Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JKay

Aktiv medlem
Hej!!

Har på senare tid blivit intresserad av fotografering med tanke på småbarn som växer upp och man vill föreviga dessa skapelser. Då min nuvarande kompaktkamera är på lagning har tillfällena naturligtvis dykt upp gång på gång, typiskt eller hur?

Jag vill fortsätta att fota och känner att min nuvarande kamera inte räcker till. Har tittat och funderat på vad man ska välja som nästa projekt och vänder mig då till er mästerfotografer för råd och tips. Jag vill ha en kamera som man inte "växer ur" efter ett år.

Har kollat på en del men fastnat för nedan objekt med tanke på pris och säljarnas "omdömme". Nu vill jag då höra om någon har praktiska erfarenheter:

Fujifilm Finepix S5500
Konica Minolta Z3
Konica Minolta A1

A1:an + tillbehör är strax under den övre gränsen för vad plånboken medger.... :(

Är jag fel på det eller finns det alternativ?

Vill gärna ha tele möjligheten då jakten är en del av motiven. Inte lätt att komma ett rådjur nära...

Vad tror ni?
 
Egentligen fyller jag inte kraven med egen hantering av de du talar om men svarar ändå. .
Ja Z3 är nog gissningsvis en hel del snabbare och har mer tele än lilla mju. (Kom att tänka på mumintroll där) Men A1 är nog allt lite mer att växa i om du vet att du ska satsa. Lite bättre vidvinkel för att fånga barnen också, tror jag mig minnas.

Inte komma nära? Åjo, med lite fusk så, Det är gott med äpplen. Fast konstverk är det ju inte förstås och inte äpplena heller. Lätt tele på en digitalkompakt var det visst. .
 

Bilagor

  • 1063.jpg
    1063.jpg
    26.9 KB · Visningar: 530
Senast ändrad:
Ja, mju i all ära men den blir lätt för liten.
Det är i dina ordalag som jag funderat hela tiden. Känns som att A1:an kommer att bli bra....om det blir köp.

Fujin känns som ett konkurranskraftigt alternativ till A1:an för min del. (Inte tekninskt då kanske....)

Nja, fusk o fusk....men jag håller med om att det är inte det samma som att smyga sig på dem.
 
Har bestämt mig för Fujin då ekonomin inte tillåter mer och för att jag har fått VÄLDIGT positiv kritik om denna kameran.

Tack alla som hjälpt mig.
 
En liten notis

Jag känner inte så mycket om de andra kameror som du nämner men en vän hade Z3 o lämnade tillbaka den.Han var inte nöjd med den.
Problem med fokuseringen när det är mörkt.
Det e inte bara han som säger det utan om man läser kritiken om denna kamera i fotosidan o vid tidningar så bekräftas det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.