Annons

Val av autofokuspunkt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla experter. Jag har en EOS 40 D som jah har använt i ett år. Bildkvalite,autofokus och allat annat fungerar som de ska. Men jag fick reda på nyligen att knappen på baksidan av kameran som används för att välja autofokuspunkt inte fungerar. Jag följer manualen men knappen fungerar inte eller kameran ger ingen respons när jag trycker när knappen. När jag använder denna knapp för att zomma in bilden i visningsläge fungerar knappen.
samma problem har jag med knappen som snvänds för att fokusera och då menar jag inte avtryckaren utan knappen till vänster om AF-punkt- knappen på baksidan av kameran.
Vad är felet? Har detta med inställningarna av kameran att göra. Jag vet att dessa knappar fungerar i porgramläget.

Tack för hjälpen
 
Det finns lite olika sätt att välja autofokuspunkt på. Dock så kan man bara tillämpa ett sätt åt gången beroende på inställning. Kolla i manualen under avsnittet "C.Fn III Autofocus/Matning". Där hittar du de olika inställningsmöjligheterna samt hur du går tillväga med att välja ett av dem.

Fungerar inte det så är det troligt att något är fel med kameran. Du skulle kunna prova att uppgradera den i sånt fall men jag har tyvärr inget minne av att någon uppdatering skulle lösa problem liknande det du nämner.

Mvh, David
 
Du kör väl inte något autoläge? Där fungerar inte valet - slå över till av eller likanande och testa igen.
 
Om du inte programmerat om något är det inte *, utan AF-ON, på baksidan som fokuserar, utöver halvt nedtryckt avtryckare.
 
Tack ni all för hjälpen!

Jag gick in på meny och återställde alla CF-läge tillbaka och nu fungerar båda kanaparna ( i p-läge förstås och andra manuella läge).

Tack!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.