Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av ljuskälla

Produkter
(logga in för att koppla)

kuisma

Aktiv medlem
Vad har ni för uppfattningar om att fota med blixtljus respektivt fota med kontenuerligt ljus? Idag när man kör digitalt, kan man ju t o m köra med billiga byggspottar som ljuskälla, och kompensera färgtemperaturen efteråt i sitt favoritprogram.

Den enda kommentar jag hört, är att vintertid köra med kontenuerligt ljus, så att modellen inte fryser, och vice versa. :) Andra synpunkter?
 
Blixtljuset har ju sina fördelar över B-ljuset framförallt vad gäller korrekt och kontrollerad färgtemperatur och inte minst som du själv konstaterade värme.

Den stora nackdelen är att blxtutrustning kostar mycket oavsett om du hyr eller köper själv.
 
svartvitt

Om man fotograferar svartvitt då spelar det alltså ingen roll?
Kan man lungt köra på det billigare "lamp" alternativet?

Några tips angående val av lampa?
Duger en 150W glödlampa?
Bör man ha hjälpmedel som "softar ljuset" så jag undviker skarpa skuggor osv?
Eller räcker det om man har en matt lampa?

Mvh
M
 
Fotograferar man digitalt, är ju heller inte färgtemperaturen ett problem. Värmen kan nog snarare ses som ett plus för min del, i allafall vinterhalvåret. :)

150W kommer man dock inte långt med. Jag använder byggstrålkastare på 300W, men märker att det är lite lite det med. Inget under 500W alltså. Sedan behöver man ju samma sorts softboxar, paraplyer, skärmar etc som med blixt för att forma ljuset som man vill ha det. Men beakta på brandrisken!
 
Jag började också med digitalt och svartvit med bygglampor. Det funkar men är skitsvårt att få bra. Man får bygga en hel del tillbehör själv och värmen är tyvärr en nackdel... Svettiga modeller är inte alltid något man eftersträvar. Men det är klart om man fotar nackenfoto så kan det vara bra med lite värme :)

Tre lampor ser jag som ett minimum för ljussättning med bygglampor, men det går med färre, det är bara svårt att inte få skuggor. En bra ide är att bygga stora diffusers för att sprida ljuset, men då blir slutartiderna ganska långa... Jag tröttnade och köpte blixtar istället. Det är så mycket smidigare och enklare.

Men ska du bara ljussätta typ stileben eller vackra porträtt med en lampa så fungerar det utmärkt.

Eller så skaffar man mer tålamod än mig :)
 
BTW

Jag lånade en skitbra bok på Malmös bibliotek där dom diskuterade olika metoder och hur man gjorde sin egen utrustning... Kommer dock inte ihåg namnet på den.

Men när jag hade räknat på det ett tag så tyckte jag att det betalade sig i längden med studioblixtar.

Ett par bra bygglampor är inte gratis, jag köpte det billigaste jag kunde hitta ala Clas Ohlson (fast det var inte där jag köpte dom, men dom ser likadana ut). Men lamporna är väldigt känsliga och blir j-kligt varma plus en massa andra små egenheter som dyrare bygglampor klarar bättre, men då är man ändå uppe i en hel del tusenlappar när man har byggt lite annan utrustning.

Tror att du kan få ett par hyffsade blixtar för runt 10 000:- med lite utrustning.
Jag tycker det är mycket enklare och lättare att förutse resultatet med blixtar, men det är kanske bara jag.

Blixtar kan du justera kraften så du slipper hålla på att flytta runt på utrustningen. Och ju längre bak du flyttar ljuset ju hårdare blir det.
 
150 Watt kommer man verkligen inte långt med!

Mina bilder på Astrid (Förrutom "Astrid igen") är tagna med fyra stycken byggstrålkastare á 500W och två stycken 150-watts strålkastare. För att softa ljuset slog jag de fyra 500-wattarna genom ett vitt lakan. För att korrigera färgtemperaturen hade jag B&W 72B KB12-filter på gluggarna (Har för mig att det är samma som Hoya 82B, men är inte säker). Körde med Kodak Portra 160NC. Idag hade jag troligtvis använt min 10D och således sluppit använda filter, vilket jag hade vunnit två steg på. 10D har nämligen en ypperlig funktion för vitbalans! Man tar en bild av ett vitt papper i precis den ljussituation som man tänker plåta i, sen väljer man "custom WB" i kameran och väljer bilden på pappret. Då korrigerar kameran automagiskt för vitbalansen. Detta funkar mycket bättre än AWB tycker jag!

Observera att det är ljuskällans storlek, och inte yta, som avgör om det är ett hårt eller mjukt ljus. D.v.s. en lampa kan vara hur matt den vill, ljuset kommer alltid att vara hårt eftersom den är liten. Även avståndet från ljuskällan till modellen spelar in, ju närmre desto mjukare ljus.
 
Snapphaneledaren skrev:

<...> En bra ide är att bygga stora diffusers för att sprida ljuset, men då blir slutartiderna ganska långa... Jag tröttnade och köpte blixtar istället. Det är så mycket smidigare och enklare.
<...>
På vad sätt menar du att det är enklare att bygga softboxar och liknande för blixtljus än för hallonljus?
 
Men om man fotar stillastående föremål på ett bord tex, så kan man ju bara öka exponeringstiden. Om det är 1/4 s eller 1/60 kvittar väl?
Jag tror att det kan påverka ens kreativitet om man har en massa bygglampor som flåsar en i nacken :).

En bifråga: Är det bättre att satsa på en enklare studioblixt än en som sitter på kameran.
Jag har en Nikon och tycker att deras blixtar är dyra.
 
Det beror på vad du ska fotografera, om det nu är stileben så kan man göra mycket med en studioblixt. Du kan göra ung. samma saker med en blixt som du sätter på kameran, men än en gång, du måste skaffa stativ och kablar osv för att kunna flytta på ljuset. Tror du kan få en ganska bra studioblixt med stativ och andra tillbehör för runt 5000:-

Men du har kanske bättre nytta av en "vanlig blixt" eftersom du kan använda den för upplättning utomhus och familjedokumentering.

Du kan också titta på beg. marknaden, det behöver inte vara dyrt och du behöver inte köpa det senaste med snabb uppladdningstid osv om du inte tänker "go pro" och kanske fota människor.

Jag köpte två elinchrome 600 blixtar av nyaste modell för lite mer än 12000kr. Men så starka som dom är behövs inte i min lilla lya. Problemet är snarare tvärt om att dom är för starka för min hasselbladare :) När jag fotar stilleben inomhus så måste jag ha minsta bländare och kortaste tiden :(
 
Tjena Q!

Så du har hittat hit nu :)

Jag har inte så stora synpunkter på din fråga annat än att bygglampor är billigt och man för också bygga allt själv. Blixtar är dyrt men allt finns färdigt att köpa.

Det finns ju även färgtempererade fastljussystem, men de är mycket dyrare än blixtar t o m.

Vi kanske kan ses nån gång på nån fotosession, vi lär ju inte träffas hos min gammle arbetsgivare nått mer iaf. Jag har dessutom lite datastrul som du kanske kan ge mig lite uppslag på hur jag ska lösa...

Ha det.

Mvh
Maverick
 
Är ingen expert på området, men val av effekt, kontinuerligt ljus/blixtljus, tillbehör osv beror väl helt och hållet på hur man använder det? Sjävklart kommer man ingen vart med 150 watt om man sitter i ett helt mörkt rum. Däremot om man låter det befintliga ljuset göra grovjobbet, och använder några halvsvaga halogenlampor till karaktärsljus, effektljus, skuggupplättning osv går det väl utmärkt med ex. 3 x 150 watt. Det är i alla fall min uppfattning.

Paraplyer, softboxar och liknande grejer är väldigt viktigt om man inte vill ha helrisiga bilder. Men sånt kan man ju lösa själv utan att köpa svindyra saker.

Jag förespråkar f.ö lampljus för amatörer som inte vill lägga ner en hel månadslön på ljuset. Billigare och mer lättanvänt än traditionellt blixtljus!
 
Studio vänner runt om i världen.

Jag tänkte köpa lite bygg lampor från Clas Olsson 4st á 500W. Men det man kanse borde tänka på också som min bror elektriken påpekade var att skulle jag safta på med totalt 6st 500W och sätta alla i samma elutag ja då blir det bara att byta propp på en vanlig 10A säkring. Det är nättockjämt att det går på 4st...

Sedan en liten fråga till er som kanske gjort det redan hur kan man göra en bra soft box???
Då en som inte smälter eller brinner upp. då inte hller som är tung som ett *#&%.

/John
 
Du kan inte bara byta säkring (från 10A till 16A t ex) rakt upp och ner. Sådant måste göras av en elektriker som kan ganantera att inget tänker börjar brinna pga det högre strömuttaget ...

Lättast är att du letar reda på ett grupp till, och kopplar in hälften av lamporna på varje grupp. I värsta fall får du då dra en skarvsladd från ett intilliggande rum. Tänk på att skarvsladden ska vara helt utrullad när du belastar den! Har du en 400V-handske, kan du skaffa en byggcentral så du kan få ut 3*16A på samma ställe.
 
Senast ändrad:
Hej.
Lite funderingar om det som redan skrivits.

Jag tycker att det oftast går alldeles utmärkt att plåta de flesta studiobilder med B-ljus.
Man ska bara vara noga med att använda konstljusfilm i stället för (ljussvaga)filter.
Några fördelar med B-ljus:
W.Y.S.I.W.Y.G.
Det är lättare att få riktigt korta skärpedjup (stor bländaröppning) på vissa motiv. Många blixtar är ju svåra att få ner effekten tillräckligt på. Jag bytte t ex mina PRO 2400WS aggregat mot 500WS kompaktblixtar. Förut så fick jag oftast blända ner riktigt mycket på H-bladaren.

Men många gånger är ju blixt oslagbart.
Fast det behövs inte dyra studioblixtar alla gånger. Två stycken (kraftiga) kamera blixtar med M-läge (glöm TTL) lite sync, sladd, IR eller ngt annat, handhållen blixtmätare, vita frigolit skivor kanske lite spinnacker (segel... dacron... vit). Stativ eller klämmor på blixtarna. Sen är det bara att ljussätta och plåta.
Fördelar:
lite billigare...
väger inte så mycket...
Nackdelar:
lätt att göra fel (men man lär så länge man lever).

Något som kan vara värt att tänka på när det gäller bygglampor...
Dom kan säkert funka utmärkt som allmänljus i en B-ljus miljö. Eller att värma upp en dagsljus miljö lite med.
Men att använda bygglampor för att verkligen ljusätta (karaktärsljus etc) verkar ju hopplöst. Reflektorn som sitter på lampan och formar ljuset är ju helt kass. Visst dom duger till att slå ljus i tak, väggar, segelduk etc... men inte mer än så.
Långt ifrån alla bilder görs med indirekt/diffuserat ljus.

Om man vill plåta med B-ljus, av ngn anledning, så tror jag det kan vara värt att snoka rätt på några gamla fotolampor. T ex FOBA lampor (som ger ett underbart ljus).

Sen är det ju faktiskt inget problen med långa slutar tider även vid porträtt fotografeingar.
Bara man håller sej still.

/Jacob vP
 
Arbetslampor funkar fint

Hej,, skulle bara säga att jag inte än har haft tillfälle och kunskap om att införskaffa mig en ordentlig blixtutrustning.. Men jag är ganska nöjd med de resultat som jag lyckats få med helt vanliga bygglampor och ett par frigolitskivor som reflektorer.

Om ni kollar bilderna http://marika-johansson.com/christmasgirl så kan ni se vad jag lyckats åstadkomma med 3 st helt vanliga arbetslampor,, en 500 W i 60 graders vinkel bakifrån motivet, en 250 W riktad framifrån bort från motivet (från golvet) som slår mot en vit frigolitskiva och får ljuset att lätta upp skuggorna i motivet. Samt en 3 lampa (250 W) rakt ovanifrån med en vit-skjorta framför som var tänkt att få fram djupet i musklerna.

Själv är jag ganska nöjd med bilderna eftersom jag är är en total newbie inom området.
Jag fick ha ganska långa slutartider på kameran men det var inga problem då jag körde på stativ.
 
personligen tycker jag att b-ljus är bättre. lättare att se hur resultatet blir. men men de är ju personlig smak som avgör i vissa fall.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar