Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Vuklund

Ny medlem
Tjenare!

Jag hade tänkt att införskaffa mig en systemkamera inom en snar framtid. Är nybörjare inom detta och har ingen större vana. Läste en fotokurs på mitt program på högskolan och har testat på att fota en del med en Canon 450D. Tyckte att det var fantastiskt kul och vill nu köpa mig en egen kamera. Frågan är vilken? Jag funderar på Nikon D3100, D90 och Canon 550D men är väl även öppen för andra i ungefär den prisklassen. Jag kommer nog fota en hel del djur och natur men jag älskar även macrobilder och att experimentera med skärpedjup i bilder. Porträttbilder tycker jag är ganska tråkigt.
Vad jag läst och hört så ska D3100 vara en bra kamera men jag har även hört att om jag utvecklar mitt intresse vilket jag hoppas kunna göra så kan den begränsa mig lite och att det går att utvecklas mer med t.ex en D90. Jag undrar lite om det är någon som kan förklara på vilket sätt jag blir begränsad med D3100? Vad kommer jag att sakna om jag köper den och utvecklar mitt intresse?

Jag kan även nämna att jag helst skulle vilja ha ett lite mer allround objektiv istället för vanliga 18-55mm. Funderar starkt på den här: http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d90af-sdx1...

Skulle det vara ett bra köp tro?

Tacksam för all hjälp man kan få
 
Hej.

Jag är varken fotograf, duktig på det eller kunnig om kameror men lite erfarenheter kan jag ge...
Har en D90 och den är riktigt bra även för en total amatör.

Finns ett par saker som jag uppskattar och som ger kameran stora plus.
Dubbla hjul för att ändra inställningar, dvs ett för slutare och ett för bländare vilket underlättar när man "inte vet vad man gör" utan bara vill testa med olika inställningar.
Displayen på toppen av kameran. Riktigt smidigt att se slutare o bländare och annan info väldigt enkelt.
Du kan använda nuvarande 50 1,8 objektivet som är helt fantastiskt och bara kostar strax över tusenlappen.

18-55 objektivet är mycket bra för en amatör och duger mer än väl för att ta bra bilder. Nackdelen är att man saknar lite zoom och då kanske det som går upp till 105 är bättre. Din länk funkade inte...

D90 är gammal nu men det gör även att man kan hitta den till ett bra pris, får mycket för pengarna helt enkelt.
Ska du filma mycket finns bättre val antar jag men men...

Lycka till med valet av kamera
 
Så här tänker jag

Tvärt emot många andra skulle jag nog satsa på en billig begagnad kamera, typ en Nikon D80 när man skall börja fota.
En ny dyr exklusiv kamera blir man ofta så rädd om, att den blir liggandes hemma på kammaren i stället för att användas.
Det brukar då mest bli trista jul och födelsedagsbilder, vilket inte gör någon glad..
Det bästa sättet att lära sig fota, är att göra det ofta och mycket.
Jag kan erkänna att en riktigt duktig fotograf tar säkert bättre bilder med sin mobil, än vad jag själv tar, med min Nikon D90..

När det gäller objektiv, så skulle jag säga. Hellre ett bra, än 5 halvbra.
Brännvidd beror på vad man tänkt sig fota.
Själv skulle jag inte släppa ifrån mig mitt 17-55 f/2,8, det passar mina behov till 90%
Tycker ej heller att du skall blunda för gamla manuella objektiv.
Ofta får man optiskt jättefina gluggar för en spottstyver.
Speciellt om syftet är att lära sig från grunden

Så mitt grundtips.
Spendera inte för mycket pengar i början. Köp grejer som du vågar ta med och använda
Ge dig ut och plåta mycket. Kameran skall med överallt!
Den viktigaste egenskapen hos ett bra objektiv är dess optiska kvalitet, inte allt lull-lull

Mvh
/Pix
 
Att köpa begagnat är alltid en bra idé MEN D90 ny är idag så pass billig att det är rimligt att satsa på den. Däremot är frågan om den finns om 1månad. Den är utgående. Anledningen att skaffa den över D3100/D5100: bättre optisk sökare, man får autofokus med alla AF objektiv för Nikon inte bara AF-S. Man sparar snabbt pengar mot att köpa dessa andra kameror som kan verja billigare då man får AF med t ex 50/1,8 AF-D (ca 1000:- istället för AF-S 2000:). AF-D 85/1,8 finns inte med AF för dessa billigare kameror.

Vill man leka med skärpedjup skall man inte skaffa ett f/3,5 eller f/5,6 objektiv utan f/2,8 eller lägre f-tal.

D90 börjar bli svår att få tag i men Mediamarkt har kvar i Gbg för 5490:- eller så.

Canon 550D är också ett bra val och fås med 18-55 IS för ca 6000:-. Kitzoomen är trist men kostar i detta fall i paketet bara 500:- mer än bara huset så varför inte. D90 är lite proffsigare men funktionerna i sig är snarlika. Alka EF & EF-S fungerar på alla Canon EOS kameror.

Kläm och känn och se vad som passar dig.
 
Glömde en sak. Farsan har några gamla Nikon objektiv från 80-talet. Kommer dom att fungera till t.ex. en D90?
 
Tackar för finfina och utförliga svar :)

Vet inte varför länken inte funkade men jag testar igen

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d90af-sdx18-10535-56gedvr/117532.3301/

Nu fungerade länken. Eftersom kamerahuset i sig kostar 5490:- så är priset rätt så bra - det blir 2000:- för gluggen. Tänk dock över om du behöver en f/4 eller f/2,8 telezoom för då är Canonutbudet lite större. Kläm gärna på kameran på t ex Mediamarkt. D90 är dock en kompetent kamera med ganska skönt grepp.
 
Glömde en sak. Farsan har några gamla Nikon objektiv från 80-talet. Kommer dom att fungera till t.ex. en D90?

Alla Nikkor sedan 1959 passar på D90 men man får bara ljusmätning med objektiv med CPU. Minns jag inte fel hette de med manuell fokus AI-P Nikkor och sedan fungerar alla AF/AF-D och AF-S fullt ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.