Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeffandersson

Avslutat medlemskap
Hej, alla fotografer där ute!
Jag ska köpa ny kamera till vinter,
men kan inte riktigt bestämma mig för vilken.
Det är dock bestämt att jag ska ha en Digital
systemkamera. Har kollat på Nikons D40.
Men vet inte riktigt, har kollat på Sonys A200
med. Och så har jag också kollat på Canons 1000D.
Så nu är frågan vilken jag ska välja, eller om det
finns en annan kamera ni tycker jag kan använda mig av.
Får dock inte kosta mer än 5000:-
Jag är nybörjare med, så kom gärna med tips!

MVH / Jeff

Om du väljer Nikon D40/D60, Sony a200/a300/a350 eller Canon 1000D/450D, eller något annat av de kända märkena så kommer du att bli nöjd. Bildkvaliteten i alla systemkameror är väldigt bra. Att känna och klämma på kamerorna är nog det första jag skulle göra i ditt fall. Den som känns bäst är kanske det bästa valet.

I princip håller jag med Andreas -- välj den du tycker känns bäst och som passar din budget!

Men tittar man på de tre modeller du nämner ska man komma ihåg att Nikon D40 är en två år gammal modell. Det hinner hända ganska mycket inom digital fotografi på den tiden. Efterföljaren heter D60.

Som så ofta nämnts, Nikon D40 och D60 har ingen inbyggd fokusmotor vilket utesluter en hel del objektiv. D80 är ett bättre alternativ men nypriset är för högt i detta fall.

Sonykameran är trevlig med inbyggt stabilisator, Canon har fördelen av att ha störst utbud av objektiv inte minst då begagnat.

En "liten" fördel (som ofta glöms bort) med Nikonsystemet är att du har ett enormt utbud av optik (ca 400st orginal Nikkor) på beg-marknaden när/om du så småningom byter till en lite mer avancerat hus.
Jag har insett detta nu sedan jag köpt D700. Dom gamla proffsoptiken är utmärkta glas som kan köpas till en bråkdel av kostnaden för en motsvarande ny. Dessa måste dock fokuseras manuellt, men det är en barnlek med ex D700, dessutom riktigt roligt.

Det är subjektiva val vi gör, men väl värt att beakta även dessa fakta.

Det går att finna D80 för under 5000kr.

Därmed inte sagt att D80 är en bättre kamera än någon annan.

/K

Som jag ser det så finns det två vettiga alternativ under 5000:- om man inte vill köpa begagnat:

Canon EOS 1000D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS

Och:

Sony A200 hus + AF 18-70/3,5-5,6

Båda varianterna har stabilisator, sonykameran har dock stabilisator som även fungerar med objektiv som saknar stabilisator (som det medföljande kitobjektivet).
Canon har å andra sidan ett långt bättre och större urval av begagnat men oxå av nya objektiv.

Ingen av dessa två objektiven är jättebra, men canonobjektivet är den bättre av dem.

För tester av både objektiven och kamerahusen se här: http://www.dpreview.com

...
Båda varianterna har stabilisator, sonykameran har dock stabilisator som även fungerar med objektiv som saknar stabilisator (som det medföljande kitobjektivet).
...
Rätt - fast fel tänkt. I dag finns det, så vitt jag vet, inget objektiv till M/KM/ Sony med inbyggd stabilisering. Av detta följer att det inte är meningsfullt att diskutera objektiv med vs. utan stabilisering för kamerahus från M/KM/Sony.

Det var rätt tänkt, men felforumlerat. Jag borde varit mer tydligt med att sony inte har objektiv med stabilisator.

Jag borde ha struntat i ordet "även".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar