Annons

Val av blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

myrsloken

Medlem
Hej jag sitter med en fundering angående om jag ska satsa på studiopaket d-lite eller liknande alternativt Nikon blixtar med Lastolite Ezybox Hotshoe Kit 60x60 vararav en sb-600 och en sb 900.

jag skulle vilja slippa allt släpandes samt behov av eluttag men vet inte om det är värt pengarna då studiokit är en billigare lösning samt om det kommer fungera bra.

kommer jag behöva ngt att trigga blixtarna typ radio eller fungerar ljuspulserna från kameran till 100% om man då bortser från stark sol även om man har blixtarna högt?.

Så jag hoppas ngn har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig att brainstorma och dela erfarenheter och är nyfiken på vilka lösningar andra har som kan få mig och tänka klart och bestämma mig då jag just nu står i valet och kvalet.

att tillägga jag kommer till större delen fota 1-2 personer och troligtvis halvkropp då det kanske inte räcker till mer med dessa lösningar?

Tacksam för svar och ursäkta det röriga inlägget : )
 
Lyfter denna tråd igen och passar på och ställa min fråga tydligare om det nu hjälper.

Någon som har erfarenhet av att använda Nikon blixtar med Lastolite Ezybox Hotshoe Kit 60x60

mina funderingar är:

1.kommer jag behöva ngt att trigga blixtarna typ radio eller fungerar ljuspulserna från kameran till 100%
då dom sitter högt ifrån kamerans inbyggda blixt sett?.

2.Fungerar helkropps porträtt med en uppsättning av sb 900 och dessa softboxar?

3.är denna uppsättning prisvärd eller är det någon annan som har erfarenhet av liknande produkter isåfall vilka?

Alla ide´r är välkommna och det som får mig att undra är funktionalitet vs. pris samt att helst slippa släpa på saker men inte till vilket pris som helst och fungerar inte denna uppsättning tillfredställande lutar det nog åt studioblixtar där man isåfall får "mer" för pengarna.

Tack på förhand
/Tomas
 
Lyfter tråden en sista gång har sökt i forum men inte hittat svar så hoppas på ett svar eller 2 annars får jag söka vidare : )
 
Jag kör delvis med båda lösningarna men använder bara sb900 varianten som upplättningsblixtar utomhus. De inbyggda slavtändarna fungerar så länge det inte är för ljust eller avståndet blir för långt (jag har en synksladd vilket jag tycker är minst krångel).När jag tar helkroppsbilder vill jag ha en större bouncer än 60x60
Med andra ord jag skulle välja D-lite alternativet eftersom jag väljer att använda det oftast...men det beror naturligtvis på vad, hur och när just du vill fotografera.
 
Tack så mycket för svaret Ulf jag har beställt en SB900 som kompliment till min SB600 det är något jag behöver i vilket fall som helst och troligtvis kommer jag att köpa minst 60x60 softbox till dessa och senare även ett studiokit. Som det ser ut för stunden kör jag mestadels "onlocation" foto och kommer köra ganska mycket halvkropps bilder till ett företag så hoppas lastolites lösning kommer göra tricket och framförallt slippa lite släpandes av saker : )
Och som du nämnde kommer jag troligtvis köpa synckablar för att eventuellt slippa problem med triggning av blixtarna.

Fick lite mer klarhet hur jag ska tänka i fortsättningen och det är alltid kul och höra hur andra har löst det och tänkt så tack för din info/erfarenhet.


/Tomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.