Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeffandersson

Avslutat medlemskap
Hej, alla fotografer där ute!
Jag ska köpa ny kamera till vinter,
men kan inte riktigt bestämma mig för vilken.
Det är dock bestämt att jag ska ha en Digital
systemkamera. Har kollat på Nikons D40.
Men vet inte riktigt, har kollat på Sonys A200
med. Och så har jag också kollat på Canons 1000D.
Så nu är frågan vilken jag ska välja, eller om det
finns en annan kamera ni tycker jag kan använda mig av.
Får dock inte kosta mer än 5000:-
Jag är nybörjare med, så kom gärna med tips!

MVH / Jeff

Om du väljer Nikon D40/D60, Sony a200/a300/a350 eller Canon 1000D/450D, eller något annat av de kända märkena så kommer du att bli nöjd. Bildkvaliteten i alla systemkameror är väldigt bra. Att känna och klämma på kamerorna är nog det första jag skulle göra i ditt fall. Den som känns bäst är kanske det bästa valet.

I princip håller jag med Andreas -- välj den du tycker känns bäst och som passar din budget!

Men tittar man på de tre modeller du nämner ska man komma ihåg att Nikon D40 är en två år gammal modell. Det hinner hända ganska mycket inom digital fotografi på den tiden. Efterföljaren heter D60.

Som så ofta nämnts, Nikon D40 och D60 har ingen inbyggd fokusmotor vilket utesluter en hel del objektiv. D80 är ett bättre alternativ men nypriset är för högt i detta fall.

Sonykameran är trevlig med inbyggt stabilisator, Canon har fördelen av att ha störst utbud av objektiv inte minst då begagnat.