ANNONS
Annons

Val av film till fotbollsfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torpeden

Medlem
Hej alla fotovänner!

Tänkte gå och se lite fotboll i nästa vecka. Såklart så kommer kameran med. Objektivet som är ett 75 - 300 (4,5 - 5,6), lämpar sig kanske inte tillräkligt då matchen spelar efter mörkrets inbrott.

Enda ljuskällan kommer vara några starka strålkastare som lyser upp fotbollsplanen.

Var är då att rekommendera? Räcker Fujis 800 och ett stativ eller måste man går ännu högre upp för att uppnå ljusa och skarpa bilder:confused:

Torpeden skrev:

Hej alla fotovänner!

Tänkte gå och se lite fotboll i nästa vecka. Såklart så kommer kameran med. Objektivet som är ett 75 - 300 (4,5 - 5,6), lämpar sig kanske inte tillräkligt då matchen spelar efter mörkrets inbrott.

Enda ljuskällan kommer vara några starka strålkastare som lyser upp fotbollsplanen.

Var är då att rekommendera? Räcker Fujis 800 och ett stativ eller måste man går ännu högre upp för att uppnå ljusa och skarpa bilder:confused:

Hej

Fuji Superia 800 är ett bra val, bl a beroende på att filmen har ett 4:e färglager som minskar ev färgstick i blandljus men jag tror inte att det stoppar med 800 asa. Jag drog bilder på ett bröllop för lite sedan och anv 800 asa film och på full glugg på mitt 80-200/2.8 fick jag möjliga tider med stativ. Jag tror att du bör pressa filmen 1 eller 2 steg med tanke på din glugg och bör nog vara beredd på en del korn som resultat. Glöm inte att tala om för labbet att du pressat filmen (kostar extra). Lycka till!
Mvh
Johan

Är det allsvenska med fetebelysning funkar det nog med 800 pressad till 1600. Använd Fujis superia press 800. Typ jättebra. Körde den innomhus med 80mm/4.5 på 1/60 och 1/125 i badhuset. Så om du ska köra på 300mm så behöver du ju minst 1/250 gärna längre. Så det blir nog till att pressa till 1600..inte mer.

Om den omnämnda filmen tycker jag, men inte så mycket att jag skulle rekommendera att pressa den två steg. Egentligen är det väl inte att rekommendera att man pressar negativ film över huvud taget. Sport tycker jag allmänt är lite krångligt att fotografera. Ljusstarka gluggar är ett måste. Använder bländare 2.8 och ändå får man ganska långsamma tider.
Fuji har en 1600 film, jag har inte provat den, men känsligheten är ju väldigt hög. Stativ är ett måste. Jag brukar använda en enbenare och sen får man räkna med att offra några rutor, någon blir ju skarp.

Fujis film är ganska tolerant mot underexponering så i de fall jag har fotat något dyligt så har jag använt Fuji 800, ställt slutartiden på någon lämplig tid för att slippa skakningsoskärpa och sedan låtit kameran hantera bländaren. Det har funkat bra för mig.

Mvh
Maverick

Har fotat fotboll på råsunda i ljuset du beskrev. Jag pressade superian till 1600. FIck värdena 2.8 1/500! Sen är det bara att räkna ut vad det blir med f 5.6! Kortare tid än 500 funkar inte om du vill ha bra bilder, Visst kan man fota med längre, men då bara i stort sett stillaståede motiv. Man vill ju få lite känsla (miner osv) och det är svårt med för lång slutartid!

å fan! Då kan det inte gå speciellt fort. har provat med en mindre bländare men då har det bara blivit skit!

om du ska pressa filmen så skulle jag nog rekommendera att du använder någon diafilm med så högt ios-tal som möjligt. dia klarar pressning bättre än negativ. dock har ju dia lägre exponeringslatitud, så det gäller att få rätt exponering om du kör med dia....

Det är alltså negativ som gäller, framför postivit när det gäller den typen av sportfotografering? Och lite pressat också!

Funderar själv på att besöka speedway-banan i juli o fota lite elitserie.. 19:30 börjar de på kvällen.

Och vilka slutartiden kan vara lämpliga, tro?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar