Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av komprimering

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Har en Olympus C-2100 UZ. Har hittils använt "HQ-läget", vilket är normal jpeg. Nästa bättre läge är "SHQ", vilket är low compression jpeg.
Problemet med SHQ är att man bara får in 45 bilder på ett 64MB kort, mot 128 i HQ läget. Ofta kanske det är OK, men om man är på semester och inte har med sig bärbar dator, är det ju inte mycket att hurra för. Tänkte därför genomföra ett praktiskt prov och jämföra de båda lägerna. Tänkte ta två kort på samma motiv med exakt samma inställningar, det ena i HQ och det andra i SHQ. Tänke sedan jämföra dessa både på skärm och utskrivna hos t.ex Fotolabo. Kan någon rekommendera ett lämpligt motiv för att på ett bra sätt kunna avgöra skillnadera av de båda komprimeringsgraderna?

Någon annan med C-2100 UZ som har ev. kommentarer?

Ta dels bilder med mycket detaljer som är svårupplösta, trädgrenar i motljus(då får du se kromatisk aberation på kameran på köpet), text och linjer i olika storlekar. Mönster som kan ge upphov till moiré, etc.

Sedan kan det vara bra med stora jämna ytor och områden som mjukt övergår mellan olika färger... typ klarblå himmel. Gärna olika färger.

Jpeg är ju bäst på att komprimera varierande bilder såsom människor och sånt, men kan ge artefakter på linjer och sånt. Allt efter hur hårt man komprimerar.

Vilket format använder ni själva?
Verkar vara många som använder RAW eller TIFF, men det blir ju inte så värst många bilder då utan att tanka över först.

Hade tidigare en 2100 köpte ett 128 kort och körde alltid i bästa jpeg läge ca 1,2Mp för man vet aldrig vad man skall ha bilderna till längre fram i tiden,
ett 128 kort kostar ca:400:-
Mvh Björn

Kör alltid i SHQ på min E-10... ibland HQ om jag verkligen vet att det är rena webbilder...
men jag ska nog sluta med det. Rätt var det är så kommer en riktigt bra bild man vill göra nåt av.

Jag kan själv definera vad SHQ och HQ är ocn jag har använt fulla 4MP, med kompression Fine och Normal på dom båda olika. Skillnaden i storlek blir som om man hade 4MP fine eller 2MP fine. Typ...

1:2.7 Fine, 1:4 Normal, 1:8 Low

Ett 128 räcker kanska bra, har en strömslukande 172MB microdrive till backup om så skulle vara.
Men det känns billigare med mer minne än förlorade bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar