Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av exponering på kameran 40D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Extr3me

Aktiv medlem
Har börjat läsa lite nu efter att jag har köpt en systemkamera, drog igång manuellt läge och märkte direkt att det blev mycket roligare på någon minut.. Mycket man kan göra..

Och så hittade jag exponerings knappen och prövade med att ställa den till max för att se vad som skulle hända, Men då envisades den med att gå till någon annan siffra...

Vad har jag gjort för fel? eller ska den göra så? annars finns det väl ingen poäng med att man ställer in den själv?

Det här kanske är en dum fråga - men vilken är "exponeringsknappen"? Jag tolkar det som "knappen man exponerar med", alltså den man tar kortet med? Men den går ju inte att "ställa till max", så jag måste missförstått?

I vart fall på manuellt läge, "M", styr du bländaren med tumhjulet och slutartiden med pekfingerhjulet på din 40D. Du har alltså inte någon form av bländar- eller slutarautomatik och siffrorna ändras inte efter du ställt in dem.

Eller använder du Av / Tv-lägena?

Det här kanske är en dum fråga - men vilken är "exponeringsknappen"? Jag tolkar det som "knappen man exponerar med", alltså den man tar kortet med? Men den går ju inte att "ställa till max", så jag måste missförstått?

I vart fall på manuellt läge, "M", styr du bländaren med tumhjulet och slutartiden med pekfingerhjulet på din 40D. Du har alltså inte någon form av bländar- eller slutarautomatik och siffrorna ändras inte efter du ställt in dem.

Eller använder du Av / Tv-lägena?

Alltså, är helt ny på detta.. Fattar själv inte än.. Men, hmm.. Alltså har läget "M" på och sen ISO knappen och sen rulla på det stora hjulet som sitter på direktvisningsläget.. och drar jag upp den till max och sen ändras den när man tar kort..

Och nu märkte jag att om man mixtrar med Bländare och slutartiden så åker exponeringspinnen fram och tillbaka när man ändrar...

Detta är inte lätt att fatta xD

Har börjat läsa lite nu efter att jag har köpt en systemkamera, drog igång manuellt läge och märkte direkt att det blev mycket roligare på någon minut.. Mycket man kan göra..

Och så hittade jag exponerings knappen och prövade med att ställa den till max för att se vad som skulle hända, Men då envisades den med att gå till någon annan siffra...

Vad har jag gjort för fel? eller ska den göra så? annars finns det väl ingen poäng med att man ställer in den själv?

Om du nu har hittat exponeringsknappen, blir nästa svåra övning,- hittar du av/på knappen, sammt det lilla fönstret längst upp på baksidan av kameran, vad kan man ha det till?
Det stora runda fönstret, på gluggen, är där ljuset kommer in, titta i instruktionsboken vad det är bra för.

Alltså, är helt ny på detta.. Fattar själv inte än.. Men, hmm.. Alltså har läget "M" på och sen ISO knappen och sen rulla på det stora hjulet som sitter på direktvisningsläget.. och drar jag upp den till max och sen ändras den när man tar kort..
Det du ändrar då är blixt-kompensationen (mer / mindre blixt), testa den tillsammans med fasta bländar/slutarvärden och din inbyggda blixt uppe så ser du hur den fungerar! :)

Det du ser i sökaren är kamerans ljusmätare som visar om din bild kommer bli över/underexponerad med de inställningar du använder. Om du håller kameran stilla och sätter in ett bländar/slutar/ISO-värde som ger dig lagom exponering och sedan riktar om kameran mot en ljuskälla så kommer du se att ljusmätaren går upp mot överexponering (åt höger). Svårt att stillbildsfotografering i text, men hoppas det kan hjälpa lite iaf! :)

Happy shooting!

Edit: Du har alltså inte någon exponeringskompensering i manuellt läge eftersom du själv ställer in allt, så det finns inget kvar för automatiken att göra förutom att hjälpa dig genom att visa om kameran "anser" att bilden blir korrekt exponerad. ;)

Den knapp du antagligen har hittat av beskrivningen att döma är exponeringskompensationsknappen för blixten. Det är samma knapp för iso-inställning och blixtstyrkekompensation på 40D. Om du inte tar någon blixtbild så behöver du inte bry dig om denna men ställ den på 0 för säkerhets skull för till senare när det blir dags för blixtbild. Det som du ser när pilen åker upp och ner för skalan i din sökare när du har på manuella inställningar är om din bild kommer att bli under eller överexponerad, Ställ in så att pilen håller sig ungefär på mitten och ta din bild. I början kan du nog ändå hålla dig till bländarprioritet eller slutartidsprioritet till att du blir mer varm i kläderna.

Amenvafan alltid är det nån som hinner före ;o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar