ANNONS
Annons

Val av blixt till Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Har planer på att komplettera min fotoutrustning med en blixt. Känns som om det är det som saknas mest i min kameraväska just nu. Har införskaffat en normalzoom och en telezoom och är rätt nöjd på den fronten just nu. Nu har jag dock svårt för att välja blixt.

Den skall först och främst användas för att underlätta inomhusfotograferingen men även för upplättningsblixt utomhus. Har även planer på att fotografera en hel del skidåkning och det känns som om en blixt kan vara trevligt att ha där också i vissa situationer.

De blixtar jag tittat på är

Sigma Ef-500 Super DG
Verkar ju rätt bra men kanske inte riktigt håller samma kvalité som Canon?
Har möjlighet att köpa från USA så då går den på ungefär 1700 kr ny på Adorama.

Canon 430EX
Har fått uppfattningen att den byggtekniskt är betydligt bättre än Sigman men inte lika kraftfull och inte lika många funktioner.
Går för ungefär samma på Adorama.

Canon 550EX begagnad. Har sett någon begagnad 550EX på bl.a. EBAY för runt 1400-1500 kr. Är detta ngt att ha?

Att 430 inte går att använda som Master gör inte så mycket. Visar det sig att jag måste komplettera med en blixt till sen så gör det inte så mycket att jag isf får köpa en dyrare.

Så vilken ska jag välja? Känns som om jag har 3 bra blixtar som kostar ungefär lika mycket.

Jag skulle nog börja med att köpa en större blixt, för att senare komplettera med en mindre. De större blixtarna kan inte bara lysa ut mer, uppladdningstiden mellan blixtar blir dessutom kortare.
Jag har en 550ex till min 20d och är mycket nöjd med den. Blixten har fungerat bra i alla väder, AF-hjälpbelysningen funkar bra ihop med kameran, det finns gott om kraft, etc. Enda problemet är att den är stor och klantig. Ersättningsmodellen 580ex kan i princip samma sakerer, men är lite smidigare.
Sigman verkar också vara en bra blixt. Jag är dock lite försiktig med Sigma eftersom de brukar ha kompatibilitetsproblem med Canon. Om jag inte minns fel så funkar inte Sigman på G7orna. I och för sig gör väl inte det något, men det betyder ju att Sigman inte fungerar på exakt samma sätt som Canons blixtar.

Canon 550EX är ju den gamla proffsmodellen så det är ingen större skillnad i kraft jämfört med 580EX men lite långsammare, lite större och lite mindre smidig att jobba med: kan inte snurra mer än 90 grader bakåt åt höger, ett problem när man fotar i stående format och vill slå blixten uppåt/bakåt, åt det andra "bakvända" hållet går det dock jättebra... Det är också en låsknapp för varje riktning, lite fippligt att lösa, särskilt med handskar. Stroboskopfunktion etc vet jag inte riktigt om det kan motiveras överhuvudtaget, kul grej att leka med men det är väl också allt.

Canon 430EX innehåller nog alla funktioner man behöver men kraften är som sagt mindre, liksom vikten, storleken och priset. Vet inte vad du fotar men i t ex en kyrka kan det vara bra långt till prästen när brorsan etc ska döpa sin barn... Solbelyst snö kan väl också kräva en hel del kraft för att jämna ut ljuset

Sigma EF500 Super DG har jag inte provat men jag tror inte byggkvalitén är ett problem och om det ändå inte spelar någon roll ifall du får köpa en dyrare sedan låter ju den lovande nu...
En ev framtida fördel skulle vara att den enligt uppgift kan lösas ut av studioblixtar, något som är omöjligt utan dyra lösningar med Canons grejor

Mitt förslag är en begagnad 550EX, vilket ger pengar över för en ST-E2, ett stativ och led från t ex kaffebrus.com samt ett stort paraply, då löser du en massa belysningsproblem vid inomhusfoto, det funkar inte om det blåser men för skateboard, mountainbike etc är det en utmärkt start

Senast ändrad:
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte 430:an kan vara master i trådlös styrning, det kan de andra två.

Sigmas blixt är kanske inte bygd som ett kassaskåp och knappen för att frigöra blixten för justering i häjdled kärvar (åtminstone på min) när man ska ta blixten från 0-vinkeln. Min blixt har dock överlevt ett fall från en meter ner i golvet utan annan reaktion än att batterilocket flög upp och batterierna hamnade under en hylla.

Den funkar utmärkt som dum slav och går att ställa ändå ner till 1/128 vilket kan vara trevligt om man fotar på mycket nära håll för macro och liknande.

Som jag ser det står ditt val mellan 550EX och Sigman. Funktionerna i dessa är rätt likvärdiga men vill du bygga vidare med fler blixtar är troligen Sigman billigast i längden.

Ok, lutar lite åt Sigman då kanske. Är ju alltid trevligt att köpa nytt och den går ju ändå för 1600-1700 begagnat i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar