Annons

Val av glas (optiskt/plexiglas) till hemmabyggt uv-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Sista Droppen

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att bygga ett undervattenshus och har nu kommit så långt att jag ska hitta ett lämpligt glas att ha framför kameralinsen i undervattenshuset. Jag vill ju ha så skarpa och färgrika bilder som möjligt och funderar därför på att ta optiskt glas istället för plexiglas som glas framför kameralinsen. Det blir ju distorionsfria bilder med optiskt glas iallafall. Men då är frågan, vet någon vad för optiskt glas som lämpar sig bäst? Vanligt fönsterglass eller ett UV-filter kanske? Jag funderade också på att det kanske immar igen fort, optiskt glas, när man för huset ner i det kalla vattnet, vad tror ni om det?

Har ni några andra råd och tips så är dem välkomna.

Tack på förhand,

Marcus

Låter både som en extremt spännande och kanske lite dumdristig idé... Men ska bli väldigt kul att se resultatet! Hur djupt hade du tänkt dig att den skulle klara, och för vilken kamera? =)

Hur som helst, en mycket rolig idè! Och jag önskar dig ett stort lycka till!

Mvh Petter - http://petterarvidson.blogspot.com

Vanligt fönsterglas alldeles framför objektivet kommer att ge dålig teknisk bildkvalitet.
Ta några bilder genom någon fönsterruta hemma med frontlinsen nära glaset, så kan du ju kolla själv vad du tycker.

Bild!

Kul att du bygger hus! Kan vi inte få se några bilder på konstruktionen. Hur har du löst ev. genomförningar?
Jag har byggt några hus, men nöjt mig med lexan eller akrylplast som "fönster". Kan inte säga om bilderna skulle bli märkbart sämre med plast än med glas dock.
C

Låter både som en extremt spännande och kanske lite dumdristig idé... Men ska bli väldigt kul att se resultatet! Hur djupt hade du tänkt dig att den skulle klara, och för vilken kamera? =)

Hur som helst, en mycket rolig idè! Och jag önskar dig ett stort lycka till!

Mvh Petter - http://petterarvidson.blogspot.com

Jag kommer använda det på max 3 m djup, men framförallt på 1-2 m. Ja verkligen! Tack ska du ha! :)

Kul att du bygger hus! Kan vi inte få se några bilder på konstruktionen. Hur har du löst ev. genomförningar?
Jag har byggt några hus, men nöjt mig med lexan eller akrylplast som "fönster". Kan inte säga om bilderna skulle bli märkbart sämre med plast än med glas dock.
C

Ja absolut, skall bara fixa lite bilder så! :) Det har blivit lite ändringar på konstruktionen under byggets gång dock. Men kan fixa både bilder på både dem gamla och nya ritningarna, samt bilder på den aktuella konstruktionen. Vad menar du med genomförningar?

Okej, kul! Där ser man! Har du några bilder på husen? Skulle vara kul att se! Alright, jag kör plexiglas just nu. Blev som enklast att få tag på och dessutom är det relativt billigt. Har försökt hitta lexan till försäljning men inte hittat något tyvärr.

Med genomförningar menar jag ett reglage som gör att man kan trycka på avtryckaren utifrån. Man brukar använda en metallpinne med o-ringar. Jag har använt 3 oringar och lite vaselin och det har aldrig kommit in något vatten där. Jag har testat ner till 10m (utan kamera!), men bara fotat på max 3m.
bifogade bilden är ett hus jag aldrig hann testa innan jag sålde kameran. Det är gjort helt i trä.
Undre bilden visar avtryckararmen inne i huset.
Senaste huset är i glasfiber och jag tänkte köra på time-laps, dvs låta kameran ta en bild var 30's sekund t.e.x.
C

Bilagor

• P1120599m.JPG
    P1120599m.JPG
    41.7 KB · Visningar: 566
  • P1120604m.JPG
    P1120604m.JPG
    33.5 KB · Visningar: 556
Hej,
har byggt några hus för att ligga i vattnet och fotografera över ytan. Om jag fattar det rätt kommer du att fota under ytan? Med det sagt, här kommer några ideer: om du vet hur man plastar med glasfiber är det kanon att bygga med det. Lätt, går att bygga den form du vill, starkt. I köket kan du hitta många olika gjutformar t.ex. GB-glasslåda som rymmer de flesta icke-proffskameror. Fronten kan göras av plexi. Om du tittar på professionella hus har de oftast en d.k. "dome" som frontlins. Det löser problemet med vattendroppar på fronten. Ett enkelt sätt att lösa många problem: lådans front av plexi och en låååång (och grov) o-ring kapad och skarvad med superlim som tätning. samt ett gäng vingmuttrar...det finns/fanns en firma i Kungsbacka som höll på med dykhus, minns ej namnet men bland annat sålde de färdiga spakar t.ex. för avtrycket. Lycka till och lägg gärna ut några bilder!
Mvh Fredrik

Okej, kul! Där ser man! Har du några bilder på husen? Skulle vara kul att se! Alright, jag kör plexiglas just nu. Blev som enklast att få tag på och dessutom är det relativt billigt. Har försökt hitta lexan till försäljning men inte hittat något tyvärr.

Lexan är ett handelsnamn för Polykarbonatplast (PC) ett annat handelsnamn är Makrolon, tror det sistnämnda är vanligare här i Sverige.

I ett tidigare jobb där vi flitigt använde både Akrylplast (Plexiglas) och Polykarbonatplast köpte vi detta som både skivor och formad efter våra önskemål från och Akriform (http://www.akriform.se/).

En snabb slagning på polykarbonatplast gav också denna länk: http://www.stocksundet.se/

Att köpa hela skivor är ofta ganska dyrt, speciellt om du bara behöver en mindre bit. Fråga därför efter spillbitar, har du tur finns där något som passar.

http://www.packplast.se/ kan jag rekomendera om man skall köpa mindre mängder av udda dimensioner av PC i skivor då de ofta har hemma.

PMMA är något bättre än PC som sensorfönster enligt mina erfarenheter då PC ofta har en viss (svag) ojämn desitent som kan blurra bilden en liten aning - där är PMMA bättre och har också fördelen av att kunna formas med värme. Till alla andra applikationer till ett UV-hus rekommenderar jag PC på grund av dessa många andra bra egenskaper.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar