Annons

Val av framkallningsdosa

Produkter
(logga in för att koppla)

Petess

Ny medlem
Hej på er,

Digitalfoto är ju bekvämt, snabbt och förhållandevis billigt per bild men...

Analog fotografi har sin klara tjusning. Har köpt en mkt fräsch Mamiya 645E, ett par paket med film och skall sätta igång. Har dock en fråga:

För att ladda en 120-film i en dosa finns det ju två varianter: Plastspiral där man skjuter in filmen "utifrån" och filmen löper i ett spår in mot mitten av spiralen eller - En rostfri spiral där man laddar "inifrån" spiralen och, förhoppningsvis, får in filmen i spiralen på rätt sätt.

Vilken är er erfarenhet av de båda varianterna. Vill inte sitta med filmen och spiralen i säcken och fumla och inte "komma till avslut".

Jag har bara erfarenhet av plastspiral men tror att det är hugget som stucket vilken typ man använder, det hänger mest på vilken man vant sig med. Ett gott råd, offra en oexponerad rulle och öva i ljus innan du kör med en exponerad rulle i mörkret.

Plastspiral, men jag tycker inte att det är hugget som stucket. AP:s är bra mycket smidigare att ladda än Patersons.

Själv tycker jag att Paterson fungerar utmärkt, har prövat lite olika modeller men kör mest med dem. Tror att det mest beror på vad man vänjer sig med, lite hugget som stucket... ;-)

Kan nog gå på ett ut. Öva att ladda spiralen med oexponerad film, och kolla sedan i ljus att den kom i ordentligt och inga filmbitar låg emot varandra. Öva tills det blir rätt varje gång innan du ger dig på film med viktiga bilder.

Jag brukade använda metallspiraler för att de var något snabbare att arbeta med när man väl vant sig, och snabba att torka med en hårtork om man behövde framkalla i flera omgångar. (Att sätta i film i våt plastspiral är ej att rekomendera).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar