Annons

Val av filter

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
Tänkte att jag skulle inhandla lite filter til kameran, men behöver lite hjälp..

vilka filter ska man ha. jag fotoar mycket allmänt, dvs natur lite porträtt och lite macro,

hittade denna kombon på kaffebrus, skulle detta vara ett bra inköp till mig tycker ni erfarna fotografer.

10st kvadratiska filter

ND2
ND4
ND8
Orange
Brun
Gul
Graduated brun
Graduated röd
Graduated orange
Graduated gul

Tacksam för svar.

/kristian

Precis bra fråga, som sagt är inte så införståd på just det här med filter ÄN

Men 1 att få ner slutar tiden ibland, 2 efekten som natur fotografer får ibland med att få lite dvare bilder tex

Jag skulle nöja mig med ett, eller möjligtvis två, filtren du har i listen. Ett ND8 o kanske ett ND4.
Effekten från de färgade filter gör man i photoshop eller likande program.
Ett polarisationsfilter o ett halvtonat gråfilter kan också vara bra att ha.

Lånar tråden lite, någon som skulle kunna förklara vad alla filter betyder? IR, ND, UV osv.

UV vet jag, men resten då?

Lånar tråden lite, någon som skulle kunna förklara vad alla filter betyder? IR, ND, UV osv.

UV vet jag, men resten då?

ND = Neutral Density, står för gråfilter. Siffran efter är hur många gånger mindre ljus de släpper igenom. ND8 släpper igenom åtta gånger mindre ljus, alltså tre steg mindre (2³ = 8)

IR = IR-filter. Inget som det lönar sig att skaffa om man inte har en IR-fotovänlig kamera. Kräver att man är rätt insatt i vad IR-foto är för att det ska vara nån idé att skaffa ett. Det släpper igenom endast infrarött ljus.

Färgfilter används främst när man fotograferar svartvitt, det kan ge lite trevligare kontraster på himlar osv men man ska använda rätt färgs filter vid rätt tillfälle. Det kan debatteras om hur viktiga dessa filter är idag när man kan åstadkomma ungefär samma effekter i datorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar