Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av bildskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusC

Aktiv medlem
Hej!
Går i funderingar om införskaffande av ny bildskärm och men är lite osäker på modell. Letar en plattskärm i storlek runt 22-23 tum. Responstiden behöver inte vara särskilt märkvärdig då bildbehandling är det den framförallt kommer att användas till, däremot får gärna kontrasten vara bra och det är av yttersta vikt att den är kalibreringvänlig. Har för mig att vissa skärmar ska klara att visa RGB idag? Sitter idag med en 22 tums "Lacie Electron Blue IV" och har sneglat åt nedanstående plattskärmar. Tankar och åskikter mottages tacksamt.

-LG L2323T
-Acer AL2423W
-Samsung SyncMaster 243T
 
Hej Magnus!

LG-skärmen är i själva verket en lcd-tv med bildstorleken 1366x768 eller 1280x768 (uppgifterna varierar). Tror du lugnt kan glömma den :)

Acer-skärmen har sannolikt samma panel som sitter i Samsung 244T (kontrast 1000:1, svarstid på 6 ms grå-till-grå eller 16 ms svart-vit-svart), medan 243T har en lite äldre panel med kontrasten 500:1. Bägge panelerna görs av Samsung och är mycket bra, men den i 244T och i Acer-skärmen är lite nyare -- det är för övrigt samma panel som används i Eizo Flexscan S2410W, Eizo Coloredge CE240WK och många andra relativt nya 24-tummare.

Det här är fina pva-paneler och de har generellt sett bra färgvisning, men så vitt jag vet är det bara Eizo som kombinerar de här panelerna med någon mer avancerad färgstyrning.

Hoppas det gav någon ledtråd.
 
Jag har de senaste veckorna också jagat bildskärmar. Jag hittade en test i tidningen Mikrodatorn som jämförde "Åtta skärmar för grafik och bildarbete". Pristak var 12.000 (exkl. moms). De testade skärmarna var

Eizo CE210W
Eizo L 997
Lacie 120
Lacie 119
NEC 2090 Uxi
NEC 2190 UXI
Philips 230 WP7NS
Viewsonic VP2030b

Jag skall inte gå igenom testen i detalj, men den verkar vara väl utförd. NEC 2190UXI tog hem segern tätt följd av Eizo L997. Nära toppduon placerade sig (i turordning) NEC 2090, Eizo CE 210 W, Lacie 120 och Lacie 319. Alla skärmar imponerade dock på testaren.

Testen kan laddas hem för 50 kr på www.mikrodatorn.se


/F (som beställde en NEC 2190)
 
Hej och tack för era svar! Hur ligger Sony till i jämförelse med andra tillverkare. Kikade lite på en Sony SDM-P234 som på pappret inte verkar så tokig?
 
Grevture skrev:
Det här är fina pva-paneler och de har generellt sett bra färgvisning, men så vitt jag vet är det bara Eizo som kombinerar de här panelerna med någon mer avancerad färgstyrning.

Innebär det att de inte stöder hårdvarukalibrering? Om inte, vilka skärmar gör det/hur vet man hurvida de gör det eller inte?
 
MagnusC skrev:
Innebär det att de inte stöder hårdvarukalibrering? Om inte, vilka skärmar gör det/hur vet man hurvida de gör det eller inte?

Eizo CE210W har hårdvarukalibrering.

Enklaste ledtråden är priset, skärmar med hårdvarukalibrering är normalt dyra ... :)

Men säkraste tipset är att titta i tillverkarnas produktblad. Hårdvarukalibrering är en dyr finess som de aldrig missar att skryta med om en skärm har det.
 
Grevture skrev:
Enklaste ledtråden är priset, skärmar med hårdvarukalibrering är normalt dyra ... :)

Rackarns :)

Eizo är tvivelsutan bra, frågan är bara hur alternativen ser ut. Har letat runt lite och hittat två intressanta kandidater vilka båda, så vitt jag förstår, stödjer hårdvarukalibrering(?) Någon som har erfarenhet och/eller tankar om endera av dessa tu? Finns det bättre alternativ i samma prisklass?

-HP LP2465
-Apple Cinema
 
MagnusC skrev:
Rackarns :)

Eizo är tvivelsutan bra, frågan är bara hur alternativen ser ut. Har letat runt lite och hittat två intressanta kandidater vilka båda, så vitt jag förstår, stödjer hårdvarukalibrering(?) Någon som har erfarenhet och/eller tankar om endera av dessa tu? Finns det bättre alternativ i samma prisklass?

-HP LP2465
-Apple Cinema

Hej!

HP LP2465 är en trevlig skärm som med största sannolikhet har en pva-panel från Samsung. Så vitt jag vet används samma panel också i skärmar som Acer AL2416, BenQ FP241W, Eizos S2410W och S240W, Fujitsu Siemens Scenicview P-24. Ja, och i Samsungs egen 244T förstås.

Nu är de här skärmarna trots den gemensamma panelen ändå inte helt lika beroende på lite olika styrelektronik och bakgrundsbelysning. Men de är allihop mycket ljusstarka (nästan lite mycket för fotoredigering), vitt är underbart bländvitt, svärtan är bra och färgerna överlag bra. Eizo sticker ut lite med en udda bakgrundsbelysning (u-formade lysrör bakom panelen istället för lysrör i kanterna som är det vanliga) och genom att den dyrare Coloredge CE240WK har hårdvarukalibrering.

Av Apples skärmar har jag bara sett Apples Cinema 30 nu i år och före dess Cinema 20 i ett test senhösten 2003. Men så vitt jag känner till är Apples skärmar sinsemellan relativt lika. Cinema 30 har en ips-panel som är bra utan att sticka ut. Notera att Dell 2007WFP i allt väsentligt är samma skärm som Apple Cinema 30, bara lite annorlunda ram och fot. Och lägre pris.
 
Jag har en fråga angående en sak som jag läste i översta inlägget.

Jag har en splitter ny NEC 2070wnx.

I inställningarna på den så finns det ett läge i menyn som heter RGB och som jag ser det så handlar det om färgtemperaturen.

I den menyn så finns det ett antal olika val inklusive ett som heter sRGB och ger en temp på 6500K.

Jag har dessutom precis köpt en Spyder2Express för att kunna kalibrerar lite noggrannare, ska jag då köra med monitorn på fabriksinställningar som Spyderns instruktioner säger eller ska jag ställa monitorn på sRGB för bäst resultat ?

Känns som om att det blir lite kallare när jag ställer in monitorn på SRGB (6500K) än om jag kör den med fabriksinställningen som Spydern förordade.
 
Grevture skrev:
Av Apples skärmar har jag bara sett Apples Cinema 30...har en ips-panel som är bra utan att sticka ut. Notera att Dell 2007WFP i allt väsentligt är samma skärm som Apple Cinema 30, bara lite annorlunda ram och fot. Och lägre pris.

Tack för ditt svar! Vore lättast om man kunde få se skärmarna sida vid sida men det blir nog svårt gissar jag. Någon som vet en butik som har några skärmar av den här sorten uppställda så man kan kika på dem?

Dell 2007WFP är 3tum mindre än Cinema skärmen och verkar, som du säger, vara i stort sett samma skärm men stödjer den verkligen hårdvarukalibrering? Vilka skärmar skulle du rekommendera (kalibrerbara strl över 21") och varför. Eizo verkar väldigt fin men den kostar som 1½ Cinema skärm. Vilka är alternativen strax under Eizo i prisklass?
 
MagnusC skrev:
Tack för ditt svar! Vore lättast om man kunde få se skärmarna sida vid sida men det blir nog svårt gissar jag. Någon som vet en butik som har några skärmar av den här sorten uppställda så man kan kika på dem?

Det här är faktiskt en av de största problemen just nu när det gäller att köpa skärm för foto- och bildintresserade. På företag som Yfo kan du se några få lite dyrare skärmar bredvid varandra, men kopplade till olika datorer (som då inte visar samma bild). Och i de stora datoraffärerna (Ripoff, Fel-giganten eller vad de nu heter ...) visas oftast bara väldigt billiga skärmar som inte alls lämpar sig för bildarbete.

Dell 2007WFP är 3tum mindre än Cinema skärmen och verkar, som du säger, vara i stort sett samma skärm men stödjer den verkligen hårdvarukalibrering? Vilka skärmar skulle du rekommendera (kalibrerbara strl över 21") och varför. Eizo verkar väldigt fin men den kostar som 1½ Cinema skärm. Vilka är alternativen strax under Eizo i prisklass?

Jag fel i mitt förra svar, det jag syftade på var Dell 3007WFP som (bortsett från ram o fot) är exakt samma bildskärm som Apples Cinema 30.

Hur det är med Apples Cinema 20 och 23 vågar jag inte uttala mig om. 23-tummaren har jag aldrig testat och jag kikade som sagt senast på en Cinema 20 för snart tre år sedan ...
 
Har just spenderat de första dagarna framför min nya NEC 2190 UXI. Det är kanske svårt att ge några slutgiltiga omdömen efter bara några dagar men jag tycker att detta är en riktigt bra skärm. Den har en mycket jämn belysning och färgerna kan jag inte klaga på. Med 1600 x 1200 i upplösning för 21 tum tycker jag att "pixeltätheten" fyller alla krav man rimligen kan ställa.

Det jag också uppskattar mycket, och det som kanske skiljer den mest från billigare skärmar, är de omfattande inställningsmöjligheterna. RGB kan justeras individuellt, Temperaturen är lättjusterad och massor av testbilder följer med till hjälp för att göra inställningarna till ett lätt jobb.

Jag kalibrerade och profilerade skärmen igår och kan konstatera att det också gick lätt.

Skall jag klaga på något så är det att skärmen är ganska klumpig (tjock). Jag hade också hoppats på lite bättre separation i de allra lägsta tonerna, men kanske var jag lite slarvig i kalibreringen.

När jag jämför med min brors Cinema 20" skärm är skillnaden i bildkvalitet påfallande stor. Prisskillnaden (nästan 7000:) är motiverad i det perspektivet, tycker jag.

/F
 
Hoppsan! Jag läste inte hela din fråga ...

MagnusC skrev:
Vilka skärmar skulle du rekommendera (kalibrerbara strl över 21") och varför. Eizo verkar väldigt fin men den kostar som 1½ Cinema skärm. Vilka är alternativen strax under Eizo i prisklass?

Kalibrerbara skärmar är dyra, i synnerhet de på 21-tum eller större.

Vad man rekommendera i prisklasserna runt samma som Apple Cinema ...? Tja, Eizo igen. Och Nec och Lacie. Viewsonic gör en hel del trevliga skärmar, LG och Philips likaså. Sedan har du ett märke som jag aldrig testat, Quato, men då talar vi väldigt dyra kalibrerbara skärmar igen.

Glöm inte att Eizo säljer allt från tokdyra superskärmar (Coloredge CG) till ganska enkla hem- och kontorsskärmar (Flexscan M). Samma med Nec vars sortiment också sträcker sig från tokdyra superskärmar (Spectraview) till enkla hemamskärmar (Accusync).

Lacie har traditionellt varit Nec-skärmar med annan logotyp på, t.ex. är Lacie 319 en Nec 1980SXi. Ibland trevligt nog lite billigare än motsvarande Nec. Hur det är med deras nyaste skärmar (Lacie 120 mfl) vet jag inte riktigt, men det skulle inte förvåna mig om de fortfarande samarbetar med Nec.

Men i prisklassen runt 10000-11000 kronor (priset för en Apple Cinema 23) har du fina skärmar som Nec 2090UXi och den mycket prisvärda Eizo L997. De har inte hårdvarukalibrering, men det är mycket fina skärmar.

Skall du ha hårdvarukalibrering och inte nöjer dig med en 19-tummare (1280x1024) så är nog Nec Spectraview 2090 bland det billigaste, den går att hitta för 13-14000 kr.
 
Fredrikpersson skrev:
Har just spenderat de första dagarna framför min nya NEC 2190 UXI. Det är kanske svårt att ge några slutgiltiga omdömen efter bara några dagar men jag tycker att detta är en riktigt bra skärm. Den har en mycket jämn belysning och färgerna kan jag inte klaga på. Med 1600 x 1200 i upplösning för 21 tum tycker jag att "pixeltätheten" fyller alla krav man rimligen kan ställa.

Det jag också uppskattar mycket, och det som kanske skiljer den mest från billigare skärmar, är de omfattande inställningsmöjligheterna. RGB kan justeras individuellt, Temperaturen är lättjusterad och massor av testbilder följer med till hjälp för att göra inställningarna till ett lätt jobb.

Jag kalibrerade och profilerade skärmen igår och kan konstatera att det också gick lätt.

Skall jag klaga på något så är det att skärmen är ganska klumpig (tjock). Jag hade också hoppats på lite bättre separation i de allra lägsta tonerna, men kanske var jag lite slarvig i kalibreringen.

När jag jämför med min brors Cinema 20" skärm är skillnaden i bildkvalitet påfallande stor. Prisskillnaden (nästan 7000:) är motiverad i det perspektivet, tycker jag.

/F

Jag blev också imponerad av Nec 2190UXi, just jämnheten är bland det bästa jag har testat. Förhoppningsvis sprider sig den här tekniken så vi får fler riktigt jämnt belysta skärmar.

Jag misstänker att tjockleken är ett pris du får betala för en mer avancerad och påkostad bakgrundsbelysning (jämnheten igen ...)

Om Apples Cinema 20 är samma skärm som för tre år sedan (vilket jag inte vet, de kan ha uppgraderat den under vägen) borde skillnaden vara stor, även ips-paneler har utvecklast mycket under den tiden. Mitt intryck av dess storasyskon Apple Cinema 30 var att det var en trevlig skärm, men att märken Eizo och Nec ligger en bra bit före i utvecklingen.
 
någon som vet något om denna skärm HP F2105 21# WIDE TFT TCO-03 . Den har tydligen prissänkts ganska kraftigt. Den verkar få bra kritik i de media som jag kan hitta.
 
Grevture skrev:
Hej Magnus!

LG-skärmen är i själva verket en lcd-tv med bildstorleken 1366x768 eller 1280x768 (uppgifterna varierar). Tror du lugnt kan glömma den :)

Acer-skärmen har sannolikt samma panel som sitter i Samsung 244T (kontrast 1000:1, svarstid på 6 ms grå-till-grå eller 16 ms svart-vit-svart), medan 243T har en lite äldre panel med kontrasten 500:1. Bägge panelerna görs av Samsung och är mycket bra, men den i 244T och i Acer-skärmen är lite nyare -- det är för övrigt samma panel som används i Eizo Flexscan S2410W, Eizo Coloredge CE240WK och många andra relativt nya 24-tummare.

Det här är fina pva-paneler och de har generellt sett bra färgvisning, men så vitt jag vet är det bara Eizo som kombinerar de här panelerna med någon mer avancerad färgstyrning.

Hoppas det gav någon ledtråd.

Acer AL2423W (widescreen) har en 24-tums 6 ms (g2g) P-MVA (AUO M240UW01 V0) panel.

Samsung 244T (widescreen) har en 24-tums 6 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM240M2) panel.
 
Fredrik H skrev:
...
Jag har en splitter ny NEC 2070wnx.

I inställningarna på den så finns det ett läge i menyn som heter RGB och som jag ser det så handlar det om färgtemperaturen.

I den menyn så finns det ett antal olika val inklusive ett som heter sRGB och ger en temp på 6500K.

Jag har dessutom precis köpt en Spyder2Express för att kunna kalibrerar lite noggrannare, ska jag då köra med monitorn på fabriksinställningar som Spyderns instruktioner säger eller ska jag ställa monitorn på sRGB för bäst resultat ?...

