Advertisement

Annons

Val av fix-tid

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Hur bestämmer man lämpligast tid för fixering för olika filmer?

Igår framkallade jag en rulle Fuji Acros 100. Det fix jag använde föreskrev en fixeringstid på 2-5 minuter, och jag valde då att fixera i fem minuter. Hade jag lika gärna kunnat välja att fixera i två minuter?

Vilka parametrar styr val av fixeringstid?

m_karlsson skrev:
Hur bestämmer man lämpligast tid för fixering för olika filmer?

Det finns en gammal tumregel, Fixera i dubbla klarningstiden. Dvs fixera en referenssnutt av samma film i en synlig skål. Ta tiden till den är klar, dvs du ser bara filmbasen. Fixera sedan din framkallade film dubbelt så länge.

/Mikael

Ett enkelt trix.....

Ta en bit film och stoppa ner i fixet, t.ex. tungan på filmen. Rör om lite grand och ta tid på hur lång tid det tar för filmen att klarna, för att bli transparent.

Denna tid dubblar du och vipps har du din fixeringstid !

// A

Tack för era svar!

Om jag förstår er rätt behöver testremsan inte vara exponerad, inte heller behöver den gå igenom framkallnings- eller stoppbadet? Lämpligast väljer man alltså en bortklippt del av den film som man ska framkalla, och lägger den direkt i ett fixbad? Är det riktigt?

Är det någon som har en uppfattning om fem minuter är för kort tid för att fixera Fuji Acros 100 om man använder Ilford Rapid Fixer? Om det är för kort tid, kan jag fortsätta fixeringen nu?

m_karlsson skrev:
Om jag förstår er rätt behöver testremsan inte vara exponerad, inte heller behöver den gå igenom framkallnings- eller stoppbadet? Lämpligast väljer man alltså en bortklippt del av den film som man ska framkalla, och lägger den direkt i ett fixbad? Är det riktigt?

Japp.

Fixet är ju till för att ta bort de silverhalider som inte reducerats till metalliskt silver i framkallaren. Eftersom filmsnutten du ska testa i fixet inte framkallats så finns det inget metalliskt silver i emulsionen, så filmsnutten blir klart genomskinlig oavsett om du exponerat den eller inte. Testet kan du göra i vanlig belysning.

m_karlsson skrev:
Igår framkallade jag en rulle Fuji Acros 100. Det fix jag använde föreskrev en fixeringstid på 2-5 minuter, och jag valde då att fixera i fem minuter. Hade jag lika gärna kunnat välja att fixera i två minuter?

Om fixet var färskt så hade du kunnat köra med den kortare tiden. Längre tider allteftersom du använder fixet till fler filmer. Jag använder Agefix och tre minuter med färskt fix, och efter fyra-fem rullar i samma liter fix så ökar jag tiden med en minut.

Oroa dig inte för din Acrosrulle. Den är nog välfixerad.

Råkar man fixera en-två minuter längre än vad som behövs så brukar det inte göra någon skada, men längre tider kan orsaka att fixet fräter även på bildsilvret.

Tack för alla bra svar!

Så vad rekommenderar ni? Bör man göra ett klarningstest varje gång man använder ny film/fix för att bestämma fixtiden, eller kan man lugnt använda de tider som fixtillverkaren anger (med ev. kompensation för hur många rullar som tidigare fixerats med fixet)?

När jag laddar dosan klipper jag bort den första fliken.

Denna fixerar du samtidigt som du fixerar filmen.
När fliken är genomskinligt klar dubblar du tiden för filmen.
Klart!

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto