Hej.
Lite funderingar om det som redan skrivits.
Jag tycker att det oftast går alldeles utmärkt att plåta de flesta studiobilder med B-ljus.
Man ska bara vara noga med att använda konstljusfilm i stället för (ljussvaga)filter.
Några fördelar med B-ljus:
W.Y.S.I.W.Y.G.
Det är lättare att få riktigt korta skärpedjup (stor bländaröppning) på vissa motiv. Många blixtar är ju svåra att få ner effekten tillräckligt på. Jag bytte t ex mina PRO 2400WS aggregat mot 500WS kompaktblixtar. Förut så fick jag oftast blända ner riktigt mycket på H-bladaren.
Men många gånger är ju blixt oslagbart.
Fast det behövs inte dyra studioblixtar alla gånger. Två stycken (kraftiga) kamera blixtar med M-läge (glöm TTL) lite sync, sladd, IR eller ngt annat, handhållen blixtmätare, vita frigolit skivor kanske lite spinnacker (segel... dacron... vit). Stativ eller klämmor på blixtarna. Sen är det bara att ljussätta och plåta.
Fördelar:
lite billigare...
väger inte så mycket...
Nackdelar:
lätt att göra fel (men man lär så länge man lever).
Något som kan vara värt att tänka på när det gäller bygglampor...
Dom kan säkert funka utmärkt som allmänljus i en B-ljus miljö. Eller att värma upp en dagsljus miljö lite med.
Men att använda bygglampor för att verkligen ljusätta (karaktärsljus etc) verkar ju hopplöst. Reflektorn som sitter på lampan och formar ljuset är ju helt kass. Visst dom duger till att slå ljus i tak, väggar, segelduk etc... men inte mer än så.
Långt ifrån alla bilder görs med indirekt/diffuserat ljus.
Om man vill plåta med B-ljus, av ngn anledning, så tror jag det kan vara värt att snoka rätt på några gamla fotolampor. T ex FOBA lampor (som ger ett underbart ljus).
Sen är det ju faktiskt inget problen med långa slutar tider även vid porträtt fotografeingar.
Bara man håller sej still.
/Jacob vP