Det kan vara en idé att ladda ner senaste Spyder mjukvaran, version 2.3 har följande kommentar:

"The changes from 2.2 to 2.3 are:
Target White Point for LCD is now 6500K instead of Native."

http://www.colorvision.com/sup_dl-upgrades.shtml

Jag fick med V2.2 till min spyder som inhandlades för två veckor sedan.
 
Tack för alla inlägg, uppskattas verkligen.

Grevture skrev:
Skall du ha hårdvarukalibrering och inte nöjer dig med en 19-tummare (1280x1024) så är nog Nec Spectraview 2090 bland det billigaste, den går att hitta för 13-14000 kr....

...Mitt intryck av dess storasyskon Apple Cinema 30 var att det var en trevlig skärm, men att märken Eizo och Nec ligger en bra bit före i utvecklingen.

Varför ska man välja en skärm som "Nec Spectraview 2090" före tex "Dell 3007WFP". Ni nämner ojämn belysning, är detta ett vanligt fenomen när det handlar om TFT skärmar? Hur lång livslängd kan man räkna med på en plattskärm om den används flitigt? Dell 3007WFP stödjer hårdvarukalibrering, eller?
 
MagnusC skrev:
Tack för alla inlägg, uppskattas verkligen.

Varför ska man välja en skärm som "Nec Spectraview 2090" före tex "Dell 3007WFP".

Det är en rad skäl som gör en sådan skärm bättre:
1) Nec 2090 har en sisådär två år nyare och mer påkostad panel än Dell 3007WFP.
2) Nec 2090 har mycket mer avancerade möjligheter att kalibrera skärmen. Du kan justera färgtemp och gamma i många nivåer, du kan justera färgmixen med hög precision. Hos Dell-skärmen kan du justera ljusstyrkan. Punkt :)
3) Nec 2090 (och dess lite dyrare storasyskon 2190) har en bra teknik för att göra dem extremt jämnt belysta vilket i sin tur ger jämnare gamma och jämnare färger över ytan. När jag kikade på dem upplevde jag 2090 som bra men 2190 som bland det bästa jag någonsin sett.

Ni nämner ojämn belysning, är detta ett vanligt fenomen när det handlar om TFT skärmar?

Alla skärmar (även crt), men i synnerhet äldre och dåligt byggda tft-skärmar har ojämnt fördelad belysning. Kika på tft-skärmar från 90-talet, där kan vi tala om vinjettering :)

Moderna tft-skärmar är överlag bra om du bara undviker de allra billigaste (som ofta tillverkas med gammal teknik). Tft-skärmar är nästan alltid ljusstarkast i mitten, lite svagare längs kanterna och i synnerhet i hörnen.

Hur lång livslängd kan man räkna med på en plattskärm om den används flitigt?

Man brukar räkna med 30000 till 50000 timmar, men det blir mindre om skärmen står så att den blir mycket varm (alltså, rejält varm!) och om den utsätts för mycket uv-ljus (sol).

Det som i första hand åldras är bakgrundsbelysningen som 'fadar', bli svagare och förändras i färgtemperatur med åren. Själva panelen bryts sakta ned den med (det är en himla röra av kemikalier :), men mycket, mycket långsamt.

Det säger en hel del att Eizo ger garanti på 5 år eller 30000 timmar på sina skärmar. Tänk på att 30000 timmar är
- 24 timmar om dygnet i 1250 dygn, dvs tre och ett halvt år utan att stänga av skärmen
eller
- åtta timmar per dygn, varje dag, i tio år ...

Dell 3007WFP stödjer hårdvarukalibrering, eller?

Nej.
 
Tack så mycket för ett uttömmande svar. Nec Spectraview 2090 verkar vara en mycket potent skärm. Vad skulle nästa steg/prisklass bli om man önskade en aningen större (fortfarande kalibrerbar) skärm?

Trevlig helg!
 

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.