Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamerasystem avseende optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKS

Aktiv medlem
Tjena!

Jag stöter o blöter fortfarande vilket märke jag ska satsa på. Har mest sneglat på Pentax och K10d (numera k20) samtidigt som Nikon (d200) hägrar. Vad jag har förstått hittills spelar optikutbudet står roll, då man antagligen byter hus efter ett tag medan optiken består.

Pentax nya tätade gluggar ligger betydligt bättre i pris jmf m Nikon samtidgt som tester talar för dem senare. Begutbudet är större för Nikon?!?

Klok kommentar?

HaD!

jesper

Det klokaste är att bara köpa den du spontant mest gillar.

Båda är riktigt duktiga kameror.
Pentax har mycket bra betyg, men mindre marknad.

Nikon å andra sidan, som du säger. Större utbud p.g.a. lång tid på populäraste platsen.

Det som idag talar mest til Nikon fördel, är att du för tillfället kan göra riktiga kap rent prismässigt. 9000:- för nytt hus med garanti från butik. Ett kit tror jag du får från 11000:- idag.

Men det viktigaste är att du skall trivas med den,
På gamla film tiden använde jag minolta under många år. Och gick och seglade och dreglade på Olympus hela tiden. Inte kul.
När jag väl gjorde något åt saken, så blev det Nikon.

Köp det du känner för mest.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto