contender
Aktiv medlem
Har planer på att komplettera min fotoutrustning med en blixt. Känns som om det är det som saknas mest i min kameraväska just nu. Har införskaffat en normalzoom och en telezoom och är rätt nöjd på den fronten just nu. Nu har jag dock svårt för att välja blixt.
Den skall först och främst användas för att underlätta inomhusfotograferingen men även för upplättningsblixt utomhus. Har även planer på att fotografera en hel del skidåkning och det känns som om en blixt kan vara trevligt att ha där också i vissa situationer.
De blixtar jag tittat på är
Sigma Ef-500 Super DG
Verkar ju rätt bra men kanske inte riktigt håller samma kvalité som Canon?
Har möjlighet att köpa från USA så då går den på ungefär 1700 kr ny på Adorama.
Canon 430EX
Har fått uppfattningen att den byggtekniskt är betydligt bättre än Sigman men inte lika kraftfull och inte lika många funktioner.
Går för ungefär samma på Adorama.
Canon 550EX begagnad. Har sett någon begagnad 550EX på bl.a. EBAY för runt 1400-1500 kr. Är detta ngt att ha?
Att 430 inte går att använda som Master gör inte så mycket. Visar det sig att jag måste komplettera med en blixt till sen så gör det inte så mycket att jag isf får köpa en dyrare.
Så vilken ska jag välja? Känns som om jag har 3 bra blixtar som kostar ungefär lika mycket.
Den skall först och främst användas för att underlätta inomhusfotograferingen men även för upplättningsblixt utomhus. Har även planer på att fotografera en hel del skidåkning och det känns som om en blixt kan vara trevligt att ha där också i vissa situationer.
De blixtar jag tittat på är
Sigma Ef-500 Super DG
Verkar ju rätt bra men kanske inte riktigt håller samma kvalité som Canon?
Har möjlighet att köpa från USA så då går den på ungefär 1700 kr ny på Adorama.
Canon 430EX
Har fått uppfattningen att den byggtekniskt är betydligt bättre än Sigman men inte lika kraftfull och inte lika många funktioner.
Går för ungefär samma på Adorama.
Canon 550EX begagnad. Har sett någon begagnad 550EX på bl.a. EBAY för runt 1400-1500 kr. Är detta ngt att ha?
Att 430 inte går att använda som Master gör inte så mycket. Visar det sig att jag måste komplettera med en blixt till sen så gör det inte så mycket att jag isf får köpa en dyrare.
Så vilken ska jag välja? Känns som om jag har 3 bra blixtar som kostar ungefär lika mycket.