en mellangrå bakgrund. Den kan således bli allt mellan ljusgrå till svart. Som nummer två har jag en vit bakgrund. Den kan bli allt från grå till kritvit om jag sätter ljus på den. Totalt misslyckat var att köpa en sandfärgad bakgrund. Vet inte vad jag tänkte på. Får ingen riktigt ordning på den oavsett ljussättning.

Denna bilden är bl.a. tagen mot en grå bakgrund
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1530440
Samma bakgrund
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2101273
Vit bakgrund
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1889957

Osv osv.......

Vinylbakgrund kanske kan vara nåt?

Håller längre än papper och skrynkar inte. Lätta att torka av från smuts/damm.

Har 2 stycken 7 meters till salu för en billig peng.
Finns i sthlm city

Här bilder från dagens montering av vinylbakgrund
http://www.facebook.com/08STUDIO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar