** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Val av glas (optiskt/plexiglas) till hemmabyggt uv-hus

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag håller på att bygga ett undervattenshus och har nu kommit så långt att jag ska hitta ett lämpligt glas att ha framför kameralinsen i undervattenshuset. Jag vill ju ha så skarpa och färgrika bilder som möjligt och funderar därför på att ta optiskt glas istället för plexiglas som glas framför kameralinsen. Det blir ju distorionsfria bilder med optiskt glas iallafall. Men då är frågan, vet någon vad för optiskt glas som lämpar sig bäst? Vanligt fönsterglass eller ett UV-filter kanske? Jag funderade också på att det kanske immar igen fort, optiskt glas, när man för huset ner i det kalla vattnet, vad tror ni om det?

Har ni några andra råd och tips så är dem välkomna.

Tack på förhand,

Marcus

Jag har ingen aning, men ingen annan verkar ju svara...

Kollar man på UV-hus till kameror så har de ju oftast en dome och inte en plan lins framför objektivet. Du tror inte att det skulle funka bättre att på något sätt få fast en gänga som passar på en standard-dome på ditt hus och sedan kunna ha en riktig dome som är gjord för just det du ska göra?

Bara en tanke!

Annars lär ju ett UV-filter av hög kvalité fungera bra. Fast du kan nog glömma själva metallringen, den är inte tät mot filtret.

Specialmaterial

Det finns specialmaterial som är okrossbara och samtidigt har bra förmåga att leda ljus.
Exempelvis Lexan.
Detta används bl.a. för de boxar som används inne i hockeymål.

Vad det gäller optiskt glas misstänker jag att du riskerar att få problem med det faktum att glas är lätt att krossa/inte så tåligt.
http://www.sabic-ip.com/gep/Plastics/en/ProductsAndServices/ProductLine/lexan.html

Sedan så måste du ju ta dig en funderare på hur du ska få allt tillräckligt tätt för att inte få in fukt i UV-huset.
Det största problemet med detta är att du ju måste ha en del av huset som går att öppna., men som samtidigt är helt tät.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar