Annons

Val av första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SpookKid

Ny medlem
Hej.

Har fotat i ca. 1 år och har hittills antingen fotat med liten digitalkamera eller lånat en lite större systemkamera.

Ska nu köpa egen systemkamera och undrar om någon kan ge tips på vad som är bra att börja med?

Tack på förhand.

mitt bästa tips är att åka till en butik med stort kamerautbud för att känna och klämma. du kommer direkt att känna skillnaden över hur de olika kamerorna/märkena känns i handen för det är ganska stor skillnad. när du sedan bestämt dig för vilket märke som känns bäst så tycker jag att ekonomin är en viktig del.
vad får kameran kosta?

är du ordentlig eller en slarver och måste köpa till en dyr drulleförsäkring?

har du ordning på dina grejer så glöm inte bort andrahandsmarknaden.
jag har själv köpt båda mina kamerahus begagnade och i och med det sparat väldigt mycket pengar som jag har kunnat köpa objektiv för istället.

var inte rädd för att ställa frågor, här finns det massor av folk att fråga! du kan dessutom få massor av svar genom att läsa recensionsbanken på fotosidan under "produkter".

Hej
Det blir svårt att ge ett råd om vilken kamera som passar dej,om du anger ett pristak och vad du huvudsakligen kommer att fota som tex sport,natur eller vardagsbilder så blir det lättare.Själv har jag köpt Sony A-550 som är en mycket bra kamera som jag rekommenderar dej att titta på.

Ser att du gillar att fota konserter. Då hade jag satsat på en kamera med bra brusegenskaper på höga ISO och tittat på några ljusstarka objektiv.
T.ex. Nikon D90 och ett 50/f1.8. Finns även andra märken och modeller som kan passa dig, kläm och känn, det är viktigare än man tror hur kameran känns i handen.

Är det bra brusegenskaper på höga iso som du vill ha är absolut Sony A 500-550
ett bra val kanske det bästa som finns för tillfället med ett Sony 50/1.4

Gällande pris så skulle jag säga att det ialla fall inte ska överskrida 8000, det är väl mest där som jag drar gränsen.

Motiven är först och främst konserter :)

Någon källa på det?

Visste redan när jag skrev förra inlägget att någon nikonist skulle känna sig trampad på tårna.Därför skrev jag kanske det bästa.
Du undrar om källor har läst och studera en hel del inför mitt eget köp och testat mot tex olympus E-3,jag har en A550 själv bara för att klargöra.

Gällande pris så skulle jag säga att det ialla fall inte ska överskrida 8000, det är väl mest där som jag drar gränsen.

Motiven är först och främst konserter :)

Med en Canon EOS 500D + ett 50/1.8 borde du hamna någonstans vid 8000:-. Tror att den kombinationen hade funkat riktigt bra på konserter.
Vad jag har hört så ska den producera användbara bilder upp till ISO 1600.

Nikon D5000, Nikon D90, Pentax K-x, Sony A500/A550 borde ha likvärdiga brusegenskaper då de använder samma/snarlik sensor.

Dock ser jag en fördel med Sony och Pentax kameror eftersom de kan kombinera stabilisering med ljusstarka objektiv med fast brännvidd, tex 50/1.4.

Hej.

Har fotat i ca. 1 år och har hittills antingen fotat med liten digitalkamera eller lånat en lite större systemkamera.

Ska nu köpa egen systemkamera och undrar om någon kan ge tips på vad som är bra att börja med?

Tack på förhand.

Varför systemkamera? Räcker inte en Canon G11 tex?
Den kan du alltid ha med dig, och det är inte så dumt! :)

Varför systemkamera? Räcker inte en Canon G11 tex?
Den kan du alltid ha med dig, och det är inte så dumt! :)

Dels ville ju Matilda ha en systemkamera efter att ha prövat, dels är väl en kompakt om så G11 ett dåligt förslag på flera sätt. Betydligt brusigare än en DSLR på ISO över 400, kostar som en bra systemkamera, längsta brännvidd 140 mm, långsammare än vilken systemkamera som helst...

Annars ansluter jag mig till rekommendationerna, t ex Pentax K-x verkar ju mycket prisvärd.

Tror att en beg EOS 450D (3675kr) med en beg EF 85/1.8 (3000kr) och ett 8GB Extreme III 20MB/s (325kr hos Dustin) blir ett grymt bra konsertkit för exakt sju tusen spänn.

Tror att en beg EOS 450D (3675kr) med en beg EF 85/1.8 (3000kr) och ett 8GB Extreme III 20MB/s (325kr hos Dustin) blir ett grymt bra konsertkit för exakt sju tusen spänn.

Dagens (9:e) lucka på Cyberphoto erbjuder dessutom en 50/1,8 för en dryg femhundring, så¨varför inte slänga in den också.Det var ju så billigt att jag blev sugen själv fast jag inte ens kör Canon.. ;-)

Dagens (9:e) lucka på Cyberphoto erbjuder dessutom en 50/1,8 för en dryg femhundring, så¨varför inte slänga in den också.Det var ju så billigt att jag blev sugen själv fast jag inte ens kör Canon.. ;-)

Aldrig försent att byta upp sig till Canon...;)

Tänkte på 50:an som komplement, men då den ligger så nära 85:an i brännvid skulle jag hellre rekommendera en 35/2 eller 18-55IS som andraobjektiv till trådskaparen.

Alternativt 50/1.8 + 100/2 och en Soligor 1.4x så får man dessutom tillgång till 70/2.5 + 140/2.8.

Att välja objektiv till någon annan är svårt när man inte vet vad/hur personen vill plåta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar