ANNONS
Annons

Val av blixt till canon 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

Leuchdioden

Medlem
Hejsan, jag köpte mig min första systemkamera i mellandagarna och det blev en 1000d.

Nu känner jag att jag behöver en bättre blixt än den inbyggda men det finns ju så fruktansvärt många att välja bland.

Läst på alla forum och alla tester jag kan hitta men blir inte riktigt klok på det ändå.

Är det 430ex som gäller för en glad amatör eller finns det några alternativ?

En beg 430EX generation 1 som du köper beg för max 1500kr är bästa köp. Det kommer ut annonser då och då, det gäller att slå till blixt-snabbt för efterfrågan är stor.

Eller så betalar du 2265kr för en ny 430EX II som ger dig typ exakt samma funktion för 50% mer pengar.

Ett inte så dumt budgetalternativ är faktiskt gamla 220EX. Fördelar:
* Tar 4 batterier och laddar upp på nolltid. Auto-stäg av gör att batterierna håller länge.
* Har AF-assist via IR vilket är kanon om du vill ha hjälp med AF i dåligt ljus men inte nödvändigtvis vill fota med blixt.
* Har full E-TTL styrning och automatik, en barnlek att använda.
* Har både vanlig och High Speed Sync vilket inbyggda blixten saknar, du kan alltså fota med upplättningsblixt med kortare slutartider än 1/200s vilket är kanon utomhus.
* Liten, lätt, smidig och framför allt billig att köpa beg, när den väl dyker upp för ca 600kr. Sätt ut en köpesannons kanske.

Nackdel: blixthuvudet går inte att vinkla eller vrida.

Jag anser att 220EX är överlägsen ersättaren 270EX som saknar 2 batterier och saknar AF-assist vilket är katastrof.

270EX II har slavblixtfunktion vilket är bra, men ditt hus kan ändå inte vara master så det spelar ingen roll.

Tack!
Det blir förmodligen en sån när det blir dags.

Någon som vet? Visst går blixten att använda utan att sätta den på kameran (Canon Eos 1000D)?Eller? Trådlöst går inte har jag förstått, men med kabel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar