Annons

Val av kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

NickeR

Aktiv medlem
Min underbara son skruvade loss justeringsvredet från mitt SLIK Ball head 800 och slängde antagligen det i sopkorgen. Så nu behöver jag en kulled. :(
Nu står valet mellan två av manfrottos kulleder. Manfrotto Hydrostatic 468MGRC2 eller deras nya Manfrotto 054-Q2. Jag har ingen erfarenthet av hydrostatiska kulleder. Vad är fördelen?

Tack på förhand.

Har ingen koll på de huvudena, men mitt tips är att kika lite vidare än de märkena som är stora i Sverige, t.ex. finns det flera amerikanska tillverkare, t.e.x RRS, Kirk och några till, som gör fantastiska kulleder som ingen Manfrotto jag har sett kommer i närheten av! (Obs: Jag har inte sett alla!)

Själv har jag en RRS BH-55 men de finns i mindre varianter också beroende på hur tunga objektiv du ska hänga på.

Har ingen koll på de huvudena, men mitt tips är att kika lite vidare än de märkena som är stora i Sverige, t.ex. finns det flera amerikanska tillverkare, t.e.x RRS, Kirk och några till, som gör fantastiska kulleder som ingen Manfrotto jag har sett kommer i närheten av! (Obs: Jag har inte sett alla!)

Själv har jag en RRS BH-55 men de finns i mindre varianter också beroende på hur tunga objektiv du ska hänga på.

Jag bor tyvärr i i FInland, och RRS har ingen återförsäljare här. Plus att priset på ett RRS huvud är lite väl saltat för mig för tillfället.

Skulle jag köpa kulled i "normal" prisklass skulle jag titta närmare på Cullman. Av det jag har sett och känt verkar de trevligare än t ex Manfrotto i samma prisläge.

Jag bor tyvärr i i FInland, och RRS har ingen återförsäljare här. Plus att priset på ett RRS huvud är lite väl saltat för mig för tillfället.

Du kan beställa direkt från USA från dem, inga problem. Nu vet jag inte vad Manfrottos hydrostatiska huvud kostar men jag tvivlar på att de är särskilt mycket billigare. Och förutom själva huvudet använder RRS Arca-Swiss-fästet som bara det är värt prisskillnaden jämfört med ett med en snabbplatta som Manfrottos enligt mig.

Ja mer prisvärda än Cullman Magnesit är nog svårt att hitta - bra prylar och vettiga priser - självklart finns det värre saker, men då till helt andra priser.

Du har inte kollat om det kanske finns reservdelar till din nuvarande led?

Du kan beställa direkt från USA från dem, inga problem. Nu vet jag inte vad Manfrottos hydrostatiska huvud kostar men jag tvivlar på att de är särskilt mycket billigare. Och förutom själva huvudet använder RRS Arca-Swiss-fästet som bara det är värt prisskillnaden jämfört med ett med en snabbplatta som Manfrottos enligt mig.

Jag vet, men priset var det dubbla från Manfrottos hydrostatiska huvud. Dessutom så har "dyrbara" saker som man beställer från USA en tendens att fasta i finska tullen och då hamnar man att pröjsa skatt för att få ut det. Så det kan bli en dyr historia.

Ja mer prisvärda än Cullman Magnesit är nog svårt att hitta - bra prylar och vettiga priser - självklart finns det värre saker, men då till helt andra priser.

Du har inte kollat om det kanske finns reservdelar till din nuvarande led?

Jag skall ta och kolla på Cullman också.

Reservdelar har jag inte kollat efter. Blir säkert nästan lika dyrt att köpa nytt likadant. jag har dessutom aldrig varit riktigt nöjd med det jag har.

Hur är det med Benro då? Duger deras grejer till något?

Hur är det med Benro då? Duger deras grejer till något?

Jag hade ett Benro BH-1 innan jag bytte till RRS, den var så dålig att jag fick rikta in mitt 300/4 så motivet inte syntes i sökaren, vrida åt och hoppas att det skulle sjunka lagom mycket för att motivet skulle hamna i sökaren.... Så nej, dem rekommenderar jag inte ;-)

Dock finns det säkert andra modeller från dem som kan vara bättre. Till exempel har jag fortfarande kvar mitt Benro stativ och det är i en mycket bättre klass än det gamla huvudet.

Jag hade ett Benro BH-1 innan jag bytte till RRS, den var så dålig att jag fick rikta in mitt 300/4 så motivet inte syntes i sökaren, vrida åt och hoppas att det skulle sjunka lagom mycket för att motivet skulle hamna i sökaren.... Så nej, dem rekommenderar jag inte ;-)

Dock finns det säkert andra modeller från dem som kan vara bättre. Till exempel har jag fortfarande kvar mitt Benro stativ och det är i en mycket bättre klass än det gamla huvudet.

Jag tror vi stryker Benro från listan. :)

Har själv kollat en del på kulleder nyligen, den gamla håller sakta på att falla i bitar. Cullmann har varit det märke som verkat mest intressant för mig, vettiga priser och känns väldigt bra då man testar dem. Ett tips om du inte vill betala mer än nödvändigt, oberoende vilket märke du väljer, är att köpa via tyska ebay. Priserna är minst sagt fördelaktiga om man jämför med svenska dito. Just nu på Scandinavian Photo och Cyberphoto Cullmann Magnesit MB8.5 + MX465 för ca 245€ och på Ebay för ca 160€, och priserna ser liknande ut för de andra modeller.

Tull och skatt?

Dessutom så har "dyrbara" saker som man beställer från USA en tendens att fasta i finska tullen och då hamnar man att pröjsa skatt för att få ut det.
Du betalar väl tull och skatt även på USA-varor som du köper i Finland? Det är inkluderat i priset.

RRS har ingen återförsäljare någonstans. Du köper det direkt från deras hemsida. Leveransen sker normalt inom en vecka, även med snigelposten. Utmärkt spårning av US Post ingår. Dessutom mycket bra kvalitet på grejorna.

Mvh
Bertil

Min underbara son skruvade loss justeringsvredet från mitt SLIK Ball head 800 och slängde antagligen det i sopkorgen. Så nu behöver jag en kulled. :(
Nu står valet mellan två av manfrottos kulleder. Manfrotto Hydrostatic 468MGRC2 eller deras nya Manfrotto 054-Q2. Jag har ingen erfarenthet av hydrostatiska kulleder. Vad är fördelen?

Tack på förhand.

Jag har 468MGRC4 samma som 468MGRC2 fast med större platta. Jag kan säga att de stora fördelarna är att den manövreras med en mycket liten handkraft, den rör sig inte när man drar åt den och den är mycket stark och stabil. Jag gillar den skarpt och kan bara rekommendera den. Ska man racka ner på nåt så är det väl att den lilla plattan kan kännas lite ostabil med långa tunga telen. Detta för en liten anläggningsyta och att det blir lite väl mjukt med plattans gummi mot kamerans gummi.

Som en liten parentes kan jag nämna att RRS har en återförsäljare i sverige, Optipod i Vintrosa. De har dock ett eget snabbfäste som de monterar på RRS huvud. Tyvärr är det inte arca-swiss men det har andra fördelar.

Vill tillägga att jag har Manfrotto 468MgRC2 och RC5. Egentligen tycker jag att RC2 huvudet är lite klent för detta annars robusta huvud. Skaffa större huvud eller RC0 utan snabbplatta och köp till tredjepartsplattfäste. Fördelen med dessa hydrostatiska huvuden är att de låses upp/låses med bara 1/4 varv och rör sig inte medan man låser dem. Väl värt uppgraderingen från billigare Manfrotto kulleder. Lätta i relation till prestanda.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